Kosztolányi Dezső 1926-ban megjelent, Édes Anna című regényéből már rengeteg feldolgozás született: láthattuk már filmváltozatokban, készült belőle rádiójáték, több rendező pedig más-más formában már színpadra is álmodta. Ha a családi szamárfüles Kosztolányi-kötetben olvasott történetre gondolunk, nem feltétlenül a musical műfaja jut az eszünkbe, Tóth Ádám szerző-rendező, a Budapesti Showszínház igazgatója azonban megmutatta, hogy Édes Anna tragédiája zenével, tánccal is visszaadható. Természetesen alapvetően új élményként, egy más szemszögből vizsgálva a regény alakjait és annak alapkérdéseit.

A musicaltől mint műfajtól persze nem idegenek a nagy ívű, tragikus történetek: a Webber-daraboktól a Hairig rengeteg példát tudnánk utóbbira felemlíteni. Időben nem is kell mindehhez messzire utazni, New Yorkban például jelenleg is a musical az úr: a Hamilton, Lin-Manuel Miranda darabja jelenleg az, ami a várost lázban tartja. Az Alexander Hamiltonnak, az Egyesült Államok egyik alapító atyjának történetét feldolgozó mű újra izzó musical-lázat indított el az interneten is. Magyar példaként pedig elég A nyomorultakra gondolni: a Madách Színház 2016-ban érkező produkciójára hetek alatt elfogytak a jegyek.

Egy elfeledett korba visszanyúló, kosztümös darab az Édes Anna is: 1919-ben járunk, Magyarország lakóinak életén a Tanácsköztársaság bukása fordít ismét egy nagyot, Vizyékhez pedig új vidéki cselédlány érkezik. Sokan sokféleképpen vitatkoztak már arról, végül is mi volt az, ami a szelíd, udvarias Édes Annát gyilkolásra kényszerítette: Vizyék kegyetlensége? Jancsi úrfi és a nem kívánt terhesség? ?Anna nem tudta, honnan származik ez az orvosságszag, csak azt tudta, hogy nem bírja ki, csak azt tudta, hogy már az első pillanatban ki akar szaladni, és ha egészséges ösztöneire hallgat, akkor köszönés és istenhozzád nélkül elrohan, menekül le a lépcsőkön, az utcára, s fut, meg sem áll a hazáig, a kajári tarlóföldekig? ? írta le a lány Vizyékhez való érkezését a regényben Kosztolányi Dezső. A miérteket a néző most, a színpadon alakuló cselekvényt figyelve újra átfuthatta magában, megpróbálva megérteni, pontosan mi is az, ami a cselekményszálat két ember haláláig vezeti.

A Budapesti Showszínház produkciójában Édes Anna szerepét Horváth Mónika, az Operett Színház növendéke játssza, Vizyné szerepében Varga Zsanna látható, Vizy Kornélt pedig Buch Tibor alakítja, aki lassan húsz éves musical és operett-múltra tekinthet vissza. Fontos megemlíteni Getto Mártont is, a Budapesti Showszínház felfedezettjét, aki Jancsi úrfiként látható ez alkalommal a színpadon. Mellettük Vizyék hét korábbi (vízióként fel-felbukkanó) cselédlánya segíti Édes Anna döntéseit, vitatja cselekedeteit: közöttük megtalálhatjuk Sáfrány Emese Aleskát, Péterffy Lilit, Polyák Ritát, és Gere Orsolyát is. Játékukat Horváth Zsolt Hozsó dalai teszik teljessé, aki most a popszakmán kívül is lehetőséget kapott, hogy megmutathassa zeneszerzői tehetségét. Munkájának eredménye tizenhat fülbemászó sláger.

Táncos Kosztolányi ez, könnyen befogadható, énekelhető. A regény hosszú hónapjain végigívelő cselekményét néhány órában képes visszaadni, és visszaidézni a (talán már el is felejtett) középiskolai olvasmányélmény alaphangulatát. Dalai ott maradnak majd az ember fülében még hosszú-hosszú napokon át.

Édes Anna története január 20-án és 21-én ismét végigélhető lesz a budapesti Belvárosi Színházban, ezt követően pedig a darab februártól vidéki turnéra is indul: a jövő évben mintegy negyven településen lesz majd lehetőség arra, hogy a nézők a musical zeneszámait együtt dúdolják a karakterekkel.

Részletes információk: http://showszinhaz.hu/edesannamusical