Holokauszt gyerekszemmel

Egyéb

Két fiú, két világ

Világos, hogy életünk és személyiségünk alakulását nagyban befolyásolja társadalmi hátterünk, így családunk is, kiélezett történelmi helyzetben pedig csak fokozódhat ennek szerepe. Egyebek között erre kell rájönnie A csíkos pizsamás fiú két főszereplőjének, Brunónak és Shmuelnek, akik nyolcéves korukban kerülnek egy szögesdrótkerítés két oldalára. Bruno egy magas rangú náci tiszt fia, Schmuel pedig egy fogvatartott zsidó fiú, sorsuk így - az adott helyzetben - máris determinálva van.

Ők azonban, ha nem is tudatosan, de szembemennek a történelemmel, hiszen egy véletlen folytán barátságot kötnek, és aztán rengeteg időt töltenek egymással. Kapcsolatukról a környezetük persze mit sem tud, de így is beleszól annak alakulásába: Bruno például állandóan vívódik, hogy saját tapasztalatának vagy inkább az apja és a magántanára által hangoztatott náci ideológiának higgyen. Érzi ugyan, hogy a fasizmus rossz, azt viszont nem tudja elképzelni, hogy imádott apja valami rossznak a híve (és eszköze) legyen.

Elviselhetetlen a csend

Nem áruljuk el, miként, de Bruno végül a saját bőrén kénytelen megtapasztalni a haláltáborok kegyetlenségét. Nyers, egyszerű és ezért brutálisan hatásos a befejezés, mint ahogy az egész film is leginkább a csenddel sokkol: nincsenek kivégzések, egymásra dobált hullák, a legszörnyűbb dolgok mindig a háttérben, csak utalás szintjén történnek meg - viszont éppen ettől válnak elviselhetetlenül valódivá.

 
Ez a ki nem mondás viszont csak a történetre jellemző, a különféle érzékektől például túlduzzad a film: a zene, a zaj mindvégig kitüntetett szerepet kap, a virágok és a fák is közelinek, illatosnak tűnnek, a kéményekből pedig egyre csak árad "az a szörnyű szag". Hiába, a gyermekkor mércéi a hangok és a szagok, mint azt az idézet is mondja a film elején.
 
A film más eszközei is többé-kevésbé működnek, a két gyerek alakításában például nemigen találunk kivetnivalót. Akad viszont számos jelenet, amely elég hiteltelenre sikeredett: ilyen már az alapszituáció is, hisz elég nehéz elhinni, hogy valaki órákat tölthet egyedül egy koncentrációs táborban, hogy a kerítésen keresztül beszélgessen (vagy akár dámázzon) újdonsült barátjával.
 
Mások a családi viszonyok is
 

Érdekes A csíkos pizsamás fiúban a családi viszonyok bemutatása is. Bruno naphosszat együtt van a családjával, mégis nagy köztük a széthúzás: az anya csak addig áll ki férje mellett, míg véletlenül tudomást nem szerez a táborban folyó mészárlásról, az idősebb lány viszont teljesen belegabalyodik a náci ideológiába, szobáját propagandaplakátokkal ragasztja tele. Schmuel családja viszont mindenben osztozik, sajnos ez leginkább a tragikus sorson mérhető le: a kisfiúnak nagyszülei is a táborban haltak meg, később pedig apja is eltűnik.  

 
Elsőre ugyanilyen nehéz befogadni bizonyos hangulati elemeket, például a náci tisztet játszó David Thewlis tipikusan brit fejét, illetve az egész család ékes angol beszédét. A korabeli Berlin ábrázolása is felemás, egy néhány kép erejéig felvillantott kitelepítés például egy körfolyosós házban zajlik, ez pedig egyből a hajdani Budapestet juttatja eszünkbe - ami mondjuk nem is csoda, tekintve, hogy az egész filmet hazánkban forgatták, kisebb szerepekben több magyar színészt (Fesztbaum Bélát, Verebély Ivánt) is felfedezhetünk.
Ha azonban túllendülünk a hasonló naivságokon, egy szép és bátor, de mindenképpen megrázó filmet fogunk látni, ami nem rossz attól a Mark Hermantól, aki eddig csupa súlytalan darabot rendezett, neki köszönhetjük például a Fújhatjuk! vagy a Little Voice című filmeket.