Huszonöt év, tizennégy lemez, nyolc fesztivál; két alkotói korszak meg-megújuló stílusokkal, áramlatokkal, de mindenen átívelő tradíciókkal. Hagyományőrzés és modernitás, kelet és nyugat, kollektív és individuális kettőssége, ősi egység és harmónia keresése. Adatok, számok, címszavak, amelyek az 1984-ben alakult Makám kalandos szakmai útját jelzik 2009-ig.
 
November 25-én, a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterembe hirdetett jubileumi koncertjén a legjavát szeretné bemutatni eddigi zenéjének. Amikor Krulik Zoltán megalapította az együttest, az az etno-avantgard kelet-közép európai követeként robbant a zenei életbe, mely korszakot finoman árnyalták az ázsiai, távol-keleti gyökerek, a balkáni és afrikai hatások s a kortárs zene repetitív elemei, erről tanúskodik az 1988-ban rögzített Közelítések is.
 

makam25eves_promo.jpg
A Makám együttes
 
A Makám hangzásvilágát a különleges etnikus hangszerek: gadulka, kaval a Balkánról, tabla, gatham, sarangi Indiából, sansa, marimba Afrikából és a hagyományos európai hangszerek - oboa, gitár, bőgő - együttes megszólalása tette egyedivé. Ez az irány folytatódott a kilencvenes évek lemezein - Divertimento (1994), Café Babel (1997) -, amelyeken az afro-amerikai zene, a jazz elemei ötvöződtek a kiváló avantgardista szaxofonos, Grencsó István játékával.
 
Tizenöt év elteltével új korszak kezdődött a Makám életében, amely a vokális lemezek sorával jellemezhető. A SkanZen (1999) a magyar népzene archaikus formáit elegyíti a már letisztult jellegzetes Makám-hangzásvilággal. Tematikus lemezein karácsonyi ünnepkört dolgozott fel balkáni ízekkel (9 Colinda, 2001), majd a Szindbád (2002) virtuális vándorlása következett különféle korok, földrészek, kultúrák közt. A délszláv háború lenyomata az Anzix (2003), XX. századi családi képeskönyv az Almanach (2005). Az utóbbi évtizedben Lovász Irén, Bognár Szilvia, Szalóki Ági, Herczku Ági, Palya Bea, Lázár Erika voltak az együttes énekes szólistái.
 
Bartók és Kodály nevével fémjelzett örökség, az archaikus kultúrák és a kor zenei elemeinek szintézise, valamint a legfiatalabbak megszólításának szükségessége a Makám változatlan hitvallása. Nem véletlen az Ákom Bákom, a Szindbád és a többi hasonló stílusú cd-k rendkívüli népszerűsége. A zene nyelvén tolmácsolják azokat a gondolatokat, amelyeket Vekerdy Tamás is papírra vetett az egyik ajánló szövegben: "A lélek, az idő miféle mélységeiből, a tájak miféle messzeségeiből zeng fel ez a zene, szól ez a dal? Mit rejt a népek lelke, mit rejtenek a népek lelkei? Utoljára talán gyerekkorunkban volt meg ez az átjárás idők, népek és távolok közt, mert bennünk magunkban fedeztük fel mindezt..."