Az egészségügyi szervezetek és tudományos kutatóintézetek össztüzébe kerültek a televíziók és különösen azok az adók, amelyek ételreklámokat sugároznak. Magasabb azoknak a gyerekeknek a vérnyomása, akik sokat néznek televíziót, még akkor is, ha nem kövérek és egyébként eleget mozognak - ezt az izgalmas, új tudományos eredményt közölte az mértékadó Archives of Pediatrics and Adolescent Medicine.
David Martinez-Gomez spanyol és amerikai kutatókból álló munkacsoportja egy éven keresztül 111, átlagosan hatéves gyereket vizsgált. A csoportban nagyjából ugyanannyi kislány volt, mint fiú. A szülőket arra kérték, hogy jegyezzék fel, mennyi időt töltenek a gyerekek a tévé előtt, számítógépezéssel, videójátékokkal vagy olvasással, tanulással, általában ülő testhelyzetben.
A kutatók egy korai vizsgálat során megállapították, hogy a szülők ilyen irányú följegyzései gyakran igen pontatlanok voltak, ezért igyekeztek műszeres technikával is követni a gyerekek elfoglaltságát. Minden gyerek egy-egy héten keresztül akcelerométert is viselt: olyan műszert, amely a mozgást dokumentálta.
A gyerekeknek ezenkívül mérték a testsúlyát, a bőr alatti zsír mennyiségét és a vérnyomását. Ezeket az adatokat szembesítették a szülők által leírt napi tevékenységgel, illetve az akcelerométer adataival.
A gyerekek naponta átlagosan öt órát ültek, és ebből minden nap másfél órát a televízió előtt. Olvasással, tanulással a fiúk és a lányok hasonló időt töltöttek, de a fiúk többet foglalkoztak a számítógéppel, mint a kislányok.
Az üldögélés és a vérnyomás alakulása nem függött össze, viszont mérhetően magasabb lett a vérnyomása azoknak a gyerekeknek, akik a legtöbbet ültek a tv előtt. Ez akkor is érvényesült, ha figyelembe vették a testsúlyt, vagy bármi egyéb szempontot. Egyébként nagy egyéni különbségek voltak a tévézés időtartamában a gyerekek között. Volt a résztvevők között olyan, aki naponta csaknem hat órát töltött a képernyő előtt.
A kormányoknak cselekednie kellene a gyermekek védelme érdekében - hívta fel a figyelmet. "Bár az Élelmiszer és Élelemtanács valószínűleg tagadja, minden szülő tisztában van azzal, hogy a gyermekeknek szóló gyorsételreklámok aláássák az egészséges étkezésre fordított erőfeszítéseket" - mondta el a professzor. "Itt az ideje, hogy a szövetségi kormány megmutassa, komolyan gondolja a dolgot és betiltsa a gyermekeknek szóló gyorsételreklámokat."
Az Ausztrál Elhízáskutató Társaság becslései szerint a gyermekkori elhízás aránya évente egy százalékkal nő, ha ez így folytatódik, 2025-re az ausztrál fiatalok fele túlsúlyos lesz. Mivel az élelmiszeripar nem tudja megbízhatóan szabályozni saját hirdetési gyakorlatát, a végrehajtó hatalomnak kellene cselekednie. Az Ausztrál Statisztikai Hivatal 1995-ös Nemzeti Táplálkozási Felmérése azt mutatta, hogy a 12-24 évesek 20 százaléka volt túlsúlyos és további 8 százalék elhízott. Egy 2004-2005-ös vizsgálat adatai jelentős növekedést mutattak: eszerint ezen korosztály 25 százaléka volt már túlsúlyos vagy elhízott.