A PLACCC Fesztivál táncfókuszú különkiadása, a PLACCC Dance izgalmas köztéri és természeti helyszíneken kínál kikapcsolódási lehetőséget május 27. és július 2. között Budapesten.

A közreműködő alkotók kreativitásának és innovativitásának köszönhetően sokszínű program született. Lesz podcast vezette séta, a nézők előadásában születő koreográfia vagy művészet és sport találkozásából létrejövő táncelőadás is. A kizárólag magyar alkotókkal induló PLACCC Dance produkcióiban kiemelt jelentőséget nyer a távolság, a természet és az ember viszonya, a klímaváltozás, disztópikus jövőképünk vagy akár a jelen iránti nosztalgia. A PLACCC Dance programjai többségében ingyenesek, de támogatói jegyeket válthat a közönség.

A PLACCC Fesztivál 2008 óta mutat be olyan művészeti alkotásokat, amelyek kimozdulnak a művészet hagyományos helyszíneiről, a színháztermekből és a galériákból. Az elmúlt csaknem másfél évtized alatt születettek emlékezetes produkciók a Blaha Lujza tértől a Csepel Művek gyártelepén és az egykori tévészékházon át egy mozgásban lévő teherautó platójáig mindenhol, elhagyatott úszómedencében, egy falmászó sportklubban vagy éppen pécsi utcákon és lakásokban. A PLACCC Fesztivál idén tavasszal táncfókuszú különkiadással jelentkezik Budapesten, amelynek alkotói kreatív és innovatív módon alkalmazkodtak a jelenlegi helyzethez, a biztonságos távolságtartás követelményét nem akadályként, hanem lehetőségként felfogva hoznak létre köztéri alkotásokat. A művészek nagy nyitottsággal fordulnak a városi terek vagy a természeti környezet felé, és szívesen használják ki az úgynevezett helyspecifikus alkotásban rejlő lehetőségeket – akár már hosszabb ideje dolgoznak köztéren, akár esetleg első alkalommal vállalkoznak a színházterem elhagyására. A felkért művészek a járványhelyzethez alkalmazkodó előadásokkal készülnek, amelyek során a szervezők kiemelt hangsúlyt fektetnek a közreműködők és a közönség biztonságára.

Mészáros Máté előadása, A távolság mechanikája a statikus és dinamikus testek között keletkező távolság jelenségét vizsgálja, a térben elhelyezkedő testek találkozásának variációit mutatja be, hogy ezáltal beindulhasson a szabad értelmezés lehetősége a nézőben. Stern Lili NOWstalgy című előadása egy autonóm podcast ünnepség a szabadságról, a közösségről és az önállóságról. Thury Zita pályakezdő koreográfus Deep Impact című előadása a klímaváltozás kapcsán felmerülő egyéni és rendszerszintű felelősség kérdését járja körül, és az egyént nem kizárólag önállóan vizsgálja, hanem az egész részeként, így a hálózatos gondolkodás is előtérbe kerül. A Franciaországban élő magyar táncos és koreográfus, Horváth Brigitta Left behind című előadása a butoh-technikából és a „third landscape” (az ember által elhagyott és a természet által visszahódított területek) esztétikájából inspirálódik. A Hollow művészcsoport (Szeri Viktor, Páll Tamás, Muskovics Gyula) Summit című, hibrid műfajú előadásának köztéri változata immerzív technológiákat, valamint a koreográfia, a szerepjáték és a költészet eszközeit alkalmazva egy bolygószintű esemény eljövetelét vizionálja, amely radikálisan megváltoztatja a Földön az életkörülményeket. A Ziggurat Project Unplugged című kültéri táncprodukciójának inspirációja a sziklamászás mint mozdulatról mozdulatra kidolgozott aprólékos koreográfia, így olyan mozgásformák születnek, amelyek a tánc és a mászás határán állnak.

Kiemelt kép: NOWstalgy