Ősz Gábor évek óta kutatja a fény változatait, a színek és tónusok, a változó intenzitás belső törvényeit. Mintha Johannes Itten metafizikai szintre emelt színtanulmányait folytatná a digitális technológia korában: Ősz számára a fény ugyanúgy transzcendens jelenség, mint ahogyan Itten fogta fel a festészet alapelemeit, a színeket és azok egymáshoz való viszonyát.
A képkorszakban a fotó ehhez a kutatáshoz első olvasatban éppen a legkevésbé alkalmas eszközben tűnik, hiszen manipulálható, egyszeri, esetleges. De ahogyan Ősz fogja fel a fény jelentését és jelentőségét, hirtelen tökéletesen érthető és meggyőző lesz a választása: éppen így, a kép legelemibb rétegeinek felfejtése által lehet közelebb jutni a titokhoz. Akár nagyítással, akár a fehér árnyalatainak feltérképezésével, vagy a létező és fordított világ képének ütköztetésével. Ősz a látványban a láthatatlant kutatja és az eljárás metódusát még filmre is viszi. Mindkét sorozatot egy-egy végtelenül lassú film egészíti ki, amelyben látjuk a világítás kellékeit, a helyszínt, vagyis a realitást ? amennyiben elfogadjuk annak a fizikai világ megnyilvánulását. A fotók azonban éppen ennek ellenkezőjére csábítanak. Nem egy virtuális világ totális szabadságát mutatják, hanem egy kívül és belül titkokat rejtő, kiismerhetetlen szövedékről beszélnek, ami tetszőleges módon áll össze képpé ? akár egyszerre többféle valóság képévé.