A Nemzeti Filharmonikus Zenekar csütörtöki koncertjén két 20. századi táncjáték zenéje keretez majd két versenymű-karakterű 19. századi művet. Az előadáson a közönség egy nagy tehetségű orosz zongoravirtuózzal és egy szintén orosz karmesterrel találkozhat.

Prokofjev Rómeó és Júliája balett, Bartók egyfelvonásosa, A csodálatos mandarin pedig pantomim, ám a műfajmeghatározás különbsége ellenére mindkét mű a mindent elsöprő szenvedélyről szól, és ez a szenvedély mindkét történetben végzetesnek bizonyul. Izgalmas lesz egy estén hallani a Prokofjev-balett részleteit és a Bartók-pantomimból készült szvitet.

Az is lebilincselőnek ígérkezik, hogy a 20. századi keret ezúttal két tőről metszett romantikus művet is magába foglal: Liszt Haláltáncát és Chopin Andante spianato és Grande polonaise brillante című tételpárját. A két szerző között csupán egy év korkülönbség volt, barátság is összefűzte őket – ez a két kompozíció mégis nagyon más. A Haláltánc sötét és démoni, míg az Andante spianato és a Grande polonaise brillante gesztusait költőiség, nemes tartás és elegancia uralja.

A Nemzeti Filharmonikus Zenekarhoz zongorán csatlakozó külföldi szólista, az orosz Alexander Malofeev mindössze huszonkét éves, de már tizenhárom évesen elnyerte a Fiatal Muzsikusok Csajkovszkij Versenyének aranyérmét. Hangszerén az egyik legnagyobb ígéretű ifjú titánként tartják számon.

Honfitársa, a moszkvai születésű Alevtina Ioffe női karmester nemzetközi karrierje 2018-ban kezdődött, azóta sikeresen mutatkozott be Berlin, München, Stuttgart, Weimar, Párizs, Zürich és Seattle közönségeinek. 2021 és 2022 között a szentpétervári Mihajlovszkij Színház zenei igazgatójaként tette le névjegyét.

A nyitóképen Alexander Malofeev. Fotó: NFZ