A kiállítás a kortárs képzőművészet és a gazdaság kapcsolatát vizsgálja, amely túlmutat a kultúrafinanszírozás vagy a művészeti piac működésének kérdésein. Olyan témákat érint, mint a művészi munka, a szabadidő kérdése, az érték fogalma, vagy a művészek által megalkotott gazdasági modellek. A cím nemcsak egy népszerű társasjátékra utal, hanem ahhoz hasonlóan a kiállítás is társas tevékenységként tekint a gazdaságra éppúgy, mint a művészetre.
A tárlatot megnyitó sajtóbejáráson Timár Katalin kurátor elmondta: a bemutatott anyagban a Lumú gyűjteményéből származó és kölcsönzött műalkotások egyaránt felbukkannak. Timár Katalin felhívta a figyelmet Szarka Péter Contemporary című munkájára, amely a tárlat egyfajta ?metaforájaként? is felfogható. A mai közbeszéd ugyanis egyre inkább gazdasági folyamatokként írja le a társadalmi jelenségeket, és ez alól nem vonhatja ki magát a művészet sem ? jegyezte meg. Szarka Péter nyomatán mintha egy tőzsdei jelenet tűnne fel, a homályos kép azonban elgondolkodtatja a nézőt arról, hogy nem csupán a képzelete vetít-e bele ilyen jelentést a műalkotásba ? fűzte hozzá a kurátor. A vendégmunkás alakja tűnik fel Schiffer Pál és Krsto Papić 1970-es években készült filmjein, amelyek kelet-magyarországi, illetve jugoszláv ingázókat mutatnak be, ahogy Luchezar Boyadjiev is ?művészeti vendégmunkásként? határozza meg magát nagy méretű munkáján. Mladen Stilinović Művész munka közben című fotósorozata magát Stilinovićot ábrázolja, amint az ágyban gondolkodik, majd elalszik, míg Marilou Lemmens és Richard Ibghy videója az alkotás folymatára reflektál: a művészek egy elhagyott irodában talált tárgyakból próbálnak műalkotásokat létrehozni.
Paradox helyzetnek tűnik, hogy a művész sztrájkoljon, mégis ezt a lehetőséget vetik fel az Artpool gyűjteményéből származó darabok, például Andrej Tisma művészsztrájkokhoz készült fiktív űrlapja is. Lakner Antal Passzív munkaeszközök című sorozatában mindennapi munkafolyamatokat végeztet el a látogatóval múzeumi térben; a Festőpad című installáció például a szobafestés mozdulatait segít imitálni. Gyenis Tibor ?kiáltványa? az érdek nélküli hobbiművészetet dicsőíti a munkaként végzett művészeti tevékenységgel szemben, Felsmann István Maneki Neko Band című installációja pedig azt veti fel, hogy robotok ? illetve itt japán szerencsemacska-figurák ? elvégezhetik-e a művész munkáját. Nagy Kriszta Kortárs festőművész vagyok című, 1998-as alkotása a fiatal, női képzőművész helyét keresi a kortárs szcénában, Borsos Lőrinc Diákhitel-tartozásom forintban és Sugár János Dirty Money című munkái pedig a mai alkotó és az üzleti világ kapcsolatát vizsgálják.
Kiállító művészek:
José Roberto Aguilar | Jurij Albert | Horst Antes | Art Strike | Bakos Gábor | Beöthy Balázs | Bori Bálint | Borsos Lőrinc | Luchezar Boyadjiev | Rafał Bujnowski | Csákány István | Csáki Lászó/Pálfi Szabolcs | Gia Edzgveradze | Eperjesi Ágnes | Erdély Miklós | Erdélyi Gábor/Gálik András (Kis Varsó)/Havas Bálint (Kis Varsó)/Szabó Dezső | Fabricius Anna | Felsmann István | feLugossy László | Andreas Fogarasi | Gerber Pál | Gerhes Gábor | Ion Grigorescu | Gulyás Gyula | Gyenis Tibor | Hajas Tibor | Hejettes Szomlyazók | Hódi Csilla | Horváth Csaba Árpád/Sipos Eszter | Richard Ibghy/Marilou Lemmens | Bertram Jesdinsky | Kele Judit | Kis Varsó | Koronczi Endre | kpD (kleines postfordistisches Drama/small postfordist Drama) Brigitta Kuster/Isabell Lore/Marion von Osten/Katja Reichard | Ladik Katalin | Lakner Antal | Lakner László | Nagy Kriszta | Krsto Papić | Sarkady Péter | Schiffer Pál | Sean Snyder | Daniel Spoerri | Mladen Stilinović | Sugár János | Szarka Péter | Tibor Zsolt | Alexander Vaindorf
A kiállítás 2018. január 14-ig tekinthető meg.
Forrás: MTI
Fotó: Kovács Tamás/MTI