Az európai jazz ? és különösképp a francia jazz ? történelméről nem lehet úgy beszélni, hogy ne említsük meg a műfaj egyik úttörőjeként számon tartott Django Reinhardtot. Egy balesetből adódó fogyatékosság ? egy lakókocsi tűzben elszenvedett sérülésben bal kezének két ujja lebénult ? következtében kénytelen volt hegedűről gitárra váltani és kifejleszteni egy teljesen új akkordozási technikát; ez lett a manouche jazz.

 

20160924__La_Gapette
La Gâpette

Az ötfős breton zenekar, a szabad fordításban ?sapkácskának? nevezett La Gâpette az ezredfordulón tűnt fel a francia világzenei színtéren. A zenekar a nyolcvanas évek végén, a Les Négresses Vertes és a Mano Negra nyomán teremtődött új francia világzenei iskola nyomait követve alakította ki saját stílusát. A gitár-harmonika-bőgő-bendzsó felállású, vidám fúvósokkal kiegészült együttes zenéjében Django örökségét, a manouche jazzt ötvözi az eredetileg dudával, később harmonikával kísért tradicionális francia tánczenével, a bal-musette-el. Így született meg a rájuk oly jellemző lendületes, szvinges muzsika, a ?muzouche?. Szvinges-punkos sanzonjaikból tavaly új album is kikerekedett, Aprés la pluie, la temp?te címen. Így azok sem maradhatnak távol, akik már ronggyá hallgatták a korábbi, Keep on Musettin’ című korongot.

Több mint negyed évszázada állandó szereplője a világzenei szcénának a Paris Combo. Muzsikájukban egyszerre van jelen a harmincas évek kabaréja, a Django-féle gypsy-szving és a latin ritmusok. Mindezt teszik olyan egyéni előadásmóddal és hamisíthatatlan francia könnyedséggel, hogy hazájukon kívül ? S?o Paulotól Los Angelesen és Berlinen át egészen Sydneyig ? is hamar nagy ismertségre tettek szert. A 2007-es szünet és tagcsere után töretlen lendülettel folytatták a munkát. A tavalyi 20 állomásos amerikai koncertsorozat után világkörüli turnéra indultak, és gőzerővel dolgoznak az új albumon is. Így a Müpába is erejük és alkotókedvük teljében érkeznek.

 

20160924_ParisCombo
Paris Combo

A Latcho Drom alapítója, Christophe Lartilleux, Djangohoz hasonlóan egy karavánban nőtt fel. Nem csoda, hogy 1933-ban megalapított együttesére a Reinhardt féle manouche jazz mellett a kelet-európai cigányzene gyakorolta a legnagyobb hatást. Utóbbi hozta őket össze a nyírségi Parno Graszttal, akikkel ? az EtnoRommal közösen ? Paris Budapest Caravane címmel közös albumot is kiadtak.

 

Kreatív fiatal jazz-zenészekből áll össze Mózes Tamara Triója. A zongorista-énekesnő több szállal is kötődik a francia kultúrához, hiszen 2009-től a párizsi Conservatoire ? Rayonnement Régional jazzének és improvizáció szakán tanult, 2011-ben pedig francia állami ösztöndíjat kapott, és szeptember 24-i koncertjével teljes egészében a sanzon párperces drámákat teremtő műfaja előtt tiszteleg majd.

 

20160924_Parno_Graszt_c_Raffay_Zsofia
Parno Graszt
Fotó: Raffay Zsófia

Parno Graszt & Latcho Drom

2016. szeptember 24. szombat 18:00-19:30

Átrium (Előcsarnok)

Közreműködők: Oláh Kálmán, ének, gitár, tambura; Oláh Viktor, ének, gitár, tánc; Horváth Sándor, ének, kanál, tánc; Oláh Heléna, ének, tánc; Oláh Krisztián, tangóharmonika; Németh István, szájbőgő, kanna

A rendezvényre a belépés díjtalan.

 

Mózes Tamara Trió

2016. szeptember 24. szombat 19:45-21:00

Átrium (Előcsarnok)

Mózes Tamara, ének, zongora; Kovács Zoltán, bőgő; Benkó Ákos, dob

A rendezvényre a belépés díjtalan.

 

La Gâpette

2016. szeptember 24. szombat 20:00-21:30

Fesztivál Színház

Jegyek és további információk: https://www.mupa.hu/program/la-gapette-2016-09-24_20-00-fesztivalszinhaz

 

Paris Combo

2016. szeptember 24. szombat 21:30-23:30

Átrium (Előcsarnok)

Közreműködők: Belle du Berry, ének; Potzi, gitár; François Jeannin, ütőhangszerek, vokál; Emmanuel Chabbey, bőgő; David Lewis, zongora, trombita

A rendezvényre a belépés díjtalan.