Gauguin utolsó önarcképe lehet, hogy egy ügyes hamisítvány

Művészet

ARTS074962
Self portrait, 1902-3 (oil on canvas) by Gauguin, Paul (1848-1903); 42x25 cm; Kunstmuseum, Basel, Switzerland
Bridgeman Images via AFP
Önarckép, 1902-3 (olaj, vászon) Paul Gauguin (1848–1903); 42 × 25 cm; Kunstmuseum, Basel, Svájc, Bridgeman Images via AFP

A bázeli Kunstmuseum új vizsgálatot indított Paul Gauguin Önarckép szemüveggel (1903) című festménye ügyében, miután egy amatőr művészeti nyomozó, Fabrice Fourmanoir kétségbe vonta a kép hitelességét – írja az artnet.com. A festményt eddig Gauguin utolsó önarcképének tartották, és 1945 óta szerepel a múzeum gyűjteményében. A hivatalos történet szerint a művet maga a művész ajándékozta Ky Dong vietnami forradalmárnak nem sokkal halála előtt.

Fourmanoir azonban más elmélettel állt elő: szerinte a képet valójában Ky Dong készítette az 1910-es években, Gauguin halála után, egy 1902-es fénykép alapján, majd a svájci Louis Grélet kereskedő segítségével juttatta el Európába.

A kép nem tartalmaz aláírást, és több részlete – például a világoskék szemek vagy az egyenes orr – nem illik Gauguin valódi megjelenéséhez.

Bár Fourmanoir nem képzett művészettörténész, korábban már sikerrel leplezett le egy hamis Gauguin-szobrot a Getty Múzeum gyűjteményében, amelyet később valóban átcímkéztek. Mostani állításait részben Ky Dong fiának 1980-as évekbeli vallomására alapozza, aki elismerte, hogy a kép hamisítvány.

A bázeli múzeum komolyan vette az értesítést, és tudományos vizsgálatot kezdeményezett. A festmény hosszú idő óta nincs kiállítva, és most a korszerű tudományos technológiák – például infravörös reflektográfia – segítségével igyekeznek végleges választ adni arra, valóban Gauguin utolsó ecsetvonásait látjuk-e, vagy csak egy ügyes, történelmileg is érdekes hamisítványt.