Az ausztrál születésű, idén ötvennyolc éves Newson pszichológiát tanult hazájában, majd a London Contemporary Dance Schoolba nyert ösztöndíja idején kötelezte el magát végleg a tánccal. Előtanulmányai azonban alapvetően nyomták rá bélyegüket munkásságára, pompás alkotásaira. Kevés a hely, akár csak vázlatosan ismertetni a világhírű társulat jelentőségét, de még a magyar vonatkozások sorolását is. A három, eddig idehozott előadás (Strange Fish ? 1992, Bound to Please ? 1997, Just for Show ? 2005) születése évében már landolt is nálunk, frissen és ropogósan. Mindez elmondható a Can We Talk About This? című munkáról is, mely olyan, igen kényes témákat feszeget, hogy az előadás ötödik percében már érthetőek az érkezés pontosságát és egyebeket szorgalmazó jelzetek.
Amit látunk, pont annyira színház, mint amennyire tánc. Szilánkokból épített dokumentumdarab, beszélő fejek, beszélő testek, a mozgás megtámasztotta, erősítette, kibontotta történetek sodró áradása. Az iszlám és a modern Európa tévképzetektől terhes, az elmúlt két évtized eseti gócpontjait vázoló története. Provokáció és vitairat, együttgondolkodás és bátor szókimondás. A játék pár perc alatt az égbe viszi a nézői pulzusszámot, sodró eseményeit, rétegeit, szilánkjait nagyon megterhelő követni (a kiváló fordítás azoknak is sokat segíthet, akik azt gondolják, jól tudnak angolul). A mélyinterjúkból, tévé- és rádióműsorokból, híradórészletekből összeállított konzervanyag mellé a pompásan mozgó, a legkeményebb fizikai megpróbáltatások közben is remekül beszélő, újabb és újabb személyek bőrébe, sorsába bújó játékosok produkciója társul. Egy-egy vezető téma, dátum, név a falakra is felíratik. Rushdie-é mellett például a szomáliai születésű Ayaan Hirsi Ali író-politikusé, a meggyilkolt Theo Van Gogh holland filmrendezőé, vagy névtelen áldozatoké. A velünk szemben álló előadók egymás után előhúzott, majd a padlóra ejtett portrék, a hozzájuk tartozó, egy-két mondatban ismertetett sorsok tucatjaival sokkolnak. Az irgalmat, érveket, vitát, ellenvéleményt nem ismerő vallási téboly áldozatai ők: művészek, tanárok, diákok. Végtelen soruk napról napra gyarapszik. A Trafóban ülve mindez olykor annyira távolinak tűnhet, és mekkorát tévedünk. Egy pillanatban valaki felpattan a nézőtéren, távoztában üvölt, valamit a színpadra hajít: ?Egy homofób szar ez az egész, iszlámgyűlölők!? ? a darabot addig figyelmesen követve, ennek a mondatnak zéró a relevanciája. Felmerülő gyanúnk a beépített ember tárgykörében utóbb visszaigazolást nyer ? a DV8 ilyen trükköt már a Bound to Please című darabban is bevetett, hatásosabban, bár az emberben most is megfagy pillanatra az ütő.