A fotográfia addig elképzelhetetlen előnyét, azt, hogy ez a technika képes a legtökéletesebben rögzíteni a valós látvány részleteit, a piktorializmus tudatosan megtagadta. Követői azt vallották, hogy a valóság dokumentálása helyett a fotográfiának a kifejezés művészi módját kell elérnie, és kezdetben egy az egyben alkalmazták a festészet ? először kifejezetten az impresszionizmus ? eszköztárát. A valósághű részleteket kézműves technikával, számos nemeseljárással tüntették el és dolgozták át, gyakran kézzel továbbszínezték, vagy a rézlemezbe maratott fotógravűr eljárással oldották a kontúrokat. Néhány fotón szinte Renoir légiesen áttetsző felületeit látjuk viszont. A tájképek és portrék tünékeny atmoszférája, a lágy vonalak, elmosódó formák álomszerűvé teszik a nagyvárosi jelenségeket, a csendéletek között olyan egyértelmű festészeti idézetek is megjelennek, mint például Hans Watzek napraforgó-kompozíciója, de éppen a Van Gogh-féle expresszivitás tagadásaként. Az irányzat ráadásul karakteres nemzeti változatokban jelent meg: a francia fotográfusok szorosabban kötődtek az impresszionista festészethez, míg az osztrákok a romantikusabb tájképben arattak sikert, az angoloknál megjelent az ipari táj, a németektől egyéni hangú portrékat látunk. Különlegessége az első évtizednek a Szicíliába költözött Wilhelm von Gloeden, akinek finom ritmusú jelenetekbe komponált férfiaktjai előrevetítik Robert Mapplethorpe egy évszázaddal későbbi artisztikus beállításait.
Az 1900-as években megszületik a festészettől elszakadó, önállósult fotográfiai kifejezésmód. Az erősebb kontúrokat, objektív képi nyelvet alkalmazó stílus úttörője Alfred Stieglitz volt. Paul Strand a következő nagy újító, kettejük nyomán kibontakozik a mai értelemben vett fotóművészet. Kitűnő anyagot láthatunk Constant Puyo és Robert Demachy fotóiból, majd világhírű fotográfusok ? köztük a magyarok: Pécsi József, Máté Olga, Angelo, Balogh Rudolf, André Kertész, Moholy-Nagy László ? következnek. És néhány nagy név, akikről ma kevés szó esik: a növényvilág makrofelvételeivel óriási sikert arató Karl Blossfeldt, vagy a témát az absztrakt felé indító Alfred Renger-Patzsch, a szociofotó felé induló mexikói Tina Modotti és a kelet-európai avantgárd nagy alkotói: Frantisek Drtikol, Alexander Rodcsenko, Jaromir Funke. A festői hatásoktól az újtárgyiasságig ívelő vonulatból a tárlat igazi világklasszisokat vonultat fel, sok esetben olyan nagy műveket, amelyek ? néhány kivétellel ? Magyarországon még soha nem szerepeltek. Fantasztikusan gazdag az összeállítás, olyan kiállítás, amiért nemrég még sokan útra keltek volna Európa boldogabbik vége felé.