A Cincin lovagot csak december 25-én mutatták be a hazai mozikban, mégis ezt mondhatjuk az év első jelentősebb gyerekfilmjének. Előtte az augusztusi A három rabló képviselte a műfajt, de ez valószínűleg közel sem vonzott annyi nézőt, mint amennyivel - tekintettel a téli szünetre is - az egérlovag tarolt.
Kár, pedig a Tomi Ungerer könyvéből (és közreműködésével) készült film nemcsak hogy szórakoztatja a gyerekeket, de végig szem előtt tartja, hogy a mesélés legfőbb célja az ifjú nézők nevelése, elsősorban a bennük rejlő félelmek feloldása. A három rabló amúgy is klasszikus módon szól a legkisebbekhez, mind tartalmilag, mind technikailag egyszerű eszközöket használ - a film viszont korántsem lesz ettől butácska, sőt.
A Cincin lovag a hercegnős-sárkányos történetek vonalát viszi tovább, csak épp egy kisegérrel a főszerepben. A gyerekfilmek egyik fontos ismérve, a nevelő célzat, erkölcsi tanulság itt is megvan: mindig tehetünk a sorsunk ellen, nem muszáj elfogadnunk, amit a környezetünk ránk kényszerít. Cincin ugyanis a száműzetés ellenében sem hajlandó behódolni az egerek társadalmi szabályainak (vagyis nem akar mindentől rettegni), és valamilyen módon a többi főszereplő is szembemegy az elvárásokkal. Kár - és ez levon a dicséretből -, hogy egyes részeinek thrilleres megoldásai miatt akár a 12-es karikát is föltehették volna a forgalmazók
A hagyományos gyerekfilmek közé sorolhatnánk még a Kis Vukot, hisz egyszerű története, a kisróka megoldandó élethelyzetei efelé viszik - de mivel a film az év legnagyobb fiaskója volt, ráadásul darabos animációi a szemet is bántják, a gyerekeknek inkább javasoljuk a klasszikus változatot, az 1981-es Vukot.
Felnőttrajzfilm gyerekbőrben
Az amerikaiak 3D-s termését szemlélve, a Shrek óta általános trend, hogy az alkotók kiforgatják a klasszikus mesei elemeket, és a műfajparódiával, illetve a rengeteg utalással a felnőttek felé tolják a filmet - más kérdés, hogy egy rétegét a gyerekek is élvezik, de ez akkor is messze van a hagyományos mesefilmtől.
Ebből a kínálatból az év leggyerekesebb filmje talán a Madagaszkár 2 volt, de ez is különösebb meglepetés nélkül viszi tovább a vonalat, amit az első rész elkezdett. És persze itt is van számos, felnőtteket célzó rész: a gyerekek például biztosan nem tudnak sokat New York legendásan rossz közbiztonságáról (hacsak nem ott élnek), így az erre vonatkozó poénok sokaságát valószínűleg értetlenül fogadják.
Az egyébként igen bájos Horton is komoly filozófiai problémára keresi a választ (miénk-e az egyetlen létező világ?), és számos filmes utalást tartalmaz - ezzel együtt minden korosztály számára élvezetes lehet, az év talán legjobb rajzfilmje. Hasonló kategóriába került a Kung Fu Panda, amely már a felütéssel, vagyis a kung-fu filmek parodizálásával az idősebbeket szólítja meg, de persze a gyerekek is jót nevetgélnek a duci panda csetlésein-botlásain.
A legfelnőttesebb rajzfilm ez évben a Wall-E volt, amelynek első húsz perce (a kihalt és teleszemetelt Földdel és az itt éldegélő robot-csótány párossal) kifejezetten nyomasztóan hathat a gyerekekre. Üzenetét is csak a nagyobbak értik meg, hisz a legkisebbek helyett még szüleiknek kell vigyázni a Földre.
Hagyományos történetek helyett fantasyt kap a gyereknéző
A Tolkientől és C. S. Lewistól eredeztethető fantasy műfaj eredetileg felnőtteknek szól, de a Harry Potter-sorozattal kibontakozott egy gyerekeket célzó oldalcsapása is. Talán ennek is köszönhető, hogy amíg a Gyűrűk Ura ma is inkább a kamaszok és náluk idősebbek kedvence, addig Lewis örökbecsű műve, a Narnia krónikái már gyerekkönyvnek minősül. Így a filmváltozat is a kisebbeket célozza, bár az idén érkezett második rész a szereplők cseperedése miatt már kamaszproblémákat kénytelen boncolgatni.
2008-ban láthattuk a Winx Club című rajzfilmsorozat egész estés verzióját is, amely a Harry Potter lányos párjaként is felfogható, bár annál sokkal butább - a jó és a rossz szembenállását is egyszerű eszközökkel (ellentétes színekkel, illetve a szépséggel-csúnyasággal) jelzi, míg a szemüveges varázslótanoncnak állandó problémája, hogy nem tudja, kiben bízhat. Sok a Winx Clubban a "trendiség" is, ahogy a kislányokat mindenáron menő csajokká akarja érlelni. ("Akár egy üres plázautca" - jegyzi meg az egyik szereplő az örök sötétség birodalmában.)
Helyenként izgalmas és vicces, ám klisékkel teli, a műfajon belül is feledhető alkotás volt a Spiderwick krónikák, amelyre így nem is vesztegetnénk több szót. 2008-ban volt viszont még pár nagy dobás, ami a gyerekek, kamaszok figyelmét is felkelthette, például a Hellboy második, a Múmia harmadik és az Indiana Jones negyedik része.
És persze ez évben érkezett a mozikba a High School Musical 3 is, melynek sikere (a Hannah Montanával, Jonas Brothersszel együtt) megint egy új trendet, a tinimusicalek térhódítását jelzi.