Az interneten újjászülethet a gyerektévé

Egyéb

Halász Judit

Elveszett magyar gyermekmédia

 
A Gyermekmédia Egyesület viszonylag friss civil szerveződés, ám akik létrehozták, már régóta szakmabeliek. Tagjaik között régi gyerekriportereket, szociológusokat, pedagógusokat, felelős szülőket találhatunk. Ténylegesen tenni kell valamit a gyermekmédia ügyében - ezt határozták el - , s egy ünnepélyes eseményen felemelték a szavukat.
Az apropó adott volt, Halász Judit születésnapja, amelyre az ország és a város különböző pontjairól hívtak gyerekeket, hogy köszöntsék fel a művésznőt. S míg az ünneplés az Európa hajó földszintjén zajlott, addig az emeleten szakmai kerekasztal-beszélgetésen cserélték ki véleményüket a hozzáértők.
 
 
Engedélyhez kötné az EU a nem gyereknek való tartalmak megjelenését
 
"Aki a gyerekekkel foglalkozik, az a jövővel foglalkozik." - idézhetnénk Kodály Zoltánt, s talán ez lehetett volna a tanácskozás jelszava is. De hogyan lehet felelősségteljesen, hitelesen a gyerekekkel foglalkozni olyan média feltételek mellett, ahol sem hely, sem műsoridő nem jut a gyerekekre? Úgy gondolom, hogy a kicsik internetes védelmében a megelőzés kell, hogy kapja a kulcs szerepet - jelentette ki Lévai Katalin EP-képviselő abban az írásos hozzászólásban, amelyet Roberta Angelilli, a Nemzetek Európájáért Unió Képviselőcsoportjának olasz tagja által készített  "A gyermekek védelme az internet és egyéb kommunikációs technológiák használata során" témájú jelentéséhez nyújtott be október 20-án az Európai Parlament strasbourgi plenáris ülésének vitájához. A magyar képviselő, aki egyik védnöke volt a  Budapesten tartott Gyermekmédia tanácskozásnak, hozzászólásában kifejtette, hogy fontosnak tartja a pornográf, erőszakos és gyermekek fejlődését hátrányosan befolyásoló tartalmú oldalak megjelenésének és működésének külön engedélyhez való kötését.
Minden ötödik gyerek ki van téve az online-erőszaknak
Az Eurobarometer adatai szerint a 12-15 évesek 74 százaléka használja napi szinten az internetet, sokuk ki van téve a pornográf képek csábításának. Az elmúlt években az Internet Watch Foundation felmérése szerint 16 százalékkal növekedtek a gyermekekkel szembeni internetes visszaélések. Ezek az adatok egyértelműen jelzik, hogy a gyermekek online biztonsága csak többszintű megközelítéssel érhető el, amely kiterjed a gyermekekre, családokra, iskolákra, a távközlési ágazat szereplőire, ezen belül is az internetes szolgáltatókra és az igazságügyi szervekre.

 Az ORTT részéről ezt Majtényi László elnök is megerősítette, s hangsúlyozta, hogy egyre sürgetőbb az értékes tartalmak megjelenése a médiákban, olyanok, amelyektől nem kell eltiltani a gyerekeket. Hiszen a televízió számára nagyon fontos a gyerek, de egyben a televízió számára nem fontos a gyerek - ezt az antinómiát Ranschburg Jenő gyermekpszichológus fogalmazta meg. A mai gyerekeknek nincs helyük a médiában. Egyetlen megjelenési lehetőség a felnőttek műsora, a különböző tehetségkutató versenyek, ahol a gyerekeket csak kirakatbábuként kezelik, akiket mindenki gyorsan megszeret, majd ugyanolyan gyorsan el is felejt. Trencsényi László, a Magyar Pedagógia Társaság elnöke úgy fogalmazott: kellenek felelős médiák, felelős pedagógusok, akik ezt a sokszor hiszterizált társadalmat egy kicsit a helyére teszik. De hogy, és hol  találjuk meg a helyet és utat egy olyan országban, ahol évekkel ezelőtt tatarozás címszó alatt bezárták az ország egyetlen gyerekszínházát, majd mikor kész lett, új névvel egy teljesen más színház, természetesen felnőtt színház lett a helyén? A pesszimistának tűnő helyzetben a Gyermekmédia Egyesület lehet talán az egyetlen kiút, hogy össze lehet, össze kell fogni, hogy változtassunk.

 
Cannes nemcsak a felnőtt filmeké
 
S míg a Gyermekmédia Hajón igencsak kevéssé találták meg a szakemberek a gyerekek helyét a mai magyar médiavalóságban, addig nem is messze innen, egy másik EU-ország,  Franciaország déli partján Cannes-ban alig egy hete komoly gyermekmédia-vásár zajlott. A MIPCOM évente rendezi meg filmvásárát, ahol két napig a gyerekfilmek vannak terítéken. Több mint 50 országból érkeznek a színvonalas filmek, vevők és eladók, s ha csak a kiszolgáló személyzet számát vesszük alapul, amely több mint 1000 fő, érezhetjük, hogy nem egy elhanyagolható vásárról van szó.  Igazi piac ez, ahol az egy perces animációktól kezdve a több órás sorozatokig minden megtalálható, s ugyanúgy jelen van a hatalmas rajzfilmstúdió és az egyszemélyes kreatív műhely is.
 
"Új média" egyenlő tematikus tévé
 
A BBC évente körülbelül 2 millió eurót költ itt gyermektartalmakra - tudtuk meg a helyszínen az angol közszolgálati csatorna felelősétől. Ha pedig az állítólag fejlődő országnak tűnő Indiát vesszük, itt is nagyot nézhetünk, mert bizony az ottani stúdiók új stílusban és rengeteg gyerekeknek szóló tartalommal mutatkoznak be Cannes-ban évről évre. A vásár fő célja, hogy új televíziós tartalmakat vásároljanak a vevők, de fontos megemlíteni, hogy a nagyobb filmgyártók számára egy új piac látszik kinyílni, mégpedig az  internetes televízió. A külföldi csatornák is folyamatosan zárkóznak fel az új technika mellé, s már egyáltalán nem meglepő, ha valaki internetre szeretne filmet vásárolni.
Európában ez az a helyszín, ahol megismerhetjük az irányadó gyerektartalmakat - számolt be tapasztalatairól Pintér R. Róbert, a www.mese.tv tulajdonosa. "Az internet a jövő televíziója - ahol a néző saját maga rakja össze a műsort -, s ezért is volt fontos számomra, hogy olyan műsort kínálhasson a mese.tv a jövőben a magyar látogatóknak, amely értéket képvisel, bemutatja a külföldi országok nívós filmjeit, természetesen a régi magyar alkotások mellett" - tette hozzá.