MTI Fotó |
Holott a díszlet- és jelmez-kollekción, meg a zenekaron kívül, kicserélődött a teljes szereposztás. Kovalik erős kézzel irányította és tartotta össze az énekeseket, ezúttal talán az előbbinél is koherensebb volt az előadás, talán, mert felszabadultabban énekeltek-mozogtak a szereplők - a világnagyságok nyomasztó jelenléte nélkül. Nem szólva arról, hogy a karcsú, fiatal Rálik Szilvia megjelenésében inkább keltette Elektra illúzóját, mint a termetesebb amerikai énekesnő. (Jól tudjuk, nem ez az elsődleges szempont, hiszen Birgit Nilsson a James Levine dirigálta Strauss-produkcióban 62 esztendősen énekelte el a bosszúálló királylány szerepét - felkavaróan -, amelyet a Metropolitan 1980-as előadásának DVD-felvételén többször is volt szerencsém megnézni.)
Antal Csaba hűvös kékes, háromszintes, monumentális játékterén otthonosan mozognak az énekesek, már amennyire a szophoklészi-hofmannstahl-i darab bosszút bosszúra halmozó, mitikus szereplőinek irgalmatlan sorsa megengedi. A csempézett fürdőház, az Elektra emlékezetét örökre foglyul ejtő medencét jelképezi: itt gyilkolta meg apját, a háborúból hazatérő Agamemnont felesége és szeretője.
Rálik Szilvia maga az égrekiáltó bosszúszomj, a partitúrájába ékelt felkiáltójellel, a királyi apjával végző trónbitorló nagybácsi, Aegisthus és annak ágyasa, Elektra anyja, Klytaemnestra bűnének örök mementója. Ahogyan a pokoli bugyrokat megidéző, örvénylő zene, a szolgák közé űzött, kisemmizett királylány föllépése is fatálisan indulatos. Rálik magasságokat is pompásan uraló hangi ereje - jóllehet kevésbé telt, némileg élesebb a Nadine Secunde-nál - átüti a sokhelyütt igencsak fortissimóban megszólaló zenekart, és bravúros ugrásokkal vált át sejtelmesen érzelmes lírába, amikor a felismerési jelenetben rádöbben, halottnak hitt öccse, Orestes, azaz Szvétek László érkezett meg, aki leveszi válláról a bosszúállás már-már elviselhetetlen koloncát. A rögeszmés magányba zárkózott Elektra képében Rálik ekkor lágyul el igazi nő módjára, ő, aki mindaddig férfiasan lázadt mostohája ellen és engesztelhetetlen gyűlölettel fordult rémálmai miatt tanácsot kérő anyja ellen. Drámai nagyjelenetük fulmináns. A törékeny, magára utalt királylány és a méltóságát bűntudata alatt is óvni kívánó Klytaemnestra alias Kovács Annamária összecsapása az előadás egyik fényes kulcsjelenete. A kopaszra nyírt, hivalkodóan elegáns feketeruhában, hosszú, fehér prémpelerinben belépő királynő (jelmez: Benedek Mari) - a mezzo mélyebb hangfekvéseit is telt szépséggel visszaadó énekesnő - Kovács szerepformálásában, éppoly drámai, mint amilyen sajnálatra méltó is egy villanásra, amikor rádöbben Elektra engesztelhetetlenségére, vacogtató gyűlöletére és arra, hogy alig várja sorsa beteljesülését. Ritkán látni-hallani ilyen félelmetes, lélektanilag alaposan aládúcolt drámai kulminációt operaszínpadon. Mindez a straussi lendületben szárnyra kapott zenekarnak is köszönhető, amely Oberfrank Péter vezényletével poklot-purgatóriumot bejárt. Való igaz, némelykor visszavehetett volna a fortissimójából, amikor - ellentétben a premiert dirigáló Kovács Jánossal - egyik-másik főszereplő szólamát túlharsogta.
Elektra és - a bosszú helyett asszonyi kiteljesedésre vágyó húga - Crysothemis, azaz Bazsinka Zsuzsa közötti, féktelen dialógus voltaképp egymást követő, hatalmas ívű áriák párbeszéde, szenvedélyes összetűzés, a békés élnivágyás és a paranoiás leszámolás összecsapása. A fináléban, amit Kovalik alaposan, valljuk meg, picit didaktikusan átdolgozott, a húg immár királynői ambíciókat érlel, meggyilkolt anyja fehér bundájában hivalkodik - a hatalom csúcsán minden kezdődik elölről.