Flow - MAGIC MIRROR VARIETÉ A SZIGETEN

Egyéb

Felteszem, mindenekelőtt és elsősorban gazdasági oka lehet, hogy egy ideje nem jönnek a Szigetre rangos világszínházi előadások, mert a La Mancha lovagja (méretében a legnagyobb színházi jellegű produkció) Fekete Péter rendezésében nem az. A Magyar Teátrumi Társaság Cseh Tamás-emlékestje pedig egy kivételes zenészt megidéző dalest, többek közt csodálatos színészekkel, de nem színház. És nem csoda, hogy a magyar stand up-osokat csak a rokonok hallgatták, hiszen nekik a tér is alkalmatlan volt: a zárt sátorba még az se kukkantott be, aki arra járt.

katrina_legtornasz_sziget_magicmirror_variete_d_mti20120810041.jpg
A német légtornász, Katrina a Varietéban

De a többi program sem passzolt különösképpen ide, a legnagyobb probléma azonban az volt, hogy semmiféle arculatot nem alakított ki ez a válogatás, ezért porond ide vagy oda, nem lett belőle élő helyszín. Nem tudom, mindez hogyan működött gazdaságilag, mert ha ezt a fesztivál finanszírozta, akkor csak a hazai kortárs előadóművészek már meglévő programjaiból ennél sokkal magasabb színvonalú és nagyobb számú produkciót lehetett volna megmutatni a közönségnek, köztük sok olyat is, ami külföldieknek is megszólalt volna. Továbbá jópofa volt a galambjelmezes-pár, vagy a farkas-jelmezes fiú és a többi jó hangulat-keltés, amibe bárhol bele lehetett futni, vagy a nyomokban akár színházi elemeket is tartalmazó játékok a Múzeumi és a Civil Negyed kis sátraiban, de hiányzott a valamikor volt sokkal igényesebb táncos és színházi jelenlét.


kulka_janos_sziget_magicmirror_variete_d_mti20120810043.jpg
Kulka János a Varietében

Úgyhogy a Magic Mirror Varietét mintegy elégtételként néztük meg, amelynek különböző változatai kerültek színre éjszakánként. A műsorvezető a berlini Diva Tomasz volt, aki felvezette, levezette a zenés, táncos, szórakoztató műsort, a közönséggel olyan aktív kapcsolatot tartva fenn, ami nyitott helyzetet teremtett minden pillanatban, és kedvre derített mindenkit. Diva Tomasz nemcsak a műsorvezető szerepét vitte, de hastáncával vagy éneklésével indirekt tanította is a közönséget, hogyan kell jó nézőnek lenni, ami varázslatos képesség. Ebben a műfajban meghatározó, milyen a konferanszié, ugyanis az ének-, tánc-, artistaprodukciók nem mindegy, milyen hőfokon tudnak játszódni.


kapocs_zsoka_sziget_magicmirror_variete_d_mti20120810037.jpg
Kapócs Zsóka a Varietében

Voltak látványos, de nem túl eredeti számok ? némelyik revüt a táncosok és a közönség lelkesedése emelte, nem a koreográfia csodája, de az akrobatikában például Katrina bámulatosat alakított, kizárólag szívtelenségből mondom, ha egy keveset lecsíp belőle, sokkal erősebb lesz, ugyanis a lazasági figurákból változatokat ismételt ugyan, de többedszerre már nem volt akkora hatása. A szerencsések néhány sanzont hallhattak Kulka Jánostól, aki, ugyan nem tárgya ennek az írásnak, milyen színész, de az egyik legszínesebb, legmértékletesebb, legfinomabb: csak azért mondom ezt a pár hevenyészett jelzőt, hogy legyen hivatkozási alapom, mitől tudta olyan érzékletesen előadni a dalokat.

Ez a roppant kockázatos műfaj a ritmuson, az érdekességen, a személyességen (szívesen mondanék esendőséget, ha nem lenne félreérthető), az őszinteségen, a felszabadultságon és legfőképp a közönséggel ? de egyáltalán nem mindenáron ? való együtthömpölygésen múlik. Fenn is tartották a könnyedség látszatát, ezért mi mulathattunk a bűvöletükben. A varieté amolyan világvége műfaj, ahol nem számít más, csak az itt és most ? ha tánc/színház nem is, ez megvolt a Szigeten.