Tudunk persze a nagy csatáról, mely a játékos személyiségét, illetve a profizmusát fontosabbnak tartók közt dúl öröktől fogva. A magam részéről akár nagy híve is vagyok a tökéletesre trenírozott, kifejezéstelen tekintetű automatáknak - például egy atlétikai versenyen. Vannak azonban helyzetek, amikor személyiség nélkül sajnos nem megy. Az a köztes műfaj, színház és cirkusz közt egyensúlyozó, tenyérnyi kis felület, amire a finn-francia Jani Nuutigen, illetve a Circo Aereo felkapaszkodott, például ilyen. Ő pedig tökéletesen eleget tesz a személyiséggel kapcsolatos elvárásainknak. Az utolsó szál szakálláig, a kisujja legapróbb rezdüléséig egyéniség. Feledhetetlen. Az Un cirque plus juste (Egy igazabb cirkusz) egy minden oldalról körbeülhető, manézsszerű dobogón zajlik, limitált számú néző előtt. A soha ilyennek még be nem rendezett teremben színes égősorok, vidám, gyermekien lelkes, csillogó tekintetek, oldott csevely - az emberi lépték iránt érzett, megelőlegező nézői hála. Nuutigen közülük slattyog be/fel játékterébe. Rolóhúzó kampókra aggatott, fehér lepedővel övezett kis porond ez. Az első nézőtéri sor egyik széke az öltöző. Régies kerti széken bő, slampos frakk-fantázia, alacsony cilinder, egy-két kellék. A szólista itt öltözik, zavarba ejtő közelségben a nézőhöz (kabátja például belelóg az ölembe). E sokértelmű közelség az, ami meghatározza Nuutigen játékát. Háromnegyed órás produkciója egyszerre paródia, stílusbravúr, költészet - minimalista önfeltárás. Cirkuszi produkciót látunk, de nem a "kunsztoké" a főszerep. Valódi, "kurrens" kunsztok nem is nagyon vannak (bár az egyik, másfél, hat és nyolckilós vasgolyókkal bemutatott produkciótól mondjuk, leesik az ember álla).
Gyermekké tettél - CIRCO AEREO
Egyéb
Nuutigen festői szerelésében mintha Conan Doyle valamelyik detektívtörténetéből lépett volna elő, vagy egy Jack London-regény rézkarc-illusztrációján lenne mellékalak. A kissé korpulens, hosszú szőke hajú, szakállas artista, mint jelenség, rendkívüli. Rejtelmes és közvetlen, egyik pillanatban esendő manónak mutatja magát, máskor bikaerejű skandináv félisten, aki kétökölnyi, zuhanó vasgolyót kap el a nyakszirtjével. Játéka nem mentes a lírai üresjáratoktól: hosszan belefeledkezik egy játékba egy fürtnyi gyönyörű kis mécsessel, melyeket csillárszerű kampórendszerről emel át ujjaira, s hullámoztat a félhomályban. De ha nincs is attrakció, akkor is van: a játékos maga. Aki egy tűzifatartó vasládikóból barkácsolt zenedobozban rejtőző kismagnóban maga cserélgeti a kazettát, s a szerkentyűhöz csatlakoztatott megafonba sejtelmesen duruzsolva köszönti közönségét három nyelven is. Aki egy újabb produkciója alkalmi zenei kíséretét a kisrádiót tekergetve keresgéli. A magyar adók közt szörfözgetve aztán megtalálja az igazit. Ha a zeneszám után beszélni kezdenek, tovább igazítja a keresőt - a közönség féktelen vigalmára. Mert Nuutigen mindent maga csinál. Üres most a fénypult a Trafó magasában, nincsenek segítők, berendezők. A játékos csigákkal, kampókkal mozgatja kellékeit. Végignézzük, amint villámgyorsan lebont és átrendez, beáll. Nincs stáb, csak a főhős, a mesélő, az artista, akit nem is produkciói miatt nézünk. Mert feszült, odaadó figyelmünket akkor is pillanatok alatt bekasszírozhatta volna Nuutigen, ha nem tesz mást, mint fésűre helyez darabka zsírpapírt, s elkezd halkan zümmögni tenyérnyi színpadán. Mert most nem versenylovat látunk, a dolog nem időre, ügyességre megy. Ebben a világban nem az az érdekes, hogy fenn van-e a táncos térde a fülénél, hogy hány oktávot tud az énekes, hogy párhuzamosan állt-e a lábfej az ugrásból talpra érkezésnél. Nuutigent, az embert szemléljük. Akár gyerekként a bácsit a cirkuszban, aki olyan nagy és micsoda cilindere van, szomorú szeme és hegyes bajusza, és a függöny mögé megy ki, mert ott az öltöző, a varázslat, az ismeretlen. S az szinte tökmindegy, hogy mit csinál az oroszlánokkal. Ilyen emlékeket idéz fel az attrakció, s a kunszt eredetvidékén kutakodó finn. Hála érte neki.