Finn művész plakátkiállítása

Egyéb


_d0a6282__copy__600x403.png
Finn művész plakátkiállítása a MANK Galériában

A világhírű finn plakáttervező grafikusművész, Kari Piippo vezetésével indít plakátszerkesztői, grafikai workshopot a Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság. Az október 6. és 11. között a Szigligeti Alkotóházban zajló workshop mellett Vizuális gondolkodás: Plakátok és rajzok címmel nyílt kiállítás október 5-án a szentendrei MANK Galériában, ahol az alkotó hetven plakátja és tíz rajza átfogó képet nyújt a finn dizájnról az érdeklődők számára. A kiállítás október 28-ig tekinthető meg.

?A jó plakát nem csupán üzleti közvetítőként jelent sokat, de tiszta művészi produktumként is fenntartás nélkül élvezhető?? ? idézett a kiállítás megnyitóján Kassák Lajostól Tardy-Molnár Anna, a kiállítást szervező MANK Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója. Kari Piippo műveit szemlélve azonban nem maradtak kételyei a kiállított alkotások színtiszta művészi produktumként való befogadása felől. ?A plakátművészet természetéhez híven minden más vizuális művészeti ágnál közvetlenebb lenyomata a társadalmi, politika, kulturális változásoknak. Minden plakátkiállítás magától értetődően ? hol direktebben, hol áttételesebben ?, de mindenképpen egy darab történelem? ? mondta el Tardy-Molnár Anna.


_d0a6335__copy__600x400.png
Tardy-Molnár Anna, a MANK Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója

Kari Piippo jelenleg egy Tolerancia nevű poszteren dolgozik, amelyet meghívásra készít egy nemzetközi kiállításra. Ezt az úgynevezett Tolerance Traveling Poster Showt Mirko Illic stúdiója rendezi. Mirko Illic grafikusművész Boszniában született, és amikor megérkezett Amerikába, a Time Magazine nemzetközi kiadásának művészeti vezetője lett. A felvetése igen egyszerű: a világ vezető grafikusai alkotnak posztereket a tolerancia szó felhasználásával, természetesen a saját nyelvükön. ?A színtiszta ötletesség, az egyedülálló vonzerő és a helyi kultúrához fűződő szoros kapcsolat a jó grafika kulcsa? ? tartja a művész.

?A legjobb magyar poszterek formálták a nagy társadalmi változások évei alatt a Magyarországról kialakult képet, ezek pedig éles megfigyeléseket tettek a társadalmi változásokról, és reagáltak a jövővel kapcsolatos elvásárokra. Egy ilyen például a Tovarisi konyec című plakát Orosz Istvántól, amely azóta a poszterművészet modern klasszikusává vált? ? fogalmazott Kari Piippo a kérdésre, mit gondol a magyar és az európai posztertervezés jelenlegi helyzetéről. Mindeközben egyre kevésbé számítanak az országhatárok, a poszterek nyelvezete egyre univerzálisabbá válik, ma már ugyanazok a vizuális ötletek egyik országból vándorolnak a másikba. A legnagyobb különbségeket a tipográfiában és a betűk megalkotásában találjuk.


_d0a6497__copy__600x415.png
Kari Piippo finn plakátművész

A nemzetközi hírű tervezőgrafikus-művész az Alliance Graphique Internationales tagja, vendégprofesszor Tokióban, 2004-ben tiszteletbeli egyetemi tanár lett Kínában. Munkáit napjainkig rendszeresen publikálja a Poster Annual nemzetközi grafikai folyóirat, 2005 és 2015 között nyolc alkalommal tüntette ki plakátjait aranyéremmel. Több mint 12 nagy nemzetközi díjjal, aranyéremmel jutalmazták munkáit 1990-től napjainkig szerte a világban. A művész 1985 óta jár Magyarországra, az elmúlt esztendőkben már évente kétszer. Rendeztek már kiállítást munkáiból Békéscsabán, Pécsett és Gyulán, majd munkáit beválogatták a Poszterek Magyarországról című albumba is.


?Abban a vizuális dzsungelben, amelyben élünk, amely közepette naponta mozgunk, a legtöbb üzenetet észre sem vesszük, vagy ha néhányat mégis, mindig csak a legjobbra emlékezünk? ? mondta el Kari Piippo.

?A plakátok önmagukért beszélnek, hiszen egyszerűek, erősek, élesek, tiszták, ragyogóan elegánsak és tartalmukban humanistán provokatívak, olyanok, mint a finn design hagyomány. Tartalmuk ugyan változó, de mindegyik a gondolat és a vizualitás esszenciája? ? mondta Molnár Gyula, a kiállítást megnyitó Ferenczy Noémi-díjas grafikusművész, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem volt tanszékvezető professzora. Kari Piippo minimalizmusa mindenkit elkápráztat: hiszen öt kis színes háromszögből kész a nagy kékséget átszelő vitorlás, de hasonlóan egyszerűen ábrázolja az üres választási dobozt, Hamlet sírgödrét, Az ügynök halálának téglabőröndjét.


_d0a6411__copy__600x400.png
Molnár Gyula Ferenczy Noémi-díjas grafikusművész

?Itt nem a művek alkalmazkodnak a tartalomhoz, hanem a tartalmak oldódnak fel Kari Piippo formavilágában, lehet az kulturális, társadalmi, vagy politikai célú üzenet. A kiállításon olyan bölcsész fogalmak is érthetővé válnak, mint a vizuális nyelv, vagy a vizuális gondolkodás, mert Kari Piippo vizuális nyelvéhez nincs szükség tolmácsra és szótárra? ? fogalmazott Molnár Gyula. ?Nem elég elmondani valamit, azt meg kell hallani. De nem elég meghallani sem, meg kell érteni? ? jutnak eszébe a magyar grafikusnak finn kollégái műveit látva egy kommunikációs szakember szavai. Hozzátette: Kari Piippo művészete olyan vizuális nyelv, amelyhez nem szükséges forrás.

Karo Piippo Vizuális gondolkodás: Plakátok és rajzok című kiállítása október 5. és 28. között tekinthető meg a szentendrei MANK Galériában, amely idő alatt, október 6. és 11. között a finn művész plakátszerkesztői, grafikai workshoppal is várja az érdeklődőket a Szigligeti Alkotóházban.

Fotó: Csákvári Zsigmond