A farsang farka - LE POEME HARMONIQUE: BAROKK KARNEVÁL

Színpad

A Le Po?me Harmonique nem ismeretlen nálunk, az Úrhatnám polgár című comédie-ballet-val korábban már ellátogattak Budapestre. Most a XVII. század elejének Rómájába röpítettek, abba a tíz napig tartó időszakba, amelyben a törvény engedélyezte a farsangolást. A régizenés muzsikusokhoz táncosok, akrobaták, zsonglőrök, pantomimesek, komédiások csatlakoztak, ugyancsak történetileg hiteles gesztikával és koreográfiával. A 15 éve alapított együttes művészeti vezetője, Vincent Dumestre és Cécile Roussat rendező komoly műfaj- és stílustörténeti kutatásokra alapozott előadást hozott létre, amellyel a 2006-os bemutató óta turnéznak világszerte hatalmas sikerrel.

le_poeme_harmonique_barokk_karneval_3.jpg
 

A commedia dell'arténak megfelelően nincs lineáris történetelbeszélés, a szereplők típusokat jellemeznek, a helyszínek változatosak: a vásártól a palotáig, az utcától a rögtönzött cirkuszi porondig terjednek. A tél elmúlta felett érzett megkönnyebbülés és a tavaszvárás eufóriája, a böjt előtti utolsó, hatalmas lakmározások habzsoló életigenlése zsong ebben a produkcióban. Elementáris hatásának nemcsak a kiváló zenei színvonal az oka, sőt, az igazság az, hogy a legkevésbé a hangszeresekre tud odafigyelni a néző, annyira mozgalmas a látvány, annyi minden történik a színpadon. A látszólag spontán kavargás természetesen aprólékosan megtervezett.

A kiindulópont egy konkrét esemény: 1634. február 25-én Barberini bíboros pompás sportversenyekkel kedvezett a római arisztokráciának - ez volt a La Giostra del Saraceno, amit karneváli hajók felvonulása, fényűző lakomák, s a palotákban rendezett számos színházi és opera-előadás kísért. A pórnép az utcákon mulatott, egyszerűbb, de vadabb szórakozásokat űzött: a velencei karneválokból ismerős maszkokat viselve, vetélkedve, játszva, táncolva mulattak. Az ő karneváljukat eleveníti fel és emeli művészetté ez a produkció.
A Vincent Dumestre által megálmodott újkori barokk farsang zenekarát ő maga irányítja. Cécile Roussat, az előadás rendezője eredetileg táncos, aki Marcel Marceau iskolájában tanult pantomimet, színészmesterséget, balettet és rendezést, majd bohócképzésben is részt vett és modern táncot is tanult. Kettejük találkozása igazán termékeny: egymást inspirálva alakították ki azt a teljes szimbiózist, amivel megelevenítik az évszázadokkal ezelőtti világot.

le_poeme_harmonique_barokk_karneval_4.jpg
 

Azt sehonnan, a műsorfüzetből sem lehetett megtudni, milyen zene szolgált aláfestésül. Magam mindössze egy Monteverdi-darabot ismertem fel, néhányat pedig felismerni véltem, de bármiből válogattak is, az tökéletes egységet alkotott a látvánnyal. Az énekesek éppen megfelelőek voltak egy ilyen összművészeti produkcióhoz: nem voltak kiemelkedően jók, belesimultak a mindenki által nyújtott színes produkcióba. Nem is igen lehet megkülönböztetni, ki énekes, ki akrobata, ki táncos, ki bűvész: mindenki csinál mindent, a rengeteg produkció egy rendkívül szellemes rendezésben sziporkázó és rendkívül humoros, bájos füzérré alakul. Ami megkülönbözteti a legkiválóbb cirkuszi számoktól, az nem a színvonal, hanem éppen a színházjellegű láncra fűzés, az egységes stílusnyelv, a macskaszerűen puha, rugalmas, szinte csonttalan és izomtalan, a fizikát meghazudtoló mozgás, az olajozottság, a lenyűgöző könnyedség, és persze a zenei háttér maga. Hirtelen magas pózna emelkedik, amire villámként kúsznak fel és zuhanást imitálva csusszannak le ketten, kötélen, karikán pörögnek, ugranak, cigánykerekeznek, néhány egyszerű kellékkel: hordóval, pallóval, deszkával színpadot varázsolnak, minden átalakul, minden álarc, szoknya a játék eszköze, csakúgy, mint a fények és a zene maga. A vaskosságot nélkülözi, az éteri könnyedséget testesíti meg az előadás, szinte elillannak, egymásba folynak a dúsan megtöltött pillanatok. A barokk pazar, buja gazdagságot sejtet, de ez a pórnép barokkja, az ő mulatsága, karneválja, a pompa a produkcióban, nem a külsőségekben rejlik. Ez az előadás maga az életöröm.