Az év színe: vörös - SAJTÓFOTÓ 2010

Egyéb


sajtofoto2011_huszti_istvan.jpg
Huszti István felvétele
Az ütős képek legnagyobb része természetesen a vörösiszap pusztításáról szól. Magyarország legnagyobb ökológiai katasztrófája olyan emberi áldozatokkal járt, ami valóban kiemeli a 2010-es sajtófotókat a többi év terméséből.

sajtofoto2011_kovacs_tamas.jpg
Kovács Tamás fotója

Huszti István nagydíjas képe keményen, szinte kegyetlen részletességgel megy bele a védtelen falusiak veszteségeibe. Szép kompozíció, nem keresi a tragikus hatást, csupán előtérbe teszi azt, ami igazán fontos: az egyén kiszolgáltatottságát. Míg ő mozgásban, a katasztrófa folyamatainak közepette rögzítette a jelenetet, a legjobb hírképért járó Escher Károly-különdíj nyertese, Kovács Tamás klasszikusabb kompozíciója a tragédia időtlen súlyát szólaltatja meg egy kimerevített pillanat erejével. Ugyanezt a témát dolgozta fel a nyertesek közül Stiller Ákos, aki a 30 év alatti legjobb fotóriporter elismerést kapta, illetve Kurucz Árpád, a képriport-kategória győztese.

A mindent elpusztító vörösiszap a fotóriporterek számára is kihívás volt: úgy kellett megragadniuk a történteket, hogy az emberi veszteség, a környezeti kár és a felelősség elsikált kérdése egyszerre jelenjen meg a képeken. Hasonló a helyzet a nyár eleji árvízről készült képriportokkal ? de itt a víz a kamera számára jóval lágyabb vizuális elem, mint a Devecsert elöntő vörösiszap, a felvételek ennek megfelelően archaikusabb, az emlékezet számára régóta ismert látványt rögzítettek. Az árvíz utáni újrakezdés keserves, de ismerős tapasztalat, míg a vörösiszap teljesen új elem. Ezt a különbséget látjuk Kurucz Árpád árvízi képein is.

sajtofoto2011_kurucz_arpad.jpg
Kurucz Árpád képe

A tavalyi két tragédia mellett tulajdonképpen eltörpül a többi téma. A világszerte híres magyar természetfotó most nem okozott különösebb meglepetést. A sport témája viszont egy szenzációs sorozatot hozott, ami a kategóriadíj mellett a legjobb emberközpontú dokumentarista fotó André Kertész-nagydíját is elvitte: Kállai Márton képei egy újfehértói profi ökölvívó tornatermében készültek, ahol a gyerekek elképesztő energiával viszik a kitörés vágyát a hulladékból összebarkácsolt ?konditerem? légkörébe.


sajtofoto2011_schild_tamas.jpg
Schild Tamás portréja

A többi kategóriából kimagaslik Sopronyi Gyula képriportja egy izmiri buszmegálló közönségéről, Hegedűs Márta felvétele egy pesti bérház udvarán pancsoló gyerekekről, Schild Tamás szépséges roma portréi, melyek hosszan fogva tartják a néző tekintetét, Stiller Ákos képén a remény zöld fényét szemüvegében tükröztető Dalai Láma, Szigetváry Zsolt víz alatti sportfelvételei.


sajtofoto2011_stiller_akos.jpg
Stiller Ákos felvétele

Egyetlen téma hiánya azonban feltűnő, és ez kivételessé teszi az idei anyagot: a díjazott képek között egyetlen sem választott politikai eseményt. A 2010-ben lezajlott parlamenti és önkormányzati választások teljesen hiányoznak a palettáról. Nem csak a díjazott képeken, de a beküldött, teljes pályázati anyagban is csak nyomokban bukkan fel egy-egy politikus arca. Ha az utókor az év sajtófotó terméséből tájékozódik a társadalmi események fontossági sorrendjéről, megdöbbentőnek fogja érzékelni ezt a tényt. Sem humoros, sem méltóságteljes pillanatok, sem a győzelem vagy a vereség érzelmei, sem a leköszönő kormány és parlament búcsúja, sem az új székfoglalása nincs itt: láthatatlan maradt.