Mítosz és történelem címmel hirdette meg 2022/2023-as tematikus évadát a Magyar Állami Operaház. A felújított Andrássy úti Ybl-palotában a dalszínház számos új funkcióval és szolgáltatással, új kiadványokkal és március 28-ig kamarakiállítással is várja az érdeklődőket.

Két helyszínen több mint 500 különféle méretű és jellegű színházi előadást és foglalkozást, 53-féle repertoárdarab mellett 16 kisebb-nagyobb bemutatót, köztük 7 egész estés, nagytermi produkciót (operát és balettet) tűz műsorára 139. évadában az Operaház.

A mítoszok és a történelem egymásra épülő, oda-vissza érvényes kapcsolata ihlette a dalszínház 2022/23-as szezonját, sok opuszát mitológiai esetek, magánmitológiák, illetve történelmi események ihlették. Madarász Iván az intézmény felkérésére Fábri Zoltán forgatókönyvének felhasználásával írta meg a Budapest ostroma idején játszódó Az ötödik pecsét című operáját, ősbemutatóját Szikora János rendezi.

Szergej Prokofjev Háború & béke című, igen aktuálissá vált alkotásának magyarországi premierjét a Genfi Nagyszínházzal koprodukcióban Calixto Bieito viszi színre. De a népszerű művek közül Tosca-bemutatóra is készül az Operaház. Két Mozart-opera hosszú kihagyás után tér vissza a színház repertoárjára: az Idomeneo, Kréta királya több mint 40, Az álruhás kertészlány, a zseniális szerző első, még gyermekként szerzett színpadi műve több mint 30 év után lesz újra látható. Mindkettőt Almási-Tóth András művészeti igazgató állítja színpadra, utóbbit az Eiffel Műhelyházban, a USA-béli San Diegó-i Opera Neóval koprodukcióban.

Az évadtematikából adódóan több, az antik kultúrában gyökeredző, illetve a középkor mitikus világát idéző barokk művet is bemutat a dalszínház, így Gluck Orfeusz & Euridiké című operájából készült, 2016-os zeneakadémiai vizsgarendezését Szenteczki Zita az Eiffel Műhelyházba adaptálja és bővíti ki, ugyanitt lesz látható Monteverdi Tankréd & Klorinda című intermezzója Tulassay Ádám színrevitelében, egy balettel vegyes est részeként.

Különleges adventi szeánsznak ígérkezik a napkeleti bölcs történetéhez kapcsolódó Artaban, amelyet a napokban 70 esztendőssé lett Selmeczi György és fia, János alkot Ókovács Szilveszter főigazgató koncepciója nyomán: a hunyt szemű világi szertartást Érdi Tamás zongoraművész hangolja a kiürített Bánffy teremre.

Több évados halasztást követően, Harangi Mária rendezésében végre csakugyan látható lesz Giampaolo Testoni kortárs olasz szerző két azonos tematikájú egyfelvonásosa, a Fantasio & Fortunio, amelyek ősbemutatóját 2018-ban a Opera vitte színre a novarai Teatro Cocciában.

Az Emmi Lázár Ervin-programja részeként Schicchi 2.0 címmel rendezi meg Puccini operájának verzióját Toronykőy Attila nyolcadikos diákok számára, Purcell Dido & Aeneas című alkotásának kamaraváltozatát pedig Barta Dóra állítja színpadra alapvetően ugyanerre a sorozatra, ám az alkotás felnőttek számára is látható lesz az Eiffel Műhelyházban.

Petőfi Sándor születésének 200. évfordulója alkalmából Szabó Máté mai rendezésében tér vissza a János vitéz. A bicentenáriumhoz kapcsolódóan az Opera nyilvánosan rögzíti Szabados Béla 100 éve, az intézmény felkérésére írt Bolond Istók című zenés népszínművének keresztmetszetét, együtt Tóth Péter kortárs madrigálkomédiájával, A helység kalapácsával.

A Magyar Nemzeti Balett Boris Eifman A Pygmalion-hatás című egész estés balettjének magyarországi premierjére készül, valamint Bartók két táncművét is új felfogásban mutatja be: A fából faragott királyfi Velekei László, A csodálatos mandarin Venekei Marianna első balettmester koreográfiájával valósul meg. Emellett olyan nagyszabású klasszikus balettelőadások is visszatérnek az együttes repertoárjára, amik az Operaház felújítása miatt nem szerepelhettek a műsoron, köztük A makrancos Kata, a Don Quijote, A hattyúk tava. Ismét az Ybl-palotában lesz látható 28 előadáson át A diótörő, és jövőre is műsoron lesz az idén bemutatásra váró Mayerling.

Az évad esszenciáját jövőre újra a májusban megrendezett tematikus fesztivál adja, amely ez alkalommal a MítoszFeszt címet viseli. Itt többek közt tíz, nagyrészt az antik korból ihletet merítő, mitikus előadás látható, olyan repertoárdarabokkal, mint az Elektra, az Íphigeneia Tauriszban, az Ariadné Naxoszban vagy a balett produkciói közül a Trójai játékok & Trójai játékok – amazonokkal. Ugyancsak az évadtematikába illeszkedik, hogy 2022 novemberében az Opera immár teljes terjedelmében tűzi műsorára a teljes wagneri Ring-tetralógiáját. M. Tóth Géza rendezését magyar művészek tolmácsolásában tekinthetik meg az érdeklődők, az egyetlen vendégművész Loge szerepében az ugyancsak magyar származású Adrián Eröd lesz.

A Mítosz & történelem évad felvezetéseként az Eiffel Műhelyház augusztusi parkkoncertjének sztárvendége Fabio Sartori olasz hőstenor lesz. A Háború & béke előadásban Anna Shapovalova (Natasa) vendégszerepel, a Szöktetés a szerájban című produkcióban az ugyancsak magyar származású Eva Bodorová (Konstanze) működik közre. Az idei nagy sikere után visszatér a Bohéméletbe Angela Nisi (Mimì), míg az Otello címszerepét Walter Fraccaro és Carlo Ventre formálja meg. Igazi kuriózumnak ígérkezik Rodrigo Sosa Dal Pozzo fellépése az Orfeusz & Euridiké előadásaiban, mivel a kontratenor nem csupán a férfi címszerepet énekli, de karmesterként is közreműködik. A legkiválóbb magyar dirigensek mellett ugyancsak vezényli az Opera Zenekarát Antonello Allemandi (Lammermoori Lucia, Rekviem), Diego Ceretta (Fantasio & Fortunio), David Coleman (A hattyúk tava, A Pygmalion-hatás), Paul Connelly (Mayerling, Nagy Iván balettgála), Frédéric Chaslin (A kármeliták, Aranykor: Franciák hangverseny) és Thomas Herzog (A diótörő, Don Quijote), valamint Marc Piollet (Hoffmann meséi), Leonardo Sini (Az álarcosbál) és Stefan Soltész (Az árnyék nélküli asszony). Az Opera emellett Sztárest zongorával címen új sorozatot is indít, amelyben olyan nemzetközileg elismert művészek adnak ária- és dalestet, mint Ildar Abdrazakov, Ferruccio Furlanetto, Simon Keenlyside, Julija Lezsnyeva, Waltraud Meier, Olga Peretyatko és Ramón Vargas.

Marton Évát 80. születésnapja alkalmából ünnepi gálaesttel, zeneakadémiai növendékeivel köszönti őt a dalszínház, míg az idén megkezdett sorozatot folytatva Lukács Gyöngyi és Komlósi Ildikó is 3-3 alkalommal tart önálló estet az Eiffel Műhelyházban. Mindezek mellett Jubilánsok gálaestjén köszönti az Opera nyolc, kerek évfordulót ünneplő művészét. A koncerten fellép Bretz Gábor, Fekete Attila, Kálmán Péter, Komlósi Ildikó, Kovács István, Rost Andrea, Wiedemann Bernadett és az estet szervező Sümegi Eszter.

Az Opera következő évada bővelkedik turnékban és vendégszereplésekben. 2022 nyarán a Margitszigeten búcsúzik Nagy Viktor Tosca-rendezése, az Opera Zenekar kíséri Aida Garifullina orosz szoprán gálaestjét Pier Giorgio Morandi vezényletével, majd ugyancsak az Opera Zenekara közreműködik az énekkarral kiegészülve Verdi Attila című operájának félszcenírozott előadásában. 2022 nyarán a Háry János hangversenyszerű keresztmetszetével látogatnak el együttesei és szólistái Gyulára, a Művészetek Völgyébe és Tatára, valamint – ha az ukrajnai háború ezt nem akadályozza meg – Beregszászra.

A Bánk bán-produkció 2022. július elsején a bukaresti Román Nemzeti Opera vendége lesz, majd októberben Mumbaiban, az Előadóművészetek Nemzeti Központjában csendül fel koncertszerű változatban, A denevér színpadi változata és egy magyar kamaraest társaságában a messzi India földjén.

A társulat egy tízállomásos japán turnén is részt vesz A varázsfuvola című előadásával, itt az Opera Zenekar több Beethoven-koncertet is ad. A magyar karmesteri fronton Kocsár Balázs főzeneigazgató első Ring-dirigálása mellett több produkciót vezényel, Kesselyák Gergely első karmester ugyancsak. Rajtuk kívül a doyen Medveczky Ádám, Kovács János, Dénes István és több dirigens a fiatalabb korosztályokból ugyancsak színpadra lép. Az Opera együttese újra találkoznak a legnagyobb méretű oratorikus művel, Mahler 8. szimfóniáját ősszel Hamar Zsolt vezényli, a 2023-as kulturális fővárosban, Veszprémben pedig Madaras Gergely.

Rendezők kapcsán a repertoár sok mindent elárul a Magyar Állami Operaház komolyan vett nemzeti intézményi jellegéről, annak értékre nyitott voltáról, hogy Mítosz és történelem elnevezésű évadában A-tól V-ig, Alfölditől Anger Ferencen, Káel Csabán, Kovalikon, Nádasdy Kálmánon, Szinetár Miklóson és Szikora Jánoson, Szabó Mátén át Vidnyánszky Attiláig jelennek meg alkotók produkció, akik az elmúlt évtizedben – néha évtizedekben – operaházi felkérést kaptak.

Az évadismertető sajtótájékoztatót követően, az Operaház újranyitásához kapcsolódó Hunyadi László-premier kísérőrendezvényeként Erkel Ferenc és a Hunyadi László címmel nyílt kamarakiállítás az Andrássy úti Ybl-palota Vörös szalonjában, dr. Görgényi Ernő, Gyula polgármesterének részvételével. A Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria és a gyulai Erkel Ferenc Emlékház együttműködésével megvalósult, március 27-ig látogatható tárlaton Benczúr Gyula Hunyadi László búcsúja és Madarász Viktor Hunyadi László siratása című, március 15-ig megtekinthető festménye mellett több, Budapesten még nem kiállított Erkel-relikvia is a közönség elé tárul, így Erkel Ferenc elefántcsontból faragott karmesteri pálcája, az 50 éves karmesteri jubileumára kapott aranykoszorú és a Hunyadi László 200. előadása alkalmából a Nemzeti Színház társulata által a zeneszerzőnek ajándékozott rézcsatos, díszes fényképalbum.

Fotók: Hartyányi Norbert/Kultúra.hu