Felveszi a kesztyűt a Gyerekkönyvkiadói Egyesülés

Egyéb

Heten fognak össze, hét célért

A világ legnagyobb gyermekkönyves seregszemléjén, a Bolognai Gyermekkönyvvásáron vetődött fel a gondolat, hogy érdemes volna létrehozni a Magyar Gyerekkönyvkiadók Egyesülését - nyilatkozta Besze Barbara, a frissen megalakult szervezet igazgatója. Az egyesülést jelen pillanatban hét kiadó alkotja, a General Press, a Holnap, a Kráter, a Naphegy, a Pagony, a Presskontakt és a Vivandra. Céljuk elsősorban az, hogy egyesítsék az erőiket, és így hatásosabban képviselhessék a minőségi gyerekkönyvkiadás érdekeit. A jó példával az illusztrátorok társasága szolgált, melynek révén hangsúlyosabban tudtak megmutatkozni a magyar alkotók, miközben a kiadók jóval nehezebben boldogultak a bolognai vásáron. Ennek több oka van persze, de a többi között például az, hogy meglehetősen költséges egy kellően frekventált stand felállítása. Ez egyenként meghaladja a magyarországi gyerekkönyvkiadók lehetőségeit, közösen azonban létrehozható egy olyan kiállító felület, amelyen meg tudnak mutatkozni. Ez természetesen nem csupán egy nemzetközi vásáron, hanem szinte bárhol, bármely fórumon igaz.

Maga a koordináció, az információáramlás is könnyebb lehet, valamint javulhat az érdekérvényesítés, akár az állami támogatások elosztásánál, vagy a könyvek értékesítését illetően is, arról nem is beszélve, hogy egy nonprofit egyesülés számára más lehetőségek is megnyílnak. Az egyesülés fő céljai: a magyarországi gyerekkönyvkultúra színvonalának emelése, a magyarországi gyerekkönyvek belföldi és külföldi népszerűsítése, a kereskedelmi érdekvédelem, a közös promóció az eredményesebb forgalom elérése érdekében.
 
Túl a Nagykörúton
Azzal is meg kell küzdeni, hogy Magyarországon - mint tulajdonképpen minden - a gyermekkönyv kiadás és a könyvkereskedelem is erősen fővároscentrikus, ám gyerekkönyves boltból még Budapesten sincs túl sok.
Az ország egészét nézve pedig sajnos olyan területek is akadnak, ahol több tíz kilométeres körben egyáltalán nincsenek könyvesboltok. Egy-egy nagyvárost, megyeszékhelyet leszámítva, Budapesten kívül alig van esély az újonnan megjelenő gyerekkönyveket megmutatni a közönségnek, szerte az országban hiányolják ezt a gyerekes családok éppúgy, mint a könyvtárosok, pedagógusok, a művelődés területén dolgozók, vagy egyáltalán csak a kultúra iránt fogékony emberek - mondja Besze Barbara. Az egyesülés a minőségi gyerekkönyvek új fórumait szeretné létrehozni, hasonlókat, mint például a márciusban, a Csodaceruza által szervezett Gyerekirodalmi Fesztivál Budapesten. Fontolgatjuk a lehetőségét  - tette hozzá -, hogy egy ilyen rendezvénnyel végigjárjuk az országot, ha úgy tetszik, divatos kifejezéssel élve - egyfajta roadshow keretében keressünk fel akár iskolákat, akár könyvtárakat vagy művelődési központokat, ahol azután megnézhetik, kézbe vehetik az érdeklődők a haladó szellemiségű, új kiállítású köteteket, megismerkedhetnek a kortárs szerzőkkel, illusztrátorokkal.
 
 
Alternatív értékesítési csatornák
A webáruházakban persze hozzá lehet jutni bárhol a könyvekhez, de nem lehet előtte kézbe venni, belelapozni a kötetekbe. Aki pontosan tudja, hogy mit keres, az megtalálja, de sokszor igazából nem is tudhatja, hogy mit keressen, mert az információrengetegben nem jut el hozzá a híre. Ez még a könyvesboltokra is igaz sajnos, hiszen a nagy választékon belül sokszor megbújnak az új kötetek, de akad olyan rossz tapasztalat is, hogy a raktárból sem kerülnek elő a gyerekkönyvek.
Ezért alternatív értékesítési csatornákat fogunk felkutatni és kialakítani az egyesüléssel, és azokon keresztül is eljutni a közönséghez, nem csupán a megszokott könyv-nagykereskedelemre hagyatkozva - említett meg egy formálódó elképzelést az ügyvezető. Például nem is könyvesboltokban, hanem például a játékboltokon belül kialakított könyves-szigeteken.
A lényeg, hogy minél szélesebb körben megmutatkozhassunk - szögezte le Besze Barbara. Mindez jóval gazdaságosabb, ha együtt mehet több kiadó - így nem csak egy kiadó néhány kiadványát, hanem néhány kiadó sok-sok kötetét ismerheti meg az érdeklődő közönség, talán már karácsony előtt, de tavasztól mindenképp.