"Én egész népemet fogom" József Attila "az irodalom a középosztály magánügye" Szerb Antal A nyelv alapította emberi létezés szép paradoxona, hogy rendet teremteni, a beszéd, az írás, az építés és az alkotás révén, csak kint, testünk határain kívül tudunk - hogy aztán ez a külsőleg megformált harmónia, a szükségszerű kölcsönösség jegyében visszavetülve ránk, az én sötét világát, ezt a leírhatatlan és kifejezhetetlen belső káoszt (kozmoszt?) is átalakítsa, újrateremtse, a törvények felügyelte lét öntudatát ajándékozva neki. Amely bonyolult hatásegyüttesre a nyelv csak annyit mond: kultúra. A valóság megművelése, és művelődés az így nyert valóságban. Hiszen, a lehetségesen tág értelemben használva a fogalmat, a cipőkanáltól a szonettig, a kézfogástól a Fermat-sejtésig, az okszitán nyelvtől Henry góljáig a Real Madrid-Arsenal BL-nyolcaddöntőben kultúra mindaz, amit az emberi jelenlét (és nézőpont) ad a világhoz. |
Kultúrház |
A Magyar Televízióban az elmúlt bő másfél évtizedben többször zajlott le - a vezetőség személyi összetételének változásával összefüggésben - koncepcióváltás, műsorstruktúra-módosítás. Létrejöttek, megszűntek és átalakultak értékesnek és kevésbé értékesnek tetsző műsorok egyaránt - lényeges fordulatról azonban még mindig korai volna beszélni. Jelenleg azt tapasztalhatjuk: az m1 műsorai egyszerre kívánnak valaminő közelebbről nem definiált magas kulturális mércéhez igazodni (ez, finoman szólva, csak hellyel-közzel sikerül) s reklámpiaci szempontból elfogadható nézettséget elérni (e törekvés ugyancsak a kétes sikerű vállalkozások körébe utalható) - a kétfajta célkitűzés összeegyeztethetősége csaknem bizonyosan a lehetetlen kategóriáját meríti ki; az m2 a Záróra típusú értelmiségi vitaműsoroknak, az egyre jellegadóbb Kultúrháznak s újabban a rendszeresen vetített dokumentumfilmeknek köszönhetően határozottabb elképzelésekről tesz tanúságot - de végleges arculatról remélhetőleg még itt sincs szó. Anélkül, hogy a lehetséges műsorsávok ideális kitöltésére tennénk (avatatlan) javaslatokat, jegyezzük meg: egész médiakultúránk jellegzetes és árulkodó tünete az az eljárás, mely a szellem, a hagyomány, a társadalom kérdéseiről folytatott értelmiségi diskurzus idejéül rendre a késő éjszaka mérsékelten nézőbarát óráit jelöli ki. Holott, amint egy néhány hét előtti interjúban a Tudósklub műsorvezetőjeként megszólított vallásfilozófus, Gábor György is figyelmeztetett rá: "Ezeknek a műsoroknak - meggyőződésem - a tartalmi vonatkozásokon túl van egy hatalmas hozadéka. A néző ugyanis azt tapasztalja, hogy néhány ember beszélget valamiről, eltérő nézeteket vallanak ugyanarról, egyik így, a másik úgy vélekedik, de eközben nem borítják egymásra az asztalt. A néző élményszerűen élheti át azt - s a mai Magyarországon ez nem kevés -, hogy az igazság nem egy kifaragott tömb, amit valamelyik résztvevő egyes-egyedül birtokol, ellenkezőleg: sokszorosan rétegződött, tagolt és differenciált valami." (A kérdés fontosságát és a probléma megoldatlanságát jelzi, hogy már egy 1993-as dolgozat is hasonló elvi alapon hasonló kritikai távlatot nyithatott a dologra: "működőképes diszkurzus nélkül előbb a kommunikatív nyelvi magatartás züllik le [ez mindig alul veszi kezdetét: ott van már a napisajtó riasztó dekulturáltságában], majd pedig elakad a létfontosságú interszubjektív, közösségi kommunikáció is." [Kulcsár Szabó Ernő: Virágozzék minden virág(?) Az átalakulás diszkurzusának néhány kérdése]) |
Duna Tv |
A Duna Televízió, a kultúra közvetítését olyan küldetéses feladatként fogva fel, melynek tétje a nemzet sorsa maga, jóval egyértelműbb műsorpolitikai gesztusokkal nyilvánít meg koncepciót, sőt ideológiát. E tiszteletre méltó konzervativizmus az értékőrzés avíttasnak ható műveletét elsősorban értékelvűen válogatott filmek és közéleti-kulturális magazinműsorok révén véli elvégezhetőnek. A kultúraféltő heroizmus éppenséggel mulatságos (vagy elszomorító, ízlés szerint) is lehetne - ha azt, a Duna Televízió munkatársaiban, nem személyes hitel, morális elszántság testesítené meg. Így viszont, a csatorna szemléleti és vizuális korszerűsödését várva (melynek már vannak jelei), bizakodva várjuk, várhatjuk (el) a korra, a kortárs kultúra fejleményeire érzékenyebb és nyitottabb figyelem eredményeit is - a műsorszerkezet s az egyes műsorok tekintetében is. |
Joachim Lehrer: Hölderlin avagy az Aranykor |
A Magyar Rádió adói a - tematikum és célközönség vonatkozásában értett - feladatmegosztás immár hagyományosnak tekinthető elve jegyében sugároznak. A Kossuth Rádió hír- és háttérműsorai, közéleti, sport- és művészeti témájú produkciói felmérések szerint elsősorban az idősebb s a középkorosztály körében kedveltek. A Petőfi adó tágabb műfaji és tematikai térben mozgó műsorai már a fiatalabbak figyelmére is joggal számítanak; míg a Bartók profilját karakteresre rajzoló komolyzenei közvetítések az e művészeti teljesítmények iránt elkötelezett, alighanem vékonyabb közönségréteg megszólítására alkalmasak. A Társalgó, az Irodalmi újság, a Gondolat-jel vagy a Muzsikáló délután, az Éjszakai dzsesszklub, az Új Zenei újság rendszeres hallgatóit nem kell meggyőznünk arról: a Magyar Rádióban még mindig dolgoznak szakemberek, még mindig készülnek fontos műsorok. (A rádió [párt]politikai elfogultságot színre vivő műsorairól sokan írtak, beszéltek már. Véleményünket, mely van, e ponton jelezze egyetértő hallgatás.) |
Bulvár |
A nézettség/hallgatottság szempontjából konkurens kereskedelmi csatornák (RTL Klub, TV2, Sláger, Danubius stb.) mértéket nem ismerő működési technikáival e helyütt nem foglalkoznánk aprólékosabban: részint azért nem, mert a közszolgálat követelményei e csatornákon csak korlátosan volnának számon kérhetők (s akkor is hiába), részint pedig, mert ezek nem konkurensei a közmédiumoknak: az ún. tömegízlés cinikus (mert piaci elvű) kiszolgálása (amely "kiszolgálás" egyszersmind folytatólagos újrateremtés is) a közszolgálati televízió- és rádióadók számára csak akkor jelenthetne valós mintát, ha működésüket a piac, s nem a köz szolgálatára építenék (mármint eszményi esetben). Mindazonáltal érdemes volna talán egyszer komolyabban elmerengeni azon is, a kulturális szocializáció milyen kerülő- vagy egyenesen tévútjait nyithatja meg a délutáni "beszélgetős" show-műsorok vitakultúrájának - szerkesztői és moderátori jóváhagyás mellett - modellértékű színvonaltalansága; vagy például az üresnek vélt időt másutt - a horror vacui logikája szerint - az esztétikai űr hangjaival kitöltő igyekezet. Kortünetnek tetszik s bírhat némi művelődésszociológiai tanulsággal, hogy a könyvesboltok (!) jelentős részében éppúgy a vezető kereskedelmi rádiók kultúra alatti világa ad hírt magáról, mint a bevásárlóközpontokban vagy a tömegközlekedési eszközökön. Ha elfogadjuk, hogy "[a] gyerekek nincsenek benne egyik kultúrában sem, de a kultúra igényt formál rájuk" (Abdelkader Benali), e belátás nyomán nem nehéz olyan jövőképet vizionálnunk, melyben "a titokra nyíló figyelem alázata" (Jelenits István) immár nem tartozik az elvárt és elismert személyiségjegyek közé, amint a tudatos önművelés hajlama, a reflektáló gondolkodás képessége sem. Mintha csak valamiféle, a nietzschei kifakadást programszerűen félreértő észjárás végezne itt áldozatos munkát annak érdekében, hogy a klasszikus műveltség ne csak gyakorlati értékében kérdőjeleződjék meg, de puszta léte is - elesvén a mediális jelenlét lehetőségétől, mely láthatóvá tenné - lehetőleg a semmi alakját öltse: "#187;Klasszikus műveltség!#171; Ugyan mit látunk! Olyan dolog ez, ami semmi mást nem eredményez, csak mentesítést a katonaságtól és doktori címet!" |
Hölderlin kézirat |
Ahogy víz és levegő nélkül fizikálisan, úgy kultúra, művészetek, esztétikum híján mentálisan elképzelhetetlen teljes értékű emberi élet - legalábbis mai fogalmaink és igényeink szerint. "Was bleibet aber, stiften die Dichter" - "De ami marad, csak a költők műve" - szólt egy Hölderlin-vers (Tandori Dezső fordításában). E kétszáz esztendős tételnél pontosabban ma sem tudnánk szavakba foglalni a művészet (s tágabb értelemben a kultúra) alkotásainak azt a(z emberi létezés időbeliségét átlényegítő) tulajdonságát, mely a közösségi emlékezetben kódolt ízlésformák, tudásminták, tapasztalatminőségek produktív átörökíthetőségének és örökös újraérthetőségének kitüntetett biztosítéka. Mert egy Monteverdi-madrigál meghallgatása vagy az elmerülés Kavafisz költészetében kézzelfogható hasznot ugyan nem hajt - ám bizonyosan más érzékenység láttatna velünk más világot magunk körül, ha versek, zeneművek, filmek nem finomítanák szüntelenül önértésünket és létfölfogásunkat; s hihetőleg egymást is más, ártatlanabb és tapasztalatlanabb tekintettel vennénk szemügyre, ha nem találkoztunk volna még az arany szakrális árnyalataival az ikonfestészet jóvoltából vagy a sötétség színeváltozásaival Rembrandt képein. A gazdasági érdekek számára láthatatlan művészet nélkül másképp vallanánk szerelmet, másképp fognánk meg egy kezet, amely után másképp vágyakoztunk volna a reneszánsz, a romantika vagy a szecesszió esztétikai tapasztalását nem ismerve. A képek nélkül kevesebbet vennénk észre a világból; zene nélkül nem volna fülünk a hangzásbeli szépség bizonyos változataira; szövegek nélkül olvasnánk, de aligha értenénk a dolgokat - és egymást. |