Három magyar klasszikus a bolognai filmfesztivál programjában

Az Il Cinema Ritrovato fesztivál a restaurált klasszikus filmek nagyszabású seregszemléje Bolognában. A válogatásba három magyar film is meghívást kapott a Nemzeti Filmintézet kezdeményezésére: Kertész Mihály 1917-ben készült filmje, Az utolsó hajnal, A Pál utcai fiúk 1924-es némafilmváltozata, valamint Jancsó Miklós Szegénylegények című klasszikusa, a rendező halálának 10. évfordulója alkalmából.

az_utolsohajnal_NFIFilmarchivum.jpg
Jelenet Az utolsó hajnal című filmből. NFI Filmarchívum

Az utolsó hajnalt a Casablanca későbbi rendezője, Kertész Mihály (Michael Curtiz) rendezte 1917-ben, még Magyarországon. Az egzotikus környezetben, arisztokraták között játszódó, fordulatos történet megmutatja, hogy Kertész már ekkor is jól tudta, a nézőket a látványos, szórakoztató történetekkel lehet igazán megfogni, különösen a háború nehéz éveiben. A film megtalálásának története is lenyűgöző. Egy öttekercses nitrókópia már évtizedek óta a holland EYE archívumában volt, de a film azonosítására tett kísérletek sikertelenek maradtak. Egy másik tekercs még az 1970-es években a bécsi bolhapiacon cserélt gazdát, majd az Osztrák Filmarchívumba került. Balogh Gyöngyi filmtörténész, az NFI Filmarchívum kutatója segített az ausztriai töredék azonosításában. A Hollandiában fennmaradt kópia analóg felújítását az EYE 2009-ben végezte el. Egy korabeli magyar folyóiratból előkerült a film részletes tartalmi leírása, s erre a forrásra alapozva, mindkét kópia felhasználásával készült el az új digitális restaurálás az NFI Filmlaborban 2023-ban. A három intézmény együttes munkájának eredménye ez a minden eddiginél teljesebb rekonstrukció, amely a legközelebb áll a rendező eredeti elképzeléséhez.

a_palutcaifiuk_1924_NFIFilmarchivum.jpg
Jelenet A Pál utcai fiúk című filmből. Forrás: NFI Filmarchívum

A máig legnépszerűbb magyar ifjúsági regénynek, A Pál utcai fiúknak több filmváltozata is készült. Balogh Béla 1917-ben és 1924-ben is filmre vitte a regényt, de csak az utóbbi maradt fenn. Sokáig ezt is elveszettnek hitték, mígnem a belgrádi filmarchívumban megtaláltak egy kópiát. Ez az egyetlen fellelhető nitrokópia azonban sajnos hiányos volt, az erről készült analóg biztonsági kópiából is hiányzik többek között a grundért vívott döntő csatajelenet és Kalmár László díszesen megtervezett feliratai is.

Jancsó Miklós történelmi parabolája, a Szegénylegények (1966) a hatalom és az egyén komplex viszonyát modellezi. A Cannes-ban és Locarnóban díjazott alkotás a szabadságot eltipró rendszerek kortól függetlenül érvényes, sokkolóan pontos látlelete, a magyar filmtörténet mérföldköve, a modernizmus nemzetközileg elismert alapműve. A rendező itt valósította meg először a hosszú snittre épülő, a híres jancsói filmnyelvet, amelyen a későbbi pályafutása során tovább finomított. A film 4K teljes körű digitális restaurálása az NFI Filmlaborban készült 2021-ben, a rendező születésének 100. évfordulója alkalmából.

A 2017-ben meghirdetett Nemzeti Filmdigitalizálási és Filmrestaurálási Program keretében az NFI Filmarchívum és Filmlabor összehangolt munkájának köszönhetően eddig 202 egész estés film újult meg. Az eltelt nyolc év alatt a legkorszerűbb technikával valósulhatott meg többek között Fábri Zoltán, Jancsó Miklós, Jankovics Marcell, Szabó István, Sára Sándor, Mészáros Márta, Huszárik Zoltán vagy Tóth János életművének restaurálása.

Ez is érdekelheti

„A filmfelújítás egy soha véget nem érő történet” – Fazekas Eszter a most induló Budapesti Klasszikus Film Maratonról

A ma kezdődő Budapesti Klasszikus Film Maraton kapcsán Fazekas Eszterrel, az NFI filmfelújítási és digitalizálási menedzserével beszélgettünk a filmrestaurálás izgalmas, összetett folyamatairól.

Száz év után felbukkantak az Egri csillagok elveszett filmváltozatának eredeti darabjai

Gárdonyi Géza Egri csillagok című regényének első filmes feldolgozását 1923-ban forgatták és még abban az évben Egerben mutatták be. A nagyszabású, csatajelenetekben – és a forgatás alatti botrányokban is – bővelkedő némafilmet a később világhírűvé vált Fejős Pál rendezte, aki feleségére, a kor ünnepelt színésznőjére, Jankovszky Marára osztotta a női főszerepet. Az eltűnt alkotás néhány darabkája véletlenül került elő a művésznő hagyatékából.

16 évig restaurálták a Napóleonról készült némafilmet

A hétórás film felújítása hárommillió euróba került.