Fődíjat nyert a Mesterjátszma Vukovárban

Film

A Tóth Barnabás rendezésében készült Mesterjátszma kapta a legjobb játékfilm díját a 18. Vukovár Filmfesztiválon.

Hajduk Károly a Mesterjátszma egyik jelenetében. Fotó: Szilágyi Lenke
Hajduk Károly a Mesterjátszma egyik jelenetében. Fotó: Szilágyi Lenke

Tóth Barnabás legutóbbi rendezése Stefan Zweig Sakknovellájának szabad adaptációjaként, Hajduk Károly, Váradi Gergely és Varga-Járó Sára főszereplésével a filmintézet támogatásával készült. A Mesterjátszma történetében Márta és István az utolsó menekültvonattal próbálja elhagyni Magyarországot 1956 novemberében. A fiatal pár mellett az egyház felbecsülhetetlen értékű ereklyéi is a nyugati határ felé tartanak, ezek útját a hatalom emberei kínzással próbálják kiszedni a katolikus papból. A szereplők történetei a vonaton egy mindent eldöntő sakkjátszmán keresztezik egymást.

A filmet mi is megnéztük, kritikánkban így írtunk róla: „Az első jeleneten – mely képileg és színészi játék szempontjából is bravúros, hiszen mindössze egy snittből áll – és a »B« (Hajduk Károly) sakkal való megismerkedését bemutató flashbackeken kívül szinte végig egy vonat zárt terében bonyolódik a cselekmény. Ez a fajta megoldás magában hordozza a vizuális monotonitás lehetőségét, a problémát azonban megoldja a fénnyel való izgalmas játék. A sötét háttér előtti sápadt, szinte világító arcok már-már festményszerűen hatnak.”

A pszichothriller írója Tóth Barnabás és Fonyódi Tibor, producerei Szurmay János, Szabó Máté, Ruzsinszki Ádám és Nikolits György. Az operatőr Másik Szőke András, a vágó Szalai Károly, a zeneszerző Keresztes Gábor. A Mesterjátszma az Origo Film Group Zrt. támogatásával, az Innoplay produkciójában és Romwalter Judit koproducer jóvoltából a Sparks Camera and Lighting koprodukciójában készült.

Tóth Barnabás a Magyar Kultúra magazinnak adott interjúban mesélt a film végét meghatározó csavarról. „Eddig nagyon kevesen mondták, hogy sokkal korábban rájöttek a csavarra, mint ahogy szerettük volna. Vagy csak nagyon kevesen akartak lelombozni minket. Pedig a néző szeret okos lenni vagy annak tűnni. Abban sikeres a Mesterjátszma, hogy meglepő a csavar, és mindenki nagyjából ott kezdi el sejteni, ahol mi szerettük volna: negyedórával a vége előtt. Egészen szórakoztató úgy írni, rendezni és eljátszani egy filmet, hogy tudod, mi lesz a csattanó.” Egy korábbi beszélgetés során pedig elmondta, milyen hatást szeretne kiváltani az alkotással: „Katarzist. Libabőrt. Az eddig tapasztalt nézői reakciók sorrendben a következők: »ez most mi volt?« Aztán: »ez kemény volt!«, végül pedig: »ez jó volt.« Remélem, hogy ez a sorrend tíz, húsz, harminc perc alatt vagy legkésőbb másnap összeáll.”

A Duna menti országok legújabb filmjeit szemléző horvátországi esemény zsűrije indoklásában méltatta a Mesterjátszma sokrétűségét, mesteri rendezői látásmódját és a kiváló színészi alakításokat. Tóth Barnabás filmje hamarosan a pármai fesztivál díjaiért is versenybe száll.