Mint elmondta, a prózai tagozat megerősítése és az operatagozat fejlesztése mellett létrehozzák a tánctagozatot, amelyek együttes jelenléte nélkülözhetetlen egy nemzeti besorolású teátrum esetében.
A Csokonai Nemzeti Színház – Debrecen új vezetésének célkitűzése, hogy a többtagozatos, ötjátszóhelyes, szabadtéri színpaddal rendelkező intézményt a hazai, régiós és nemzetközi kulturális térképen is kiemelt helyre emelje a helyi hagyományok tiszteletben tartásával, ugyanakkor az újítás szellemében.
Papp László, Debrecen polgármestere örömének adott hangot, hogy „visszatérhet a debreceni színjátszás az 1865-ben épült színházépületbe”, amelynek felújításán még dolgoznak a kivitelezők, de a szeptemberi évadkezdésre teljesen elkészül. Az elmúlt öt évben a gazdasági fejlesztések mellett a legnagyobb volumenű beruházások a kulturális szférában történtek Debrecenben: színházfejlesztésre, -felújításra és -építésre mintegy 20 milliárd forintot fordítottak. A polgármester szerint a két debreceni színház, a Csokonai Teátrum és a Csokonai Fórum ma Magyarország legmodernebb színházépületei közé tartozik. Az új épületekkel és az új vezetéssel szintet lép a debreceni színjátszás, amely „reményeink szerint 4–5 év múlva nemcsak a hazai, de a nemzetközi szintéren is leteszi a névjegyét” – mondta Papp László.
Szabó K. István, a színház művészeti vezetője szerint a következő évadot a népszínházi igényeknek megfelelően állították össze, de nem kiszolgálni, hanem szolgálni akarnak, nemcsak igényeket kielégíteni, hanem igényeket formálni is. Azzal összefüggésben, hogy visszaköltözhetnek a Kossuth utcai nagyszínházba, amely ezentúl a Csokonai Teátrum nevet viseli, azt mondta, az évad mottójának Latinovits Zoltán Ruttkai Évához írt sorát – „költözzünk vissza egymásba” – választották.
Újraindítják a bérletezést is; 16 bérlet, köztük külön operabérlet is lesz az idén. Az első bérletes előadásként október 7-én Puccini Bohémélet című operáját mutatják be Szikora János, a székesfehérvári Vörösmarty Színház igazgatójának rendezésében. Ugyancsak a Csokonai Teátrumban kerül színre Csokonai Dorottya című műve Szabó K. István rendezésében, Molière és Lully Úrhatnám polgára Keresztes Attila rendezésében és Dosztojevszkij Ördögök című műve Dejan Projkovski rendezésében.
A Csokonai Fórum Latinovits-termében ifjúsági előadásként Lewis Carroll klasszikusát, az Alice Csodaországbant mutatják be Bereczki Csilla rendezésében. Astor Piazzola Maria de Buenos Aires című operatangóját András Lóránt viszi színre, Euripidész A trójai nők című tragédiáját pedig Szabó K. István rendezi.
A Kóti Árpád-kamarateremben mutatják be Visky András A test történetei (III-IV) című művét, amelyet Visky Andrej rendez. Borbély Szilárd Nincstelenek című drámáját Botos Bálint állítja színpadra, a Pierre Choderlos de Laclos levélregénye nyomán született Veszedelmes viszonyokat Kiss Csaba rendezi, Hanoch Levin Jákobi és Lájdentál című vígjátékát pedig Árkosi Árpád.
Nemes Zsófia, a színház új tánctagozatának vezetője elmondta, hogy a 20 éve működő és ettől az évadtól a Csokonai Színházhoz csatlakozó PR-Evolution Debrecen Kortárs Táncegyüttes négy előadása – a Blue Men / És Fehér, az Agapé, a Da Vinci mosolya és a Vesztegzár – mellett tantermi előadáson debütáló új produkcióként mutatják be Tasnádi István Cyber Cyrano című színművét Tasnádi-Sáhy Péter rendezésében.
Somogyi-Tóth Dániel, a színház operatagozatának vezetője örömmel nyugtázta, hogy a rekonstrukció után a Csokonai Teátrum zenekari árkában teljes létszámban el tudják helyezni a zenészeket. Azt mondta, a színház új vezetésével „megújult erővel szállnak harcba” a vidéki operajátszásért.
Nyitókép: Mátyássy Szabolcs, a Csokonai Nemzeti Színház –Debrecen új igazgatója. Fotó: Czeglédi Zsolt / MTI