Akupresszura és betűvetés
"A történet úgy kezdődött - meséli Cserne István pszichiáter -, hogy tíz évvel ezelőtt a kezembe került egy amerikai pszichológus cikke, aki egy különleges módszerről írt tanulmányt. Azt állította, hogy hihetetlen sebességgel tudott olyan, gyerekeket érintő problémákat kezelni, amelyek szinte már a születésükkor fennálltak, s főleg bizonyos stresszhelyzetek miatt alakulhattak ki. Később komolyan elkezdtem kísérletezni vele, s a legjobb eredményeket a diszlexia gyógyításánál értem el."
Az új módszert a komplexitása miatt tartotta érdekesnek, mert a pszichológia mellett bevonja a kínai gyógymódokat is, az akupresszúra többszörösen módosított változatát. Ez a módszer teljesen új irányból közelíti meg a jelenséget. A kulcsa talán az, hogy azokban a gyerekekben, akik ezzel a problémával küzdenek, önértékelési zavar alakul ki, amellyel minden nap meg kell küzdeniük az iskolában, a társaik előtt és otthon. Azzal a gyötrő érzéssel kell élniük, hogy nincs kedvük iskolába járni, nem akarnak tanulni, olvasni, folyamatosan úgy érzik, hogy lemaradnak a társaiktól, vagy kirekesztik őket. Cserne István módszerében az a lényeg, hogy először ezt az érzést szüntesse meg, s utána kiváló eredményeket ér el az olvasás megszerettetésében.
Látványos fejlődés
A foglalkozás első lépése, hogy a szakember olvastatja a gyereket, felméri, hogy milyen súlyosak a problémák. Majd a gyerek beszámol arról, hogy mi történt aközben, míg ő olvasott, milyen gondolatai voltak, mire figyelt fel. Utána következik a célzottabb beszélgetés, amikor elmeséli, hogy volt-e rossz élménye, érzése az olvasás tanulása, iskolai szereplése alatt, hogyan reagáltak a tanárok, szülei, osztálytársai.
"A gondos felmérés, megismerés után alkalmazom a fájdalommentes, többszörösen módosított akupresszúrát, amely a terápia fontos része, majd újra olvastatok - folytatja a pszichiáter. Az olvasást közösen osztályozzuk egy-egy skálán, együtt ellenőrizve később a fejlődését."
Hogy melyik gyerek hogyan fejlődik, ez mindig a betegség súlyosságától függ. Van, akinél elég egy alkalom, majd kap otthoni gyakorlatokat, s a következő alakalommal már sikerélménnyel jön el a kezelésre. Cserne doktor praxisa során sok érdekes esettel, történettel találkozott.
Egy 18 éves lány páciense az érettségi előtt kereste fel, s már az első kezelés után örömmel újságolta, hogy elment egy könyvesboltba, ahol saját maga választott ki egy könyvet, s azóta olvas.
"Általában 4-5 alkalom után látványos eredményt tudunk elérni - mondja Cserne -, ekkor már megszűnik a stresszhelyzet, s a gyerekek valóban megérzik, hogy milyen is az olvasás öröme. A közös értékelés során - amelyen szempontokat alakítunk ki, mint pl. olvasás sebessége, pontossága, hangsúlyos olvasás - is jól látható, hogy már a következő alkalommal a gyerek is jóval magasabb pontokat ad magának, tehát valami elindult benne, fejlődött, gyógyult."
Kísérletező iskolák
A módszert már sok budapesti és vidéki iskolában is kipróbálták, sikerrel. De természetesen ahhoz, hogy megismerjék, s gyógyíthassak az iskolákban a betegséget, nagyon fontos az iskolai vezetés, fejlesztő pedagógusok nyitottsága, érdeklődése és türelme.
Először a Gyermekház Általános Iskolában alkalmazták, majd egy budafoki iskolában is sikeresen segítettek, de más budapesti iskolák tanulóinál is bevált a módszer. Az egyik napilapban nemrég jelent meg egy cikk Cserne doktor tevékenységéről, s már akkor jelentkezett egy Szolnok megyei község iskolájából egy szülő, aki segítséget kért a pszichiátertől. Klasszikus sikertörténetbe való sztori: 4-5 alkalommal- havonta egyszer - foglalkozott a pszichiáter a gyerekekkel, az első alkalommal heten jelentkeztek, ebből két gyereknek már a második kezelésre sem kellett eljönnie, mert elindult a saját útján. A többiek is hatalmas előrelépést tettek, de természetesen a kezelést folytatni kell, s csak akkor beszélhetünk teljes gyógyulásról.
"A siker valóban látványos volt - mondja a pszichiáter. Volt olyan gyerek, aki egy idő után már Harry Pottert olvasott. De itt nem is a könyv a lényeg, hanem az, hogy sikerült megszerettetni velük az olvasást. S itt mindegy mit vesz a diák a kezébe, legyen az színes heti lap, vagy egy rejtvény, a lényeg, hogy a stresszt, az akadályt legyőzte, s végre bátran mer kalandozni a betűk világában."
Manapság diszlexiának, vagy specifikus olvasási nehézségnek nevezi a tünetet a szakirodalom. Ha ismert agyi sérülés okozza, szerzett (acquired) diszlexiaként azonosítják, szemben azzal az esettel, amikor neurológiai elváltozásoknak nincs nyoma, és az egyén valószínűleg kisebb, meghatározhatatlan idegrendszeri abnormalitással született, amely olvasási zavarokat okoz. Ebben az esetben fejlődési (developmental) diszlexia a meghatározás. A tanulási zavarok közül a diszlexia kapta a legnagyobb figyelmet, talán mert a legszembetűnőbb ellentmondást hordozza. A legtöbb tanulmány, vizsgálati eredmény az olvasási problémák témában született.
Gyermekház Általános Iskola, Gimnázium és Szakiskola
Kincsesház Magániskola
Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar
Beszédvizsgáló Országos Szakértői és Rehabilitációs Bizottság/1115 Budapest, Halmi utca 26.Tel.: (06-1) 203-8497/