01

A kötet és a kiállítás keletkezéséről így vall a fotográfus: ?Anyám, Kudász Emese, festőművész 2010. november 22-i halálát követő években a teljes hagyatékát katalogizáltam, és tőlem telhető tárgyilagossággal lefényképeztem, hogy gyorsan halványuló nyomát rögzíteni tudjam az időben. Tevékenységem megbontotta a csakis rá jellemző, általa teremtett és őt körülvevő rendet, amelyet ha akkor érintetlenül elzárok,emlékét még nagyon hosszú időn át hűen őrizte volna. A kutakodásom nyomán megbomló rend réseiből személyiségének rejtett szeletei és tárgyainak addig ismeretlen összefüggésrendszere bontakozott ki, amelyről ma már nem állítható bizonyossággal, hogy korábban is létezett-e vagy részint az én beavatkozásom szüleménye?.

?A Memorabilia tulajdonképpen egy nagy lélegzetvételű projekt, amelynek több alkotóeleme van. Nagyjából nyolc fejezetre osztottuk azokat a tárgycsoportokat, amelyek a gyász feldolgozásáról, a továbbélésről, az emlékezésről szólnak?- ismertette a projekt koncepcióját Uhl Gabriella, kurátor. ?Ezeknek a különböző részeit helyeztük el a két kiállító helyen. Véletlenül alakult így, de szépen szétválasztja a két kiállítást az, hogy a Mai Manó Galériában a színek gazdagsága, azok kifejezőereje a fontos szervező elem, Faur Zsófi galériájában pedig jobbára fekete-fehér képeket láthat a közönség?.

?A Mai Manó Házban elsősorban Arion hagyatékának gyűjteményekkel foglalkozó darabjai találhatóak meg, például a lóherék, a könyvek vagy a ruhák sokagása szerveződik gyűjteménnyé. A Faur Zsófi galériában kicsit máshonnan közelítettünk az emlékekhez: itt nem a gyűjtemények, hanem a tárgyak kerültek előtérbe. Itt a lakásban ott maradt, véletlenszerűen előkerült tárgyakból válogattunk. Az itteni a fotók a múzeumi leltárkönyvekből ismerős fényképeket idézik meg. Ez itt már egy másfajta emlékezési mechanizmust indít be: ez egy sokkal partikulárisabb, személyesebb emlékezést feltételez? ? mondta a kurátor.

MEMORABILIA

Kudász Gábor Arion és Uhl Gabriella kurátor február 13-án mutatják be Faur Zsófi Galériájában a művészeti projekt keretén belül megvalósuló kötetet, amelynek funkciójárol a kurátor így vall: ?A könyv képanyagában inkább azt foglalja magában, amit Faur Zsófi Galériájában lehet látni, szövegében pedig ahhoz kapcsolódik, ami a Mai Manó Házban van. Tulajdonképpen összefoglalja mindkét kiállítást, és kiegészíti minden nem megvalósult tárlattal is, amelyet a hagyatékból és az emlékezési processzusból felállíthattunk volna?.

Arion 1978-ban Budapesten született. Budapesten él és dolgozik. Három gyermek apja.
Munkái dokumentarista és megrendezett elemekből építkeznek. A városi fejlődést, környezeti problémákat és az indusztriális tájképet kutató hosszú távú projektjeit követően érdeklődése az emberi kapcsolatok, a privát történelem és az emlékezet mechanikájának működése felé fordult. Arion három ízben volt Pécsi József ösztöndíjas 2011-ben, 2004-ben és 2007-ben. 2007 és 2010 között DLA ösztöndíjjal folytatta tanulmányait a Moholy – Nagy Művészeti Egyetemen. 2013 óta vezeti a Fotográfia szak mesterképzését. 2010-ben részt vett a European Eyes on Japan / Japan Today című projektben. 2010-ben megkapta a Magyar Köztársaság Márciusi Ifjak Díját, 2013-ban a Balogh Rudolf díjat.
Művei számos nemzetközi kiállításon szerepeltek, mint a brüsszeli BOZAR, a svájci Musée de L’Elysée, a Neuer Berliner Kunstverein vagy a new york-i Aperture Gallery, illetve fesztiválokon Lodz-tól Pingyao-ig. Több művészkönyve jelent meg.