Háború a hálószobában, béke a konyhában

A legtöbb ember nemcsak az online térben él véleménybuborékban, hanem a magánéletében is. Aki erősebb, annak erősebb az igazsága? Erről is szól a Jay Roach Rózsák háborúja című se veled, e nélküled vígjátéka, az 1989-es, Danny DeVito-féle klasszikus újragondolása.

TR_04336_v1.jpg
Benedict Cumberbatch és Olivia Colman a Rózsák háborúja című filmben. Forgalmazó: Forum Hungary. Fotó: Jaap Buitendijk/Searchlight Pictures

Míg az eredeti filmben Michael Douglas és Kathleen Turner játszotta a felső középosztálybeli házaspárt, az Olivia Colman és Benedict Cumberbatch főszereplésével készült film hőseinek társadalmi státuszában nincs semmi arisztokratikus: menő, de bukásra ítélt építész és egyre népszerűbb séf házasságának lassú erózióját követhetjük nyomon. A Rózsák háborúja szatirikus vígjáték nagy életigazságokkal, amelyekre Pál Feri atya egy egész párkapcsolati szemesztert építene, ugyanakkor a megrekedt karrierekkel megterhelt életközepi válsághelyzeteket is megmutatja. De akárhogy esik is szét az életed, fel kell tudni állni, különösen akkor, ha van két gyereked.

Az őszinteségi rohamokkal küzdő Theo (Benedict Cumberbatch) nem bírja a főnökei süketelését, és az éttermi vacsora közben otthagyja önmagukat ünneplő kollégáit. A konyhában köt ki, ahol megismerkedik Ivyvel (Olivia Colman), és pár perc után már szexelnek is az étterem spájzában, ami még pornófilmben is túl is gyors tempónak tűnne, nemhogy párkapcsolati vígjátékban, amelyben vetésforgóban érkeznek az altesti poénok és az életbölcsességek. És azt kell mondjuk, jók a keverési arányok: a film pont annyira tahó, mint amennyire romantikus, és csak az utolsó negyedében kapunk burleszkszerű civódást.

A rendező arra trenírozza a nézőt, hogy foglaljon állást, ki a felelős a házasság megromlásáért. A családját, a gyerekeit egyre inkább hanyagoló sikeres séf, vagy a férj, akinek glória helyett elakadásjelző látható a feje fölött. Amikor Theo és Ivy megismerkedik, a férfi sikeres építész, míg Ivy nem túl ismert étterem séfje. De egy hatalmas viharban Theo frissen átadott múzeuma összeomlik, és gyorsan kiderül: a nagybetűs élet statikáját legalább olyan nehéz megtervezni, mint az épületekét. Az öngyilkossági és feltámadási terveket fontolgató Theo padlóra kerül, míg felesége karrierje az ő segítségével megvalósult étteremmel szárnyalni kezd. A férfi otthon marad a gyerekekkel, akiket a saját képére nevel, például rendszeresen sportol velük. Míg ők a templomi ostyát is magas rosttaralmú chiamagból készítenék, Ivy, a konyhaművész anya nem az alakreformban találja meg az önkifejezés lehetőségét, hanem a tortaművészetben, és minden olyasmiben, amire egy gasztroenterológus azt mondaná, hogy bűnös élvezet. A gyerekek az apjukkal élik meg a családi örömöket, Ivy pedig újabb éttermeket nyit, és elhanyagolja a családját. Ekkor már bajok vannak a házasság dinamikájával is, és a férj meg a feleség az élet minden frontján versengeni kezd egymással.

A film elkerüli az évődő, huncut kabaréjelenetek világát, amiket Hernádi Judit búgó hangja nélkül nem tudnánk elképzelni, és nemcsak azért, mert tele van kortárs referenciákkal (a Theo által tervezett intelligens otthon, AI-jal készített lejárató videó stb.), hanem mert friss, pimasz a humora, és csak annyira bunkó, hogy ne oltsa ki a felülfogalmazott instabölcsességeket (pl. a fájdalom csak a testből kiáramló gyengeség).

TR_02572_v1.jpg
Benedict Cumberbatch, Ncuti Gatwa, Olivia Colman, Kate McKinnon és Andy Samberg a Rózsák háborúja című filmben. Forgalmazó: Forum Hungary. Fotó: Jaap Buitendijk/Searchlight Pictures

A filmnek van mondavalója arról, hogy mi lesz, ha nem tudjuk kimutatni az érzelmeinket, ha mindenből poént csinálunk, és akkor, ha képtelenek vagyunk beismerni a tévedéseinket, valamint úgy igazán bocsánatot kérni attól, akit megbántottunk. Amikor Theo megment egy partra sodródott bálnát, és a hőstettének híre megy a környéken, ezt már nem akarja elmondani a feleségének, akit érzelmileg felületesnek tart. Olyannak, aki úgysem tudná megérteni, milyen az, amikor a végtelennel randizol.

A Rózsák háborúja szórakoztató évődő, altesti poénokban sem szegény, de elgondolkodtató komédia. Egész menüsort eszünk végig, Jay Roach hol csípős, hol édeskés fúziós konyhája mégsem üli meg a gyomrunkat.

Rózsák háborúja. Amerikai vígjáték
Rendező: Jay Roach
Szereplők: Benedict Cumberbatch, Allison Janney, Andy Samberg, Olivia Colman
Forgalmazó: Forum Hungary

Ez is érdekelheti

Tragikusan fiatalon halt meg Kálloy Molnár Péter

Rövid lefolyású betegségben, 55 évesen december 1-jén elhunyt Kálloy Molnár Péter színész, rendező, író, zenész – közölte a művész családja.

Három nőről mesél a Mambo Maternica

Nagy Borbála első nagyjátékfilmje, a Mambo Maternica 2026. február 26-án kerül a hazai mozikba a Budapest Film forgalmazásában. A három – egy-egy döntés küszöbén álló – nő történetét bemutató, Budapesten, Berlinben és Párizsban játszódó koprodukció főszereplői Török-Illyés Orsolya, Sipos Vera, Székely Rozália és Schmied Zoltán.

Európai animációs díjjal jutalmazták a Kék Pelikant

A legjobb animációs film forgatókönyvért járó Emile díjat nyerte Csáki László Kék Pelikan című filmje. A legjobbakat illető Európai Animációs Díjakat november 16-án este adták át a Tallinni Black Nights Nemzetközi Filmfesztiválon.

Várják a nevezéseket a 2026-os Magyar Filmszemlére

A tizenhárom év szünet után idén februárban nagy szakmai és közönségsikerrel újjáéledt Magyar Filmszemle története 2026-ban is folytatódik. A 45. Magyar Filmszemlét 2026. február 2–8. között a Corvin moziban és az Inga Kultúrkávézóban rendezik meg. A filmszemlére november 12-től december 7-ig lehet nevezni.