fbpx

Gőzmozdonyoktól az űrkapszulákig – közlekedési múzeumok, melyeket látni kell

Gördeszka, háromkerekű tricikli, lóvasút, metró, tengeralattjáró, léghajó, Marsjáró. Mindegy, hogy földön, vízen vagy levegőben, de egyre gyorsabban és hatékonyabban akarunk utazni. Európa legpazarabb közlekedési múzeumaiban a múlt és a jelen már a jövővel is találkozik.

Sebesség határok nélkül

Frankfurttól mindössze egy órányira található Európa legnagyobb technológiai magánmúzeuma, a Technik Museum. Nem is egy, hanem rögtön két helyszínen merülhetünk el a közlekedés történelmében. Sinsheimben az old timerek – köztük a legendás Maybach és Mercedes-Benz márkák – mellett sportautó, Forma 1-es, veterán versenyautó kollekciók mesélnek a földi száguldás történetéről. De láthatóak itt őskövületnek tűnő traktorok, nosztalgikus bringák és motorbiciklik és még egy Rolls-Royce-ból kialakított kisteherautó is. A múzeum egyik legnagyobb szenzációja a sebességrekordot megdöntő Blue Flame, azaz Kék Láng, amely minden idők leggyorsabb rakétahajtású felszíni járműve. 1970. október 23-án az amerikai Gary Gabelich fantasztikus új világrekordot állított fel ezzel az autó és rakéta hibriddel, amikor 1.014 km/h átlagsebességet ért el a Bonneville-i sósíkságon. Az időszaki kiállítás is a száguldás megszállottjainak szól: az idén 100 éves Le Mans-i autóversenynek állít emléket.

Forma 1-es autók a múzeum gyűjteményében. Fotó: Technik Museum / Sebastian Schnepper
Az MAN gyárban készült tengeralattjáró motor. Fotó: Technik Museum / Sebastian Schnepper

A múzeum legnagyobb attrakciója, a TU-144-es és a Concorde szuperszónikus utasszállítók az épület tetején. Fotó: Technik Museum

De nemcsak az autógyűjtemény miatt érdemes ide ellátogatni, hasonlóan lenyűgöző a repüléssel kapcsolatos kollekció is, amelynek legnagyobb attrakciója a tetőn található, eredeti Concorde és egykori orosz versenytársa, egy Tupolev TU-144-as gép, amelyekbe be is lehet ülni.

Boeing 747-es repülőgép, becenevén a „Jumbo Jet” a Technik Museum Speyer-ben. Fotó: Shutterstock

Szintén legalább egy napos túrát érdemes tervezni az alig negyven kilométerre fekvő, Speyer-i társmúzeumba. Európa legnagyobb űrhajózási és haditengerészeti kiállítása mellett számos repülőgépet – köztük egy Boeing 747-et –, veterán autókat, verseny- és klasszikus motorkerékpárokat, történelmi tűzoltóautókat, hatalmas gőzmozdonyokat és különleges hangszereket, orgonákat is bemutatnak itt. Az időszaki kiállítás a francia közlekedéstörténetre koncentrál.

Völgyből az űrbe

Svájc legnépszerűbb múzeuma, a Verkehrshaus mi másról is szólhatna, mint a vonatokról – és a csokoládéról? A közlekedési múzeumba ugyanis bőven befér egy csokoládéról szóló édes kalandtúra is a vasúti, közúti, vízi, légi és űrközlekedés fejlődésének bemutatása mellé. Lóvontatású járművek, kerékpárok, veterán motorkerékpárok és autók, százévesnél is régebbi repülők, gőzmozdonyok, vonatszimulátor, autószínház, Holdról származó szikla és Rigi, a világ legrégebbi, oldalkerekes gőzhajója között lehet bóklászni itt akár egy napon keresztül.

A Svájci Szövetségi Vasutak (SBB) HG 3/3-as típusú fogaskerekű mozdonya. Fotó: Roger Hofstetter / Verkehrshaus

A múzeum kötélpálya-kiállítása. Fotó: Roger Hofstetter / Verkehrshaus

Egészen különleges a kötélpálya-kiállítás, amely Svájc úttörő szerepét mutatja be a felvonók történetében: a kézi működtetésű szállítószerkezetek mellett a legmodernebb kabinok is helyet kaptak a tárlaton. De ha valaki még a svájci hegyeknél is magasabbra törne, akár az űrbe is „eljuthat”. A Space Transformer lassú sebességgel mozgó kockájában vagy a többdimenziós mozgásra képes űrkapszula szimulátorban könnyen elveszthetők a lent és fent dimenziói.

A Svájci Közlekedési Múzeum közúti közlekedést bemutató csarnoka. Fotó: Hemis via AFP / Blanchot Philippe

A pazar helyszínen, a Luzern-tó partján található hatalmas és látványos épületegyüttesben – a közúti közlekedést bemutató csarnokot például svájci közlekedési táblákkal burkolták be – a közlekedéstörténeti relikviák mellett legalább akkora hangsúlyt fektetnek a jövő irányzataira is, így az információs technológiák, AR és VR újdonságok is kipróbálhatóak, de külön szekciót szenteltek az energia és klímavédelem témáinak is.

Vitorlástól az emeletes villamosig

A Riverside Museum Glasgow díjnyertes közlekedési múzeuma, amelyet a világhíres építész, Zaha Hadid tervezett. A Clyde folyó partján található épületet a város ipari öröksége ihlette, hullámos teteje és üvegfalai a folyó mozgására reflektálnak. Gördeszkáktól a gőzmozdonyokon át a vitorláshajókig, a babakocsiktól a veterán autókon át a klasszikus repülőgépekig több mint 3000 kiállított tárgy mesél a közlekedés fejlődéséről, amely jelentősen befolyásolta Glasgow kultúráját és gazdaságát.

A Riverside Museum Glasgow-ban szemből… Fotó: robertharding via AFP / John Guidi

… és felülről. Fotó: Shutterstock / Richard Johnson

A múzeum egyik legkiemelkedőbb darabja a Glenlee, egy restaurált háromárbocos skót hajó, melynek fedélzetén sétálva a látogatók betekintést nyerhetnek a 19. századi hajózás világába, de az autók fala is kuriózumszámba menő bepillantást nyújt a négykerekűek evolúciójába. A legöregebb kiállított autó 1897-ből származik.

A múzeum kiállítótere. Fotó: Shutterstock / Ungvári Attila

A Riverside nemcsak a múltba, hanem a mai életbe is bepillantást enged. Az interaktív kiállítások – több mint kilencven érintőpanel szolgálja az információátadást – lehetőséget kínálnak arra, hogy a látogatók régi villamost vagy tűzoltóautót irányítsanak, de akár sétálgathatnak is a száz évvel ezelőtti Glasgow utcáján. Mindezt ráadásul ingyen.

Nyitókép: a Technik Museum Sinsheim-ban. Fotó: Technik Museum / Sebastian Schnepper

#közlekedés

A rovat további cikkei