Fiatalok és tehetségesek című, április 7-i hangversenyükkel immár harmadik évébe lépett a Pannon Filharmonikusok és az Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítvány együttműködése.

A Kodály Központ közönsége előtt ebben az évadban Joanna Natalia Ślusarczyk karmester és Leonardo Marino zeneszerző mutatkozik be közös produkciójával. A koncerten a fiatal olasz zeneszerző csellóversenyének ősbemutatóján túl, amelynek az alkotási folyamatában is kreatív partner volt a neves csellóművész, Rohmann Ditta, meghallgathatjuk Weiner Leó Karnevál-nyitányát, valamint a lengyel zeneirodalom egyik ékkövét, Karol Szymanowski grandiózus II. szimfóniáját.

Az Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítvány a 2018–2023-as periódusra hirdetett mentorprogramot fiatal karmestereknek és zeneszerzőknek.

A program vezető professzora a nemzetközi zenei szcénában elismert Eötvös Péter Kossuth-díjas zeneszerző, karmester, pedagógus és Vajda Gergely zeneszerző, karmester. Különböző munkaperiódusaikra neves professzorokat és hangszeres művészeket hívnak meg, a programban való részvételt az Art Mentor Foundation Lucerne támogatja. A zeneszerző résztvevők lehetőséget kapnak együttesekkel és nagyzenekarokkal saját művük bemutatására, illetve a karmesterek zenekari koncertprogram vezénylésére.

„Az elmúlt évek tapasztalata alapján ennek a mentorprogramnak számomra az is a pozitívuma, hogy a résztvevők szakmai és baráti kapcsolatot is kialakítanak egymással, és ez megmarad a program után is. Egy elég komoly hálózat alakult ki az elmúlt pár évben, mióta fut a program. Az első évben a mentoráltak az összes kurzusra eljönnek, valamint állandó konzultáción vehetnek részt, feltehetnek kérdéseket, a második évben pedig létrejön egy közös produkció. Amely ez esetben Joanna Natalia Ślusarczyk karmester és Leonardo Marino zeneszerző közös koncertje a Pannon Filharmonikusokkal, amelyben Rohmann Ditta csellóművész a szólista” – nyilatkozta egy zenekarnak adott interjújában Vajda Gergely, az Eötvös Péter Alapítvány programigazgatója.

„A Pannon Filharmonikusokkal most már hosszú távú partneri viszonyban vagyunk, ami azért jó, mert Eötvös Péter és én is nagyon jól ismerjük egymást a zenekarral, már fél szavakból is megértjük egymást, ami nagyon hasznos egy mentorkoncert szervezésében. A lényeg, hogy olyan műsor legyen a végeredmény, ami beleillik egy zenekar szokásos bérleti struktúrájába” – tette hozzá Vajda Gergely.

A Pannon Filharmonikusok hangsúlyozza, hogy lehetőséget ad minden művész tehetségének kibontakoztatására, művészetük bemutatására, a zene kortól, nemtől, politikai hovatartozástól független szabadságának átélésére.

Közönségét biztatja arra, hogy nyitottan fogadják be a fiatal alkotók műveit, a pécsiek támogató figyelemmel kísérik ezeket a koncerteket. Valószínűleg a zenei jövő nagy generációja lesznek ezek az alkotók, műsoruk ezért nagyon fontos, valamint kicsit rendhagyó, de mindenképpen szerethető. Izgalmas és újító szakmai megoldásaik, zenei vízióik és innovációjuk soha nem öncélú, közös évszázados zenei hagyományaink alapján nyugszik. A közös produkció ugyanakkor szerencsére elég kísérletező, hiszen ezen az előadáson például a teljesebb, izgalmasabb hangzás elérése érdekében a Pannon Filharmonikusok ütőművésze cipőkefét és lengéscsillapító rugót is megszólaltat hangszerként előadásban.

„Hangszeres művészként és a zenekar igazgatójaként is azt kell, hogy mondjam, hogy büszkén veszünk részt évek óta ebben a nemzetközi, izgalmas és nagyon magas szakmai színvonalú együttműködésben az Eötvös Péter Alapítvánnyal. Másrészt friss szemmel nézünk rá valamikori önmagunkra, a zenekar nagy örömmel és alázattal adja át felhalmozott, igen nagy tudását a fiatal generációnak. Ugyanakkor be kell valljam, mi magunk is sokat tanulunk a munkafolyamat sajátosságai által, ami az egyik legnagyobb érték: a szakadatlan megújulás” – mondta el Horváth Zsolt, a Pannon Filharmonikusok igazgatója.

A koncert karmestere, Joanna Natalia Ślusarczyk nem egészen kezdőként áll színpadra, hiszen a teljesség igénye nélkül a következő nemzetközi versenyeken szerepelt kiemelkedően: az Európai Unió Első Nemzetközi Karmesterversenyének harmadik, a London Classical Soloists Karmesterverseny első, idén márciusban pedig a párizsi La Maestra nemzetközi karmesterverseny második helyezését érte el. Rezidens karmestere a Sziléziai Filharmonikus Zenekarnak. A több nemzetközi meghívást és zenei felvételt magáénak tudó művész számos kiemelkedő ösztöndíjban részesült.

A koncerten elhangzó ősbemutató a fiatal olasz zeneszerző, Leonardo Marino Csellóversenye, amelynek váratlan fordulatai, improvizációs elemei kihívás elé állítják a zenekart.  A concertót játszó Rohmann Ditta neves csellóművész énekel is az előadás során. A művésznő az alkotás folyamatában is részt vett, mivel a szerző neki dedikálta a művet.