A harmadik alkalommal megrendezett Budapest Art Week a Budapesti Tavaszi Fesztivál kiemelt rendezvénye. A programsorozat képzőművészeti eseményeket, galériákat és múzeumokat fog össze és idén április 17. és 22. között ismételten végigkalauzolja a hazai és a külföldi érdeklődőket fővárosunk legújabb, illetve nagy múlttal rendelkező művészeti különlegességei között.
A Budapest Art Week saját csoportos kiállítását, a Szuszpenziók című tárlatot a Tesla Budapest loft-terében lehet megtekinteni a Kazinczy utcában. A címválasztás is érdemel pár szót, a szuszpenzió ugyanis elsősorban kémiai fogalomként lehet ismert: olyan folyadékformájú készítményre használjuk, melyben a szilárd részek nem oldódnak fel ? a gyógyszerészetben ezért írják rá bizonyos termékekre, hogy ?használat előtt felrázandó?. A latin suspensio egyébként ?felfüggesztést? jelent térbeli (lógat), időbeli (szüneteltet), illetve átvitt értelemben (bizonytalan).
De hogyan kapcsolódik ez a szó a kiállításhoz? Talán úgy, hogy a kiállítóteret vonatkoztatjuk a folyadékra, az alkotásokat pedig a fel nem oldódó, szilárd részekre, melyeknek a feloldódáshoz szükségük van a látogatóra. A látogatóra, aki saját magában felrázza azokat, akiben feloldódhatnak és összeolvadhatnak, akire hatással lehetnek. A bemutatkozó szöveg a szuszpenzió művészeti értelmezésekor Samuel Taylor Coleridge angol író és filozófus híres frázisát is eszünkbe juttatja, vagyis
?a hitetlenség felfüggesztését (suspension of disbelief), amely a mindenkori befogadónak arra a hajlandóságára utal, hogy szándékosan elfeledkezzen a mindennapok észszerűségéről és logikájáról, azaz hitetlenségét hátrahagyva legyen részese a fikciónak.?
Az egykori Elektrotechnikai Múzeum transzformátorházának terében olajfestményekkel, installációkkal, szobrokkal, videókkal és papírkollázsokkal találkozhatunk, egy alkotótól több művet is megismerhetünk. Zékány Dia képzőművésztől például a belépést követően máris három képet láthatunk: a 2018-ban készített Terrorialitás című képét, illetve a 2016-os Tiszta szennyes-sorozatából két festményt. A festőnő modern csendéletként vitt vászonra egy-egy szobabelsőben uralkodó rendetlenséget: mintha bomba robbant volna, akkora az összevisszaság. Hirtelen eszembe jutottak a vizsgaidőszakok, illetve a pályakezdés első rohanós évei, amikor minden fontosabb volt a takarításnál, és egy idő után a képen látottakhoz hasonlóan vett körbe a káosz.
Tovább haladva Ferenczy Zsolt Installáció című munkájához jutunk, amely első látásra egy festő asztalának, másodszori ránézésre egy ezermester munkaterületének tűnik. Ne álljunk meg két pillantásnál, tekintsük meg harmadszorra is a művet! A mögötte levő falon Gerber Pál Tatabánya elefántja című, önmagáért beszélő képpárja függ, itt is érdemes eltölteni néhány percet és körbejárni tekintetünkkel az érdekes, kreatív, már-már humoros megoldást. Az előtérben szintén Gerbertől látható még a Biankó tiltakozótábla című, osb-lapra zománccal készített 2015-ös munka is.
Ugyancsak három munkát láthatunk Ádám Zsófiától, mindegyiket plexivel és filccel készítette. A falon három 2016-ban készített műve lóg, a Vetületek 1. és 2. és a Kompozíciók 1., nem messze pedig a Szék című, 2017-es munkája áll ? ez utóbbinak ülő részén már filccel írt szöveg is olvasható a plexin. A terem másik sarkában Kerekes Gábor képzőművész három látványos papírkollázsa függ alá a plafonról, melyeket Léghajó 1., Léghajó 2. és Léghajó 3. címmel látott el a művész. A nagyméretű léghajók már-már kordokumentumok, a vélhetően újságokból kivágott emberek, helyzetek, helyszínek és utalások összességében pedig világunk torz tükörképét fedezhetjük fel. A papírkollázsok zsúfoltsága és felépítése engem már-már Dante poklára emlékeztetett, ezek voltak az egyik kedvenceim a kiállításon.
A bejárattal szemközti falon, a két ablak között helyezkedett el Ábel Tamás Unequal Rainbow című tükörinstallációja, mely az egyik legizgalmasabb alkotás volt a számomra a Budapest Art Week tárlatán. A tükör eleve sok kísérletre, megoldásra ad lehetőséget, a művész most a szivárvány formáját próbálgatta vele: a szivárvány egyik oldalát csupa színes tükörből építette fel, a másik felét viszont már csak a falra helyezett tükörben látjuk.
Ennél a munkánál sokat időztem, és a játékos hangulatot megragadva ?néhány? extrém szelfit is készítettem.
A tükörinstalláció melletti ablakfelirat Gerber Pál De kitől című alkotása, melyen a ?De kitől kapott szer et et et? szöveg olvasható. A terem közepén további három képzőművész egy-egy munkáját ismerhetjük meg. Legókból készítette el három részből álló művét Erős Ágost Koppány Ligu Hadzsime címmel, vele szemben Görffy László három kerámiaszobra áll egy-egy posztamensen: az első kettő a Facefuck VIII., X., a harmadik pedig a Pleasure Principle. Itt található még Ábel Tamás Space Souvenir című üvegszobra is, a bejáratnál pedig Csontó Lajos grandiózus, fekete színű pvc-fóliából készített The New World című installációja áll.
A Tesla Budapest loft-terében mindezeken kívül három videómunkát is megtekinthet a látogató: a bejáratnál Fabricius Anna 6:30 a.m. ? 6:30 p.m. című munkája, az első sarokban Ádám Zsófia Koreográfia Bolcsóra című videója, a túlsó fal mellett pedig Gerber Pál Egy szög beverése című mozgófilmje várja a nézőt.
A Szuszpenziók című kiállításra belépve érdemes a logikus ént az ajtón kívül felejteni hagyni, hogy a kiállított művek egyszerűen hassanak ránk: elnyerjék tetszésünket vagy éppen kiváltsák nem tetszésünket. Érdemes elővennünk a hétköznapok során a mellényzsebünkben tartott szabad asszociálást is, melynek révén egy-egy mű újra előhozhatja emlékeinket, gyermeki lelkünket, kreativitásunkat vagy éppen a világról alkotott gondolatainkat, elfeledett érzéseinket.
A Budapest Art Week további programjairól a rendezvénysorozat honlapján, illetve Facebook-oldalán lehet tájékozódni.
Révy Orsolya
Fotók: Csákvári Zsigmond