A zenei nevelésről a Művészetek Palotájában

Egyéb

A Szöulból indult - Az európai zenei nevelés fejlesztési céljai, minőség és társadalmi kihívások elnevezésű -, Bonnon át Budapestre érkező kezdeményezést a Zeneiskolák Európai Uniója, az Európai Zenei Tanács és az Európai Konzervatóriumok és Zeneakadémiák Szövetsége indította útjára - közölte z MTI-vel Ember Csaba, a Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetségének elnöke.
A budapesti konferenciát Helena Maffei, a Zeneiskolák Európai Uniójának elnöke nyitja meg. A norvég, brit, olasz vendégek meglátogatják az Óbudai Népzenei Iskolát is. "A mostani tanácskozás nem zárása a szöuli kezdeményezésnek, hanem több irányba ajtót nyitó folytatás" - jegyezte meg Ember Csaba, hozzátéve: a budapesti szeminárium jelentőségét erősíti, hogy két éven belül nemzetközi zenei nevelési világkonferencia lesz Magyarországon a pomázi Kóruskastélyban.
Az UNESCO javaslatára és védnökségével 2010 májusában Szöulban több mint 95 ország mintegy 650 tisztségviselője és szakértője beszélt tapasztalatairól - idézte fel az elnök. A vitaindító, a panelbeszélgetések, a párhuzamos műhelyek, a regionális megbeszélések mind a művészetoktatás és a kultúrák közeledésének kérdéseit firtatták.

A szeminárium alapfeltevése, hogy a művészetoktatás ma nélkülözhetetlen az oktatási rendszerek konstruktív átalakításában, amely egyrészt a gyorsan változó világ, a technológiai fejlődés miatt, másrészt a szociális és kulturális igazságtalanságok leküzdése miatt szükséges.


Európai visszhangként 2011-ben Tallinnban és az olaszországi Riccionéban folytatták a megbeszéléseket, 2012 májusában Bonnban egy újabb nyilatkozatot fogadtak el, amely azon a szövegen alapult, amelyet többek között Claudio Abbado és Vladimir Ashkenazy írt alá. Az írás kiemeli: a zenei ritmus és a harmónia megérinti a lelket, kegyelemmel és méltósággal ruházza fel a gyermekeket. A zene segíti a személyiség szabad fejlődését, a kommunikációs készségeket és a szociális beilleszkedést.

Az előkészítő dokumentumokban hangsúlyozzák: a kreatív és alkalmazkodó munkaerő felnevelésében fontos a sikeres művészeti oktatás. Már a Seoul Agenda felhívta UNESCO-tagállamokat, a civil társadalmakat a szakmai szervezeteket, hogy alkalmazzák a javasolt stratégiákat és tegyenek összehangolt erőfeszítéseket a kisebbségekért, a bevándorlókért, valamint az egész életen át tartó tanulás ügyében.
 
(Forrás: MTI)
(Fotó: rockbook.hu)