Két új gyerekkönyvtár épült

Egyéb

Könyvtár: minden, ami tudás
 
A korszerű könyvtár az, amely megőrzi a hagyományos intézmény mivoltát, és egyben egy korszerű információs központ szolgáltatásait nyújtja. Ehhez a világtrendhez igazodik a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár, amikor új tudástárakat épít - mondja Fodor Péter, az intézmény főigazgatója, két vadonatúj tagkönyvtár avatását követően.
 
A XXI. századra tervezve

A múlt két hétben két új tagkönyvtárat is avattak. Újpalotán, a Kontyfa utcában már 1982-ben elindított egy kisebb bibliotékát a FSZEK, de azóta folyamatosan kereste a lehetőséget a bővítésre. A jelenleg is működő Kontyfa utcai kis könyvtár hároméves adatai alapján az olvasók köre folyamatosan bővül a területen, és a beiratkozott könyvtárlátogatók negyede gyermek. Az új, Zsókavár utca 28. alatti könyvtár alapszolgáltatásai közé tartozik a számítógép- és az internet használata, az on-line és off-line adatbázisok biztosítása, a könyvek, az AV- és elektronikus dokumentumok számítógépes kölcsönzése, heti harmincöt órában.

 
Budafokon három kisebb tagkönyvtár működött eddig, de együttesen sem tudta kielégíteni a XXII. kerület igényeit. A cél az volt, hogy  a XXI. század követelményeinek megfelelő tudástárat hozzanak létre. A Kossuth utcában felépített négyszintes új épület minden igényt kielégítő, akadálymentesített kulturális központ kismamaszobával, diákszigettel, böngészővel, korszerű informatikai berendezésekkel felszerelve.
 
Változó tartalom

Az, hogy kevesebbet olvasnánk, nem bizonyított, az viszont tény, hogy másképpen olvasunk, mint korábban - mondta Fodor Péter. - Az olvasáskultúrával együtt pedig átrendeződik a könyvtárakról alkotott kép is. Hármas igényt kell kielégíteni: a használóét, a látogatóét és természetesen az olvasóét, aki könyvet kölcsönöz, elviszi- visszahozza, de a tapasztalatok szerint ők ma már kevesebb kötetet vagy dokumentumot visznek ki. A használó például nem is feltétlenül keresi fel magát az intézményt, az interneten keresztül kommunikál a könyvtárral, használja a könyvtári adatbázisokat, böngészi a katalógust, véleményt cserél. A látogató betér, megpihen a könyvtárban, helyben olvasgat vagy kutat. A könyvtár ma már egy közösségi tér, találkozóhely, különböző kulturális eseményeknek, kiállításoknak ad helyet. A FSZEK fejlesztési stratégiájának éppen ez a célja: a tagkönyvtárak kulturális központjai legyenek az adott kerületnek, előtérbe helyezve a kulturális szolgáltatás szemléletét. A most véget ért, hat éve elindított fejlesztési periódusban kilenc új könyvtár épült és huszonhárom újult meg Budapesten, ebben a szellemben.

 
Változatlan célok
 
A FSZEK-nek 5,2 millió látogatója van egy évben a központi és az ötvenhat tagkönyvtárában. Ötven százalékuk már interneten keresztül kommunikál a könyvtárral. Az emberek információ iránti igénye megtöbbszöröződött az elmúlt másfél évtizedben. Bár a gyors információszerzés legjobb formája az internet - ami örvendetesen egyre több háztatásban elérhető -, az elmélyült, alapos feltáró munkához elengedhetetlen az a tudástár, amit könyvtárnak nevezünk.
 
A kérdésre, fontolgatják-e, hogy a könyvtár megnevezést lecseréljék, Fodor Péter azt mondta, ugyan a névben nem terveznek változást, de az intézmény jellegét tekintve, az azt jelölő fogalom értelmében mindenképpen igen. A Szabó Ervin könyvtár 2013-ig tartó fejlesztési stratégiájában tudástárak fejlesztése szerepel - információs, kulturális központokban gondolkodnak, és új tagkönyvtárak építését is tervezik.
 
 
Célkeresztben a tinik
 
A felújítások és az újonnan létrehozott bibliotékák esetében külön gyermekrészlegek is épültek.  Kiemelten kezelik az egyes korosztályokat, és ezen belül, az olvasóvá nevelést előtérbe helyezve, a legkisebbeket - mondja a főigazgató, aki egyben az Informatikai és Könyvtári Szövetség elnöke is. Az előző évben országos akció keretében a babákra és a kölyökolvasókra koncentráltak, idén a tinikre hangolják a rendezvényeket. Ennek kapcsán Fodor Péter hangsúlyozta, feltett szándékuk az iskolai és közkönyvtárak közötti átjárhatóság megteremtése. Az egymásrautaltság sokkal nagyobb, mint ahogy a gyakorlatban látszik - mondta Fodor Péter hozzátéve, hogy ennek érdekében együttműködési megállapodást kötöttek a Fővárosi Pedagógiai Intézettel.