|
Gálvölgyi János |
Felix szerepe hálásabb, színesebb, teátrálisabb, ezért is volt kiváló az ötlet: mindkét színészt megjutalmazni vele. Már amennyiben jutalom megtanultatni velük mindkét szöveg-kásahegyet. Ahogy elnéztem őket, tényleg jutalom, kivételes lehetőség megmutatni, hogy a vérbeli színész előtt nincs akadály. Még ez a fejtől-lábtól játék sem fogott ki rajtuk. Mindkét színész remekelt. A szerepek azonosak, de a játékstílus, a gegek, ötletek, mozdulatok nem. Mindketten máshogy varázsolják egyénivé a figurákat. Szervét Tibor színész-egyéniségéhez Oscar közelebb áll, de Felixként is igazán szórakoztató. Ő némileg fanyarabb, kissé megbántottabb Felix, mint Gálvölgyi, szikárabb termete szikárabb bánattal párosul, mimikája visszafogottabb, nárcizmusa jobban kordában tartott, ugyanakkor öniróniája tetten érhető, a hajmosási terveivel kapcsolatos egyetlen fejmozdulatával például ellenállhatatlan kacajra készteti a nézőteret. Pedánsnak is inkább érezzük, mint a bohókás Gálvölgyi Jánost. És amikor azt hinnénk, a világon senkit nem lát magán kívül, szinte meghatón mond köszönetet barátjának azért, hogy befogadta, és teszi ezt azután, hogy Oscar kirúgta a lakásából. Palettájának színeiből igazán gazdagon kever.
Gálvölgyi ugyanebben a szerepben lazább, jóval teátrálisabb, de ezt a szó pozitív értelmében mondom, Felix egész viselkedése, habitusa teátrális ugyanis. Dacos állában, felszegett fejében, felhúzott szemöldökében ott van Felix minden sértődöttsége, önimádata. Apró mozdulatok, ötletek, testbeszéd-jegyek egész sorozata teszik őt ellenállhatatlan Felix-szé. Játéka minden erőlködést nélkülöz, sodró lendületű.
|
Szervét Tibor |
Oscarként Szervét Tibor első pillanatai szétcsúszott ingével, borostás állával, botladozó nyelvével kissé mintha a becsiccsentett ember benyomását keltenék, innen töretlen az emelkedés felfelé, játéka folyamatos magára találás, a második részben különösen felszabadult a játéka, még a mozgása is, egyre szélesebb ívű a karaktere.
Gálvölgyi Oscarja külsejében, külsőségeiben kevésbé rendetlen, kevésbé zabolátlan, ugyanakkor egy fokkal talán ingerültebb a kibírhatatlan Felix elfogadásában, talán mohóbban vágyja a kalandot, a nőt, csalódása az elfuserált éjszaka után mintha keserűbb lenne.
Mindez csak szőrszálhasogató boncolgatása két kiemelkedő alakításnak, két kiváló színész fergeteges együtt-játszásának, a tökéletes egymásra figyelésnek. Mindkét előadás tökéletesen megáll a maga lábán, egyik sem hagy semmiféle hiányérzetet a nézőben, nem kérdőjelezi meg egyik esetben sem a szereposztás helyességét. Ha pedig mindkét előadásra elmegy valaki, és remélem, sokan megteszik, egy különleges színészi vállalkozás tanúja lehet.
Mindebben nagy része van a rendezőnek, Márton Andrásnak. Szeretem a színész-rendezőket. Belülről ismerik a színészi létet és ez meglátszik színészvezetésükön. Márton András bőven kiaknázza a darab minden szellemességét. Nagyszerű ötlet, hogy valódi liftet varázsoltatott a színpadra, ez sokkal élőbbé teszi az előadást, szinte maga is önálló szereplővé válik. Nagyszerű a színpadkép valamennyi aprólékos, a történetet követő változásával (Horesnyi Balázs és Szűcsborus János munkája). Remek a többi szereplő is, a pókertársaság: Kautzky Armand, Laklóth Aladár, Pusztaszeri Kornél, Szente Vajk és Galbenisz Tomasz. Mindannyian egyéni karaktert hoznak a két főszereplő mellett elhomályosuló kisebb szerepeikben is, mint teszi azt a csicsergő-affektáló, bugyuta, csinos testvérpár szerepében Ladinek Judit és Molnár Szilvia. Frissek, üdék, pontosan hozzák a felületes amerikai lányok minden kellékét, túlzásaikat helyénvalónak érezzük. Minden a felhőtlen szórakozást szolgálja. Mindkét előadásban. Fejtől is meg lábtól is.