Felmérés készült a magyar könyvtári szolgáltatásokról

Kultpol

A kutatás alapján a könyvtárak több mint 85 százaléka vezetett be legalább egy újítást, valamint hajtott végre minimum egy fejlesztést a járványhelyzet kezdete óta.

Az OSZK által üzemeltetett Könyvtári Intézet frissen publikált reprezentatív kutatásból kiderül, hogy a legtöbb könyvtár három vagy akár több területen is bővítette szolgáltatási palettáját. Ez utóbbi megállapítás igaz a megyei hatókörű városi könyvtárak mintegy 90, a városi könyvtárak 80, a felsőoktatási könyvtárak 70 százalékára.

Az utóbbi időszakban hangsúlyt kapott a digitális tartalmak és az online szolgáltatások használatának megkönnyítése, az utóbbi esetében az online beiratkozás lehetősége, a könyvtári tagság ingyenes meghosszabbítása és a kölcsönzési szabályok rugalmasabbá tétele. Az egyik leghagyományosabb és legkedveltebb könyvtári szolgáltatás, a könyvkölcsönzés sem szünetel, mivel a könyvtárak külső átvételi pontokat alakítottak ki, valamint alkalmazzák a házhoz szállítást.

Az intézmények online tartják meg a könyvtári rendezvényeket, az olvasásnépszerűsítő klubfoglalkozásokat, közösségépítő alkalmakat és játékokat. A hazai és a külhoni magyar közösségeket ellátó könyvtárak gyorsan, proaktívan, innovatívan, a nemzetközi jó gyakorlatokat figyelembe véve biztosítják a könyvtárhasználók ellátását.

Az OSZK és a Könyvtári Intézet a pandémia magyarországi megjelenésével párhuzamosan, 2020 márciusától figyelemmel kíséri a koronavírus-járvány könyvtárakra gyakorolt hatását. Az ismeretek bővítése érdekében először 2020 tavaszán, majd 2021 januárjában körülbelül hétszáz intézmény megkérdezésével végzett reprezentatív kérdőíves felmérést a hazai bibliotékák járványhelyzethez való alkalmazkodásáról, de megkeresték a határon túli magyar közösségeket szolgáló könyvtárakat is.

Kiemelt kép: Pixabay