A GDP-növelés titkos fegyvere: az értő olvasás

Egyéb

Olvasni szükséges
 
Az értő olvasás képességének jelentős társadalmi és gazdasági összefüggései vannak. Azon túl, hogy az iskolás gyerekek esetében tanulási problémákhoz, nehézségekhez vezet, később a mindennapi létet is hátrányosan befolyásolja ? a személyes ügyintézésektől kezdve a munkába állásig. Márpedig Magyarország nem áll jól ezen a téren. Az olvasási készséget, a szövegértést vizsgáló nemzetközi PISA-felmérés legutóbbi jelentésből az derül ki, hogy hazánk 65 ponttal áll az éllovas Finnország mögött. Magyarország helyzetét tovább árnyalja az is, hogy minden negyedik ? borúlátóbb számítások szerint - minden harmadik honfitársunk funkcionális analfabéta. Azaz bár ismeri a betű ? hang összefüggést, hosszabb mondatok tartalmát már nem képes értelmezni. Ennek társadalmi jelentősége óriási.
 
Nagy Attila, a Magyar Olvasástársaság tiszteletbeli elnöke sok más mellett Csapó Benő, a Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézete professzorának számításaival igyekezett érzékeltetni ezt: ha a jelenlegi 65 pontos hátrányunkat 20 év alatt ledolgoznánk, akkor az a hazai GDP sokszoros ? 584%-os - emelkedésével járhatna együtt. A PISA-felmérésből ugyanakkor az is kiviláglik, van, amiben élen jár Magyarország, ez pedig a családi háttér meghatározó ereje, s azon belül is az anyák iskolai végzettsége jelent komoly befolyást a gyerekek olvasáshoz való viszonyulásában. Érdemes volna erre külön figyelmet fordítani, s szerencsés volna, ha az iskolák erős kapcsolatot ápolnának e téren a szülőkkel ?mondta Nagy Attila. 
 
Iskolán és tankönyveken túl
 
Az olvasáskultúra fejlesztés, az olvasás népszerűsítése tehát elengedhetetlen ? s ennek érdekében indította el az Olvasóvá Nevelési Programot a Magyar Olvasástársaság és a Nemzeti Tankönyvkiadó. A most létrejövő együttműködéssel első lépésben azokon a gyerekeken igyekeznek segíteni, akiknek a szülei nem tudnak könyvet adni útravalóul, így a Nemzeti Tankönyvkiadó is részt vesz az Olvasástársaság nemrég elindított kezdeményezésében, az SOS-Gyermekfalu családjainak könyvekkel való támogatásában. Ennek keretében a kiadó a programban érintett családoknak ?Családi könyvbatyut?, az intézményt elhagyó nagykorú fiataloknak pedig ?Életút kezdő könyvbatyut? ajándékoz, benne számos klasszikus művel. A két szervezet közös munkája, az Olvasóvá Nevelési Program azonban itt nem ér véget: az együttműködés keretében a közös célok mentén törekednek olyan programokat kidolgozni, amelyek eredményeként a fiatalok többet olvasnak majd. 
 
Új nemzedék ? új tudás
 
Kiss János Tamás, a Nemzeti Tankönyvkiadó vezérigazgatója, a kiadó egy további új kezdeményezését az "Új nemzedék - új tudás" programot is ismertette. Ennek lényege, hogy mivel a tanároknak mindössze néhány hónapjuk van arra, hogy kiválasszák a következő tanévre azokat a könyveket, amelyekből aztán 2011 szeptemberétől tanítják a diákokat - a Nemzeti Tankönyvkiadó legújabb fejlesztéseiből összeállított egy különleges, 10 tantárgyból és 27 kiadványból álló csomagot. Ezekben az új tankönyvek vannak, október első két hetében minden középiskolába kiszállítják, így minden könyvet áttanulmányozva, átlapozva hozhatják meg a döntést a tanárok.