35-ös karika

Film


isabelmunoz_intransit.jpg
Isabel Munoz: In transit

A CineFest nem vörösszőnyeges cannes-i idill, nem vetekszik Karlovy Varyval vagy a Sundance-szel, hanem a maga emberközeli hangulatával "a legcsaládiasabb filmfesztiválnak" titulált filmes esemény Magyarországon - ahol a jó hangulat rossz idő esetén is garantált. A filmek mellett élményfokozóként számos koncertet és egyéb fesztiváleseményt iktatnak be a szervezők a hivatalos programba, felismerve a versenyző korosztály zabolázatlan igényeit. Munkájukat dicséri a rendezvényeken való nagyarányú részvétel, amely idén jóval meghaladta a korábbi évek statisztikáit. A vetítések után a fáradhatatlan fesztiválozók olyan nagyszerű zenei csemegéket ízlelhettek meg a Művészetek Házában, mint a Balanescu Quartett  (meghívásuk apropója Dettre Gábor Tabló című filmjének bemutatásához kapcsolódott; a zenei hátteret ugyanis az együttes jegyzi), máskor Péterfy Bori (és a Love Band ) hozta lázba a közönséget - már amennyire ülve sikerült a dolog a színházteremben. (A legfiatalabbak találékonyan a színpad két oldalán és a páholyban engedtek testük csábításának egy kiadós tánc erejéig.)

 
Magyarok Hollywoodban és Hollywood Magyarországon címmel az álomgyár és nemzetünk kapcsolatáról is szó esett az izgalmas szakmai beszélgetésen, és Doku-workshop keretében pedig rendszerváltás-környéki rövid dokumentumfilmeket vetítettek az érdeklődőknek.
Az ötödik CineFest filmfesztiválra egyébként közel ötven országból érkezett összesen 280 nevezés, ezt az előzsűri 67 filmből álló anyagra szűkítette. Nem volt könnyű dolguk, szervezői vallomásokból kiderült, hogy ez a munka legnagyobb része. Lengyel, német, észt, angol, dán, litván, görög, fülöp-szigeteki, kínai, szingapúri, mexikói, ukrán, izraeli, magyar, olasz, portugál, svájci, líbiai, francia, orosz, belga, török, szlovák, norvég és spanyol filmek versenyeztek idén a díjakért, ahol az "éremtáblázaton" a "keleti blokk" szerepelt a legjobban.
 

szirmaimarton112509_1crop2.jpg
Szirmai Márton

A nagyjátékfilm kategória fődíját a tavaly már a pécsi MovEasten hazánkban is debütált At the River (Y pekn) című, Eva Neymann rendező által készített mozi vihette haza, de megnyerte a népes táború, Báron György által vezetett kritikus zsűri tetszését is - ők kilencen szintén az ukrán rendezőnő filmjét találták a legjobbnak. A CineFest fődíját idén egy rövidfilm érdemelte ki: Isabel Munoz mexikói rendezőnő In Transit (En transito) című mozgókép-opusával. A különös nevű dán, Morten BH rövid- és kísérleti film kategóriában, Che and I (Mig and Che) című munkája mellett is született lengyel siker Dariusz Glazel Journey (Podroz) című filmje által. Északiak osztoztak az animációs kategória díján az észt Kaspar Janis Marathonja és a lengyel Viola Sova Refrains-e bizonyult a legjobbnak. Szirmai Márton mellett két magyar filmest jutalmazott a zsűri.  Nemes Gyulának jutott végre itthon is trófea a Kodak-díj által, amelyet Letűnt világ című mozijával érdemelt ki; a Miskolci Kocsonyafesztivál különdíját pedig Simonyi Balázs Originál lágere kapta meg.

 

gyarmathyliviaDBELO20080128017_crop.jpg
Gyarmathy Lívia (fotó: Beliczay László MTI)

A fesztivált idén a becslések szerint mintegy tízezren látogatták, a szervezők több száz hazai és külföldi szakmai vendéget regisztráltak. A még középkorúnak sem mondható filmkészítő társaságban alkotói munkásságát és a fesztivál korhatárát tekintve kivételt képezett Gyarmathy Lívia filmrendező; meghívását azonban több dolog is indokolta. A Magyar Mozgókép Mesterét az ifjú filmes generáció köszöntötte a jubiláló filmfesztiválon; több évtizedes munkáját életműdíjjal ismerték el és filmjeiből retrospektív sorozatot is válogattak a szervezők. A fiatalos fellépésű filmrendező a Nők a képben című tematikus program vendégeként külön beszélgetés keretében emlékezett vissza a Herskó-osztályban eltöltött éveire, a filmgyárban szerzett tapasztalataira, a férfikollégákkal való mindenkori viszonyára. A Fellini filmjeit példaképül választó, eredetileg vegyészmérnöknek tanult Gyarmathy bölcsen osztotta meg tapasztalatait a fiatal filmesekkel: " A szakmát a kollégák kudarcaiból lehet megtanulni."- mondta.

Az idei fesztivál reflektorfényében álló Nők a képben téma izgalmasnak ígérkezett. A workshopok mellett Stőhr Lóránt filmkritikus alaposan felkészült moderátorként állta meg a helyét a beszélgetésekben. Igaz, a magyar filmvilág hölgytagjaival folytatott diskurzus - a néhol provokatív kérdések ellenére is - azzal a következtetéssel zárult, hogy nincs negatív megkülönböztetés, nem ütköznek eltérő nehézségekbe a szakmában dolgozó nők, mint férfi kollégáik. Groó Diána filmrendező és Mészáros Kata operatőr egy véleményen volt abban a kérdésben, hogy megfelelő szakmai felkészültség és fellépés esetén a stáb maximálisan segíti munkájukat.
 
A Nők a képben speciális kategória díját a fesztivál záró ceremóniáján a lengyel Anna Kazejak-Dawid vihette haza az A Few Simple Words (Kilka Prostych Slow)  című mozijáért. (Az előző két év kezdeményezése tehát bevált: az ötvenhatra emlékező és a Romák kamerán innen és túl című speciális kategóriák után a Nők a képben új színt hozott a speciális kategóriák sorába.)
 
Arattak a lengyelek más kategóriákban is. A dokumentumfilmek közt legjobbnak bizonyult az 52 Percent (52 procent) című film, Rafal Skalski alkotása; de magyar sikernek is tapsolhatott a közönség, mert a kategóriában a zsűri különdíjjal jutalmazta Szirmai Márton A süllyedő falu című munkáját. A Medgyesbodzosról szóló dokumentfilmért az alkotó a Duna-díjat is átvehette. A CineFest méltóképpen ünnepelte meg ötödik születésnapját. A háttérben hallatszó szakmai szólamok szerint a versenyprogram évről évre erősebb és színvonalasabb. És hogy megtudjuk, valójában mennyire vannak a nők (a) képben a filmkészítés világában, csak egy pillantást kell vetni a fődíj és a nagyjátékfilm kategória neveire...