Éteri mélységből - ANNA CALVI A SZIGETEN

Egyéb

Ha tisztában lennék azzal, mint ahogy nem vagyok, mi a zenében az impresszionizmus, akkor azt mondanám, Anna Calvi egy impresszionista zenész, énekes, úgyhogy inkább az impresszionista költészetre gondolva osztom meg ezúton a feltételezésemet. Aminek egyébként semmi jelentősége nincs, mert amit ez a nő két zenésztársával bemutatott az A38 sátrában, az olyan volt, mint egy világvég és világkezdet egyben, ami nem köthető műfajhoz. Annak ellenére, hogy Mally Harpaz harmóniumon, ritmushangszereken és gitáron, Daniel Maiden-Wood pedig dobon és néha vokálozva valóban csak kísérte Calvit a talán (tökéletesen elveszítettem az időt, és egy ideig nem is találtam meg) egy órában, igencsak fontos tagjai a játéknak. Mert amennyire koncert volt ez az elrohant kora este, legalább annyira színház és opera is, ahol a díva, aki mindent tud az életről, meglehet, annál is többet, csak ebben a teremtett játékhelyzetben érvényesülhetett, amely egészen finom gesztusokból állt össze egy világgá.
Ahogy most elmondom ? sminkjében, öltözékében, stilizált mozdulataiban deréktól felfelé flamenco táncosnő, lefelé pedig, továbbá néha kifelé és befelé is flamenco táncos, mindezt időről-időre nagy ellenerejű váltásokkal töri meg, amikor vadul belecsap a húrokba, mint a legvérmesebb rocker ? csak ügyetlen leírás, mert mindez így nem látható, nem igaz, mert egy markánsan egyéni entitás van a színpadon, teljes eszköztelenségében és szerénységében. A dalok után mosolyog egyet, megejtő természetességgel annyit mond a közönségnek, köszönöm, ami egy démoni erejű és gyönyörű nőtől elképesztő hatású, aztán egyszer még azt is mondja, nagyszerű közönség vagyunk. Hát persze, hogy azok vagyunk, hiszen egy pillanatra sem tudunk másra figyelni, mint őrá.

A koncert az első, másfél éve a Domino Recordsnál megjelent lemezének anyaga (lehetett ugyan egy-két szám differencia, mert nem ismerem az albumot, és nem találtam meg például azt a ?kis? tangót, amit olyan elképesztően könnyed eleganciával, mégis súlyos drámaisággal adott elő).

Sok helyen olvasható, hogy élete első három évét kórházban töltötte, azután pszichoterapeuta szülei mellett már gyermekként olyan fajsúlyos zenéket hallgatott, amilyenekhez a legtöbb embernek egy élet sem elég. Közben hegedülni és gitározni tanult, illetve, amennyire sejthető, hamar eligazodott mind a komolyzenében, mint a könnyűnek nevezett műfajokban, így egészen fiatalon találta meg az útját. Meglehet, annak is van jelentősége, hogy sokáig csak hangszeren játszott és egyáltalán nem énekelt, mert azon kívül, hogy elmondása szerint azóta rengeteg gyakorlással felépített, nagy terjedelmű, telített, erőteljes váltásokra képes hanggal énekel, máshoz alig fogható éteri mélységből (igen, ez paradoxon ? ahogy Anna Calvi) szólal meg. Többek közt Debussyt, Django Reinhardtot, az egyéni gitártechnikával szinti szvinget játszó zenészt vagy Maria Callast, Edit Piafot és Nina Simone-t említi, amikor elődeiről, zenei, illetve előadói mintáiról kérdezik. Leggyakrabban pedig Patti Smith-hez hasonlítják, ami feltétlenül méltó, bár nyilván sok mindenben különböznek ? nem véletlenül vált rendszeressé, hogy Nick Cave vagy David Bowie koncertjei előtt lép fel. Anna Calvi már harmincévesen olyan tudatos önreflexióval viszonyul ahhoz az állapothoz, amikor teljes érzékiséggel és intellektussal engedi át magát a zenének, amilyennel az ember leginkább egy hosszú, végigdolgozott és végigérzett élet után bír, nyilvánvaló tudatában annak, hogy a zene, a hang, a szó átjárás élet és halál közt.