Beperelte volt elnök-vezérigazgatóját egy floridai művészeti múzeum, ahol hamisítás gyanúja miatt tartott nagy feltűnést keltő razziát tavaly az amerikai Szövetségi Nyomozó Iroda egy állítólagos Jean-Michel Basquiat-műveket bemutató kiállításon.

Az Orlandói Művészeti Múzeum (OMA) által a héten benyújtott bírósági kereset szerint Aaron de Groft és több társa azért szervezte meg a botrányba fulladt kiállítást, hogy hasznot húzzon a hamisítványok eredetiként való feltüntetéséből és eladásukból. Az OMA csalás, szerződésszegés és összeesküvés címén követel ismeretlen összegű kártérítést az érintettektől.

A múzeum több százezer dollárt költött a most már bevallottan hamis festmények kiállítására, és most még ennél is többet kénytelen költeni az okozott kár felszámolására. A feljelentés hangsúlyozza, hogy a számszerűsíthető veszteségen túl a botrány megingatta a 99 éves múzeum tekintélyét, méghozzá oly mértékben, hogy az Amerikai Múzeumok Szövetsége próbaidőre bocsátotta az OMA tagsági viszonyát a szervezetben.

Az FBI a tárlaton kiállított, Basquiat-nak tulajdonított 25 festményt lefoglalta tavaly júniusban azzal a gyanúval, hogy hamisítványokról van szó. A képek együttesen akár 100 millió dollárt is érhetnének, ha eredetiek volnának. A korábban ismeretlen, állítólagos Basquiat-képeket újrahasznosított csomagolóanyagra, kartonpapírra festették, és egyiknek a hátoldalán olyan felirat szerepel, amely csak 1994-ben, hat évvel az alkotó halála után keletkezhetett.

A tulajdonosok – egy műkereskedő és egy nyugdíjas –, valamint a múzeum igazgatója azt állította, hogy a képeket 1982-ben festette Basquiat, aki 5000 dollárért eladta őket az időközben elhunyt Thad Mumford televíziós forgatókönyvírónak. Szerintük Mumford egy bútorraktárban helyezte el a képeket, majd 30 évre elfeledkezett róluk.

Az FBI egy műkincscsempészettel foglalkozó szakértője azonban 2014-ben találkozott a forgatókönyvíróval, aki tagadta, hogy valaha is vásárolt volna Basquiat-művet, vagy hogy lenne ilyen a raktárában. A nyomozóhatóságnak bizonyítékai voltak arra is, hogy hamis okmányokkal próbálták igazolni a festmények eredetét. Egy Michael Barzman nevű Los Angeles-i volt műkereskedő áprilisban bevallotta, hogy maga készítette a hamisítványokat és tüntette fel őket az 1988-ban 27 évesen túladagolásban elhunyt New York-i neoexpresszionista festő műveiként.

A képen az Orlandói Művészeti Múzeum épülete. Fotó: robertharding via AFP / Richard Cummins