Fritz Lang a német és az egyetemes filmtörténet meghatározó alakja, ön pedig neki állít emléket Fritz Lang című filmjével. Adódik a kérdés: ön számára mit jelent Fritz Lang?

Már egyetemistaként is lenyűgözött engem a művészete, és ez azóta sem változott. Fritz Lang a weimari köztársaság ikonikus, emblematikus filmrendezője volt, aki kiemelkedett kortársai közül. A film akkoriban még új, alakuló művészetnek számított, a rendezők pedig a színház világából érkeztek. Épp ezért, olyanok voltak a műveik, mintha egyszerűen csak lefilmezték volna a színházi darabokat. Fritz Lang viszont kilógott ebből a sorból, hiszen építészeti és festői tanulmányokkal a háta mögött vágott bele a filmkészítésbe, ezért sikerült is neki valódi filmes tereket teremtenie. Ez furcsán hangozhat, de tényleg erről van szó: újfajta, sajátos látásmóddal alkotott, így valóban filmszerűek a mozgóképei. És az, hogy ilyen újító szellemben tudott alkotni a film korai időszakában, csak még lenyűgözőbbé teszi.

Miközben a film a remekmű, az M – egy város keresi a gyilkost keletkezéséről szól, virtuóz módon szövi thrillerré a tényeket és a legendát. Miért a thriller műfaját választotta?

Ez elég kézenfekvő volt, hiszen az M – egy város keresi a gyilkost maga is thriller, egy rendkívül izgalmas krimitörténet, és ez hatványozottan jelenik meg a Fritz Lang című filmben. Azt is meg kell jegyezni, hogy az M tulajdonképpen az ősapja minden későbbi kriminek, thrillernek, ez pedig azt mutatja, hogy Fritz Lang műfajteremtő képessége is zseniális volt. Megalkotta a science-fictiont, de csinált kaland- és westernfilmeket is. Ezek pedig mind alakuló műfajok voltak az ő idejében, de ő képes volt mindegyikhez teremteni egy ősképet, amelyből aztán a későbbi rendezők építkezhettek.

Ahogy a Fritz Lang című film vetítése előtt a moziteremben ültem, egy mellettem helyet foglaló társaság tagjai azon tanakodtak, egy játékfilm vagy egy dokumentumfilm képes jobban megidézni egy olyan alakot, mint Fritz Lang. Ezen esetleg ön is elgondolkodott, mielőtt elkezdte írni, készíteni a filmet?

Igen, elgondolkoztam ezen, és ez túl sokáig is tartott, hiszen tizenhárom éven keresztül gyűjtöttem anyagot a forgatókönyvhöz. Sokat tanakodtam, hogyan tudok méltó portrét készíteni Fritz Langról és kezdetben az volt a tervem, hogy az összes Németországban készült filmjét összegyúrom egy nagy szoborrá, hogy így állítsak emléket neki, de ahogy elkezdtem kidolgozni a részleteket, rájöttem: ebből egy informatív film születne, amely csak a műveket mutatná be, de a mögöttük álló alkotót nem. Engem viszont jobban érdekelt Fritz Lang személyisége, az, milyen ember volt, ezért eldöntöttem, kiválasztok egy filmet és annak tükrében jelenítem meg.

A választása pedig az M – egy város keresi a gyilkost című filmre esett, mely Fritz Lang első hangosfilmje, ugyanakkor nem az első olyan alkotása, melyből kitűnik kriminálpszichológiai érdeklődése. Miért ezt választotta?

Egészen biztos voltam benne, hogy Fritz Lang azon korszakából kell filmet választanom, amikor a némafilmről átállt a hangosfilmre, mert az életének e pontján olyan helyzetbe került, mikor megmutatkozott: ő is esendő ember. Így tudtam érzelmeket mutatni, nemcsak egy alkotót.

Említette, hogy tizenhárom éven keresztül gyűjtött anyagot a forgatókönyvhöz. Hogyan tudta megtalálni a tényeket Fritz Lang életével kapcsolatosan?

A Berlini Filmmúzeumban találtam rá az egyik legjobb forrásomra: ez egy kis notesz volt, méghozzá Fritz Lang saját notesze, amelybe pont ebben a korszakban, az M – egy város keresi a gyilkost készítése idején jegyzetelgetett. Rengeteg újságkivágás található benne, valamint temérdek jegyzet, amelyek mind azt mutatják, hogy Fritz Lang az egyszerű, hétköznapi jeleneteket figyelte. Minden apróság érdekelte. Van is ehhez kapcsolódóan egy jó kis anekdotám, mikor Fritz Lang a Berolina Hotel halljában üldögélve feljegyezte: “Belép egy nő. Lyukas a bal harisnyája. A szállodában marad, egy óra múlva távozik. A lyuk a harisnyája jobb szárán van. Bizonyíték: hűtlen a férjéhez”. Ez a pár mondat is remekül példázza, milyen érdekes ember volt – épp ezért nem lett volna elég csak a műveivel foglalkozni!

A Fritz Langot alakító Heino Ferch temérdek filmben feltűnt már, olyanokban, mint a Téli alvók vagy a Bukás – Hitler utolsó napjai. Miért őt választotta erre a kulcsfontosságú szerepre?

Bukás – Hitler utolsó napjai

Heino Ferch egy jelenség. Roppant erős kisugárzása van és nagyon maszkulin személyiség. Rögtön azt asszociálja róla az ember, hogy ő olyan férfi, aki már mindent megkapott az életben, és mindenbe bele is vetette magát teljes erőbedobással: a testi szerelembe, az alkoholba, a drogokba, és már legalább háromszor körbe vitorlázta a Földet. A Frizt Lang című filmben viszont nem volt szükség arra, hogy mindezt megtegye, csupán a szemével, a mimikájával kellett közvetítenie azt, hogy ő már mindent megélt. És Heino Ferch képes volt erre, de még hogy! Remekül életre tudta kelteni Fritz Lang alakját.

Remek fogás, hogy fekete-fehér a film, hiszen így visszarepíti a nézőt a cselekmény idejébe. És ami még hatásosabbá teszi, az az, hogy felfedezhető benne néhány jelenet Fritz Lang filmjeiből is. Miért volt szükség arra, hogy ezek szerepeljenek az alkotásban?

Valóban van benne két jelenet az M – egy város keresi a gyilkost című filmjéből: az egyik, mikor a rendező megérkezik Düsseldorfba, a másik pedig, mikor az idős bácsi szóba elegyedik a kislánnyal és rögtön rábizonyítják az emberek, hogy ő a gyilkos. Ezeket a jeleneteket azért kellett felhasználnom, hogy össze tudjam szőni a történetszálakat. Ezek által, a vágásnak köszönhetően olyan érzésünk van, mintha a filmbéli Fritz Lang belesétálna az eredeti jelenetekbe. Nagyon vonzott, hogy ezt megalkossam.

A filmet 2016-ban mutatták be, a Szemrevaló Fesztiválnak köszönhetően viszont a magyar közönség is láthatja, ami jól mutatja, milyen hiánypótló ez a fesztivál. Önnek milyen benyomásai vannak erről az eseményről?

Nagyon tetszik a fesztivál! Óriási élmény volt a szeptember 21-ei bemutató, teltházas vetítés volt és mindenki tapsolt, mikor véget ért a film. Csodálatos volt, és nagyon remélem, kapok majd képeket az eseményről, mert Németországban nem fogják elhinni, hogy egy másik kis országban ilyen sokan kíváncsiak a német filmekre.

A Szemrevaló Filmfesztivál szeptember 30-áig tart, a Fritz Lang című filmet pedig a szegedi Belvárosi moziban (09.28. 20.45), a debreceni Apolló moziban (10.02. 18.00), valamint a pécsi Apolló moziban (10:03. 20.00) tekinthetik meg.

Tóth Eszter

Nyitókép: Fitz Lang