A sajtótájékoztatót Fischer Iván gyerekkori lakásában tartotta az együttes. – Ez volt a lakószoba. Az ablak alatt állt egy ebédlőasztal, szemben a zongora, a falon pedig Kodály Zoltán képe és a Máté-passió első oldala lógott – mondta Fischer Iván zeneigazgató. A karmester azt is hozzátette, hogy mivel a sarokban egy nagy vitrin állt, – bánatára – a lakásban nem lehetett focizni. Mi viszont vigyázunk az immár elsősorban színházként funkcionáló tér berendezésére is, mikor a gondosan elrendezett székeken helyet foglalunk.
Bár még javában tart a szezon, a Budapesti Fesztiválzenekar elsőként jelentette be következő évada programjait. Tavaly a BFZ több koncertet adott és többet turnézott, mint valaha. A következő, 2024–25-ös évad sem csökkenti a tempót. Ahogyan Fischer Iván fogalmaz: – A zeneirodalom a humanista értékek tára, feladatunk belőle merítve reagálni, érvelni, alternatívákat felmutatni, hogy emlékeztessük az embereket a béke, a józan ész, a tolerancia értékeire.
A BFZ növekvő nemzetközi jelenléte mellett változatlanul a tágas magyar kulturális közösség és a magyar főváros zenekara marad, teszi hozzá Erdődy Orsolya menedzser-igazgató. – Idén tizedik alkalommal indulnak el a közösségi hetek, tavasszal és ősszel is iskolákba, templomokba, zsinagógákba és idősotthonokba visszük el a zene örömét. Az új évad ünnepi kezdeteképpen pedig augusztus 31-én a Hősök terén ismét ingyenes szabadtéri koncertre hívjuk a várost. – Megjegyezte: a 40. jubileumi évadban azt tapasztalják, hogy a közönség a Covid előtti számban és lelkesedéssel vesz részt a koncerteken.
A Fesztiválzenekar koncerttermi évada 2024–25-ben is operabemutatóval indul, Richard Strauss Ariadné Naxosban című művével. A címszerepet a The New York Times által „gazdagon zengő szopránnak” nevezett Emily Magee alakítja. Az előadásnak Fischer Iván nemcsak dirigense, hanem társrendezője is lesz, a művet a kiváló színésznő és commedia dell’arte-specialista Chiara D’Annával közösen állítják színpadra. Az opera 2024 nyarán Spoletóban debütál, majd ősszel a Müpa-beli előadások után a Vicenzai Operafesztiválon is bemutatkozik. – Szegény Ariadné deprimált állapotban éldegél egy szigeten, mert Theseus otthagyta. Az érkező commedia dell’arte-színészcsoport pedig igyekszik felvidítani – foglalja össze Fischer Iván a mű lényegét. – Mi egy különleges, kreatív változatát írtuk meg ennek az operának. Eredetileg Hugo von Hoffmansthal és Richard Strauss úgy írták meg a darabot, hogy Molière Az úrhatnám polgárának adaptációja után következik az opera. Ennél őrültebb gondolatot nem ismerek a kultúrtörténetben, hogy egy háromórás prózai előadást egy opera kövessen. A bemutató persze recsegve-ropogva megbukott, ezért átírták a darabot. A végleges formájában a prológus szerint egy jómódú bécsi ember házában két csoport készül két különböző előadásra: egy komédiára és egy komoly operára. De mivel nincs elég idő a tűzijátékig, a háziúr arra kéri őket, hogy legyenek szívesek együtt előadni a kettőt. A közismert változatban tehát teljes a káosz – fogalmazott a karmester. – A kényszer hatására született módosítások helyett mi készítettünk egy harmadik változatot. Ez tulajdonképpen az eredeti gondolatnak egy másik megoldása. A Strauss által összeállított Az úrhatnám polgár szvitet egy teljesen új koreográfiával fogjuk előadni. A commedia dell’arte-színészek közben készülnek erre az operaelőadásra, amellyel felvidítanák Ariadnét. Az egész tulajdonképpen egy tanfolyam szerelmi bánat kezelésére. Előkapják ezt a régi görög történetet, megérkezik Bacchus, és Ariadné boldogan elrepül vele az égbe. Az egész olyan lesz, mint egy tragédiát előadó vidám csoport tanfolyama, hogy a nőknek megtanítsa, mit csináljanak, ha elhagyta őket valami gazember. Mi a teendő? Ne essenek depresszióba, várják a következőt – zárta Fischer Iván a profán összegzést. A Kultúra.hu kérdésére pedig hozzátette: a színpadon lesz lakatlan sziget, a zenekar pedig vízben fog játszani.
Fischer Iván két Mahler-szimfóniát is vezényel a 2024–25-ös évadban, a monumentális másodikat a Nemzeti Énekkar közreműködésével, valamint a nevezetes Adagiettót is tartalmazó ötödiket. Folytatja nagyszabású karmesteri ciklusait is Brahms első szimfóniájával és Dvořák hetedikjével.
A 2024–25-ös évadban is elismert, inspiráló és karakteres karmesterek érkeznek az együtteshez. Jakub Hrůša egy teljesen cseh programot vezényel, de visszatér Andrés Orozco-Estrada és Robin Ticciati is. Folytatja kiapadhatatlan Haydn–Mozart-sorozatát Takács-Nagy Gábor, ezúttal Mozart „nagy” g-moll szimfóniája is sorra kerül. Emlékezetesnek ígérkezik a 2024–25-ös évad két barokk koncertje is, amelyeket művészeti vezetőként a régizene élő legendája, Jordi Savall és a barokk hegedű legsokoldalúbb és legkiemelkedőbb alakja, Midori Seiler jegyeznek majd.
Az évad szólistái is a nemzetközi koncerttermi produkciók legkiválóbbjait képviselik. Igor Levit, a zongoraművész, akihez a The New Yorker szerint „senki sem hasonlítható”, három egymást követő estén eljátssza Prokofjev mind az öt zongoraversenyét, valóságos minifesztivállá gazdagítva vendégszereplését. Kirill Gerstein Brahms 1. zongoraversenyét, Francesco Piemontesi Beethoven negyedikjét adja elő a Fesztiválzenekarral. Renaud Capuçon 1737-es Guarneri-hegedűjén hozza el Mendelssohn e-moll hegedűversenyének mély és árnyalt hangszíneit.
Erdődy Orsolya arról beszélt, hogy mivel Magyarország nyártól tölti be az EU soros elnökségét, így a Müpával közös Európai Hidak fesztivál jelképes hídjai a közelgő évadban Budapestről magához Európához, az eszméhez és kulturális közösséghez ívelnek. A BFZ az Európai Unió Ifjúsági Zenekarával ad közös koncertet, melynek programjában Fischer Iván egyik szerzeménye is műsorra kerül: Táncszvitjének hazai bemutatóján hegedűszólistaként az ukrán Diana Tishchenko működik közre.
Fischer Iván elmondta: a Táncszvitet Bach zenéje ihlette, bár valójában egy játék, egy paródia. – Bach világi művei szolgáltak ihletként. Ezek mindegyikében a prelúdiumot francia táncok – például allemande, menüett, gavotte – követik. Ezeket Bach korában már nem táncolták, hanem egy generációval korábban, Lully korában voltak népszerűek. Arra gondoltam, hogy Bach kortársai, mikor ezt játszották, nosztalgiával gondolhattak az ifjúságukra, amikor ezeket táncolták. Az én hegedűversenyem hasonló nosztalgiával idézi fel az elmúlt évszázad táncait, a tételei: prelúdium, bossa nova, ragtime, tango, boogie-woogie. Ez a bachi forma játékos megidézése.
Az évad mottója: kivételesre hangolva. Erdődy Orsolya a kérdésre, hogy mitől kivételes az együttes, azt feleli: – 2022-ben a Gramophone magazin az év zenekarának választotta a Fesztiválzenekart, és ez megerősített minket abban, hogy ez valóban különleges együttes. A művészeink rendkívül sokoldalúak: magas fokon adnak elő klasszikus zenét, játszanak barokk hangszereken, vagy specializálódnak kortárs zenére. Emellett kóruspróbákra járnak, és énekesként is részt vesznek a Fesztiválzenekar előadásaiban, és ha Fischer Iván arra kéri őket, színészként is szerepelnek az opera-előadásainkban. Szerintem kivételes ez a sokoldalúság és a nyitottság a kísérletezésre. Számunkra az is fontos, hogy nemzetközi intézmény vagyunk. A zenekarban és a stábban is dolgoznak külföldiek, az Európai Unió Ifjúsági Zenekarából minden évben jönnek hozzánk öten-hatan, akik egy évadot eltöltenek nálunk. Ez pedig lehetőséget teremt arra, hogy széles kitekintéssel dolgozzunk: figyeljük, milyen trendek vannak a nagyvilágban, a jó példákat pedig implementáljuk.
A BFZ előző, jubileumi szezonjához új bérletkínálatot alakított ki. A megoldás látványos sikere miatt az új évadban sem változtatnak a tízféle bérlet konstrukcióján. Továbbra is lehet tisztán a Zeneakadémiára vagy tisztán a Müpába szóló bérleteket vásárolni, de megmaradtak a népszerű vegyes bérletek is. A nagyközönség április 3-tól vásárolhatja meg bérleteit.