_DSC1625_1971x1306A diákok változatos kulturális programokkal, ügyességi vetélkedővel, játékos bemutatókkal fűszerezett kellemes programokkal hangolódhattak rá a tanévre Újbudán. Közben a Kultúra.hu standjánál a gyermekirodalomról esett szó.

 

Kovács Zsanett a Móra Kiadó képviseletében elmondta: a lehető legkisebbeknek is szólnak könyveik, a piciknek a fekete-fehér kiadványok is hasznosak, hiszen születésük után néhány hétig csak kontrasztot érzékelik jól. A kiadóról elmondta: igen széles választékát nyújtják a kortárs és klasszikus mesekönyveknek, a régebbi és újabb könyveket keresők is megtalálják ott a kedvencüket. A műveket igyekeztek tematizálni, hiszen körülbelül 1200 címmel bírnak, amelyeket leginkább csoportosan tudnak bemutatni. A legkisebbeknek 300 kiadvány szól, az országban egyedülálló módon.

 

Olvasáspromóciós programot is indít hamarosan a kiadó, amivel a hat évesnél fiatalabbi gyerekek szüleit célozzák meg, ezzel pedig a funkcionális analfabétizmus ellen küzdenek. Céljuk, hogy az olvasni tudó gyerekek önállóan végig tudjanak olvasni egy könyvet. ?De vannak irodalmi, ismeretterjesztő és kortárs kiadványok is? ? tette hozzá. Korábban kevésbé volt jellemző a kiadónál a felnőtteket segítő irodalom, a Móra Iránytű sorozattal azonban őket is megcélozzák a figyelemzavaros gyerekek segítésére, a tanulási problémák felszámolására.

 

_DSC1665_1971x1306Vig Balázs, a Móra szerzője elmondta: a szülők vagy a klasszikus mesék közül, vagy a számukra ismeretlen szerzők művei közül választanak, amiben persze rizikó is van, hiszen jól, de akár rosszul is sikerülhet a próbálkozás. ?Azon dolgozom, hogy meglegyen az utánpótlás, nem kiszorítva a klasszikusokat? ? tette hozzá. A mesekönyv mellett meghatározó élményt jelentettek a nagyon színvonalas mesekazetták, amelyek a közös játék közben is hallgathatók ? a Kossuth Rádióban két könyvéből is készítettek hangjátékot. Nem szereti azonban, amikor a gyerekek figyelmét mobiltelefonnal kötik el, ami az elhidegülés garanciája. Országjárása során tavaly körülbelül 2400 gyerekkel, mellettük pedig lelkes pedagógusokkal és könyvtárosokkal is. ?Szuperhősként dolgoznak, hogy a gyerekekhez eljussanak a könyvek? ? mondta el Vig Balázs.

 

Pólus Enikő mentálhigiéniás szakember, a Mesekő alapítója a mesekönyvek történetéről elmondta: mesékkel a felnőttek szórakoztatták egymást évszázadokkal ezelőtt, ami a Grimm-testvérek idején alakult át, és koncentrálódott a gyerekekre. Persze megjegyezte, a mese, a mesélés időigényes folyamat, a meséhez idő kell, ?a mikrohullámú meséknek nincs értelme.? Tudatosan kell beosztani az időt, felelősen lehet alakítani, terveket készíteni, az nem baj, ha mesék közül a rövidebbet választják. A kötelező olvasmányokkal kapcsolatban megjegyezte: ha valaki kevésbé olvas gördülékenyen, érdemes több illusztrációt és kevesebb szöveget tartalmazó könyvet választani, ami a sikerélményt növeli. ?A mese, az olvasás a lélektanra is pozitív hatást gyakorol, a tanulást is mesével kell kezdeni, nincs olyan terület, amit a mese, a beleéléssel mesélt mese nem stimulálna.? Elmondott egy történetet, melyben egy kilencéves gyermek fejlesztését akarták rábízni, akit hároméves korában súlyos tanulási zavarral diagnosztizáltak. A kötetlen beszélgetés után derült fény rá, hogy gyász áll a problémák hátterében, így a problémakörre koncentráló klasszikus, népi és modern mesék segítségével fél év alatt négyéves fejlődést értek el. Megjegyezte: elengedhetetlen, hogy átéléssel meséljünk, anélkül nem lesz hiteles.