HAY_JANOS_001.jpg

Háy János: Ne higgye senki, hogy jól ismeri saját gyerekkorát

Mit jelent a biztonság? Mit jelent az, ha azt mondjuk, minden rendben van? Van olyan világ, ahol a biztonság és a szabadság egyszerre van jelen? Háy János legújabb, A csokimikulásos lány című regényét mutatták be az őszi Margó irodalmi fesztiválon.

Mik azok, amik alakít(hat)ják a felnövésünket, hogyan alakul ki egyáltalán a felnőtt ember? – tette fel a kérdést Valuska László, a Margó irodalmi fesztivál főszervezője Háy János legújabb kötetének bemutatóján. A bevezető gondolatok körvonalazták A csokimikulásos lány című Háy-regény fókuszát: a gyermekkor időszakát, és az azzal járó küzdelmeket, nehézségeket.

A József Attila-díjas író különben nem először veszi elő a gyerekkor témáját, hiszen A bogyósgyümölcskertész fia és A gyerek című könyvei szintén intenzíven foglalkoznak ezzel a kérdéskörrel. „Vannak azok az írói attitűdök, amikor valamilyen módon, de magadból választod a témát, tehát az életedhez közel álló témát választasz. Viszont azt is ugyanúgy ismerni kell. Ne higgye senki azt, hogy piszokul jól ismeri a saját gyerekkorát, kamaszkorát” – mondta a szerző.

Hogyan lehet mégis elkülöníteni a három könyv lényegi részét, ha mindhárom ugyanazt állítja fókuszpontjává? Azt már a Margó irodalmi fesztivál főszervezője is kiemelte, hogy Háy János mindhárom regényét az élete más-más időszakában írta – s bár a szövegek vezérfonala egy síkon mozog, más-más nézőpontból, írói világból látunk rá a történetekre. Amíg A bogyósgyümölcskertész fia című könyv készült, a saját kamasz gyerekeinek világát próbálta megérteni, A gyerek esetében viszont épp az foglalkoztatta jobban, milyen lehet egy bukástörténet, kiemelve azt is, hogy mennyire fontos, hogy az elbukó emberek nagyon nagy súlyokat cipelnek a vállukon, legtöbb esetben pedig éppen helyettünk teszik mindezt.

A csokimikulásos lány esetében viszont arra próbált hangsúlyt fektetni, hogy mi történik egy kamasszal a valóságban: „arra szerettem volna figyelni, hogyan alakul ki az apa-fiú kapcsolat az élet során; milyen az, amikor a szülők elveszítik a bizalmukat, a hitüket a gyerekükben, és ezzel az elveszett hittel mekkora terhet nyom(hat)nak rájuk. Őrült nagy elvárás az, amikor a gyerek nem tud eleget tenni. Ebben a furcsa hatalmi helyzetben az elveszett bizalom nem olyan, mint amikor a főnököd nem bízik benned, és ezért váltasz. Nincs másik apád vagy anyád. Az elveszett bizalom egy örökös, nagyon mély lelki sérelem, amit az ember cipel magával, akár egészen a felnőtt korába is átviszi őket.”

„Azt hiszem, ideje volna meghalni. Másoknak persze nem kell, mert mások mindig élnek, akkor is, ha az egyik pillanatban a másoknak tekintettek már meghaltak. Mindig maradnak mások.” (Háy János: A csokimikulásos lány)

A beszélgetés során többször is elhangzott az a gondolat, mely szerint bármennyire is küzdünk ellene, mindenkinek integrálódnia kell a felnőttek világába. A Háy-regény kezdőmondata viszont egy olyan erős hangütésben történik, ami akaratlanul is, de megalapozza az olvasmányélményünket.

A szerző kiemelten fontosnak tartja, hogy egy írónak jeleznie kell, hogy milyen szemléletű pozícióból kezd el dolgozni, hiszen minden irodalmi műben lényeges az, hogy az alkotó honnan néz rá a világra. Ehhez a fajta gondolkodásmódhoz tartozik az is – emelte ki Valuska László –, hogy Háy jellemző írói vonása, amikor a könyveiben megszünteti az olvasó és szöveg között azt a viszonyt, ami az eltávolítást célozza meg. Azáltal, hogy a szöveg megszólítja az olvasót, még beljebb kerülhetünk a történetbe. De miért lehet fontos ez a játék? – tette fel a kérdést az est moderátora.

„Amikor egy könyv megteremti a belső légkörét, neki is az a célja, hogy úgy szóljon az olvasóhoz, hogy bizalmi közelségben érezze a leírtakat. Amikor a szöveggel elkezdesz foglalkozni, valójában nem a szöveggel foglalkozol, hanem önmagaddal. A könyv is olyan, mint az, hogy én most kimondok egy gondolatot. Ez a gondolat nem attól válik gondolattá, hogy én egy részét kimondom, hanem attól, hogy a közönség fejében ez tovább fog pörögni. Elkezd élni, épülni, elkezd gazdagodni azzal a tapasztalati anyaggal, ami az ő fejükben van” – hangsúlyozta a szerző.

A csokimikulásos lány nemcsak a gyerekkorra, hanem a szülői határfeszegetésekre, illetve a szülői megfeleléskényszerre is rámutat. Hogyan működik ma egy család, milyen társadalmi elvárásokkal kell vagy hogyan tudjuk felnevelni gyerekeinket? A regény írója szerint a felnőttek lekötelezetteivé válnak a társadalomnak a hitel, a munka, keresetek révén. A társadalom pedig megadja az embereknek mindezt, de cserében azt várja el tőlünk, hogy rendes tagjai legyünk ennek a közösségnek: „azt kéri, hogy szolgáljuk ezt a vágykielégítő mechanizmust, és azt akarja, hogy a gyerekeinket is erre neveljük. És nincs más út.”

„A gyerekek a halálfélelem termékei”

– emelte ki Valuska László a könyv egyik kulcsgondolatát.

A kötetbemutató végéhez érve – és az idézett sorhoz kapcsolódva – Háy János arról is beszélt, hogy sokan természetesnek veszik azt, hogy a családalapítás az élet egyik alapvető célja. Szerinte ezzel együtt gyakran kialakul egyfajta versengés is a szülők között – mintha az ember saját státuszát, életének értékét akarná megerősíteni azzal, hogy ebben a szerepben sikeresebbnek mutatkozik másoknál. „Elkezdődik egy pozícióharc az életben, hogy lenyomjuk a többi gyerek szüleit, mert ha mi megdicsőülünk ebben a státuszunkban, akkor a mi életünk olyan, mintha kiemelkedne a sérülékeny és pusztulandó életek sorából.”

Ez is érdekelheti

Magyarország legnagyobb fái kitartásra tanítanak

Kállai Márton fotográfus öt éven át járta az ország minden zugát ismert és ismeretlen fák után kutatva, most pedig végre kézbe vehető a Matuzsálemek című album.

Startolt a Margó, íme a hétvégi programod

Olvasni kell – ez a Margó Irodalmi Fesztivál alapvető üzenete a kezdetektől. Október 9. és 12. között várják az irodalom iránt érdeklődő közönséget a Nemzeti Táncszínházban.

4 + 1 könyvújdonság a Budapesti Nemzetközi Könyvfesztiválról

A bőséges kínálatban nem könnyű eligazodni, ezért megmutatjuk, melyek azok a könyvek, amelyekre mindenképp érdemes odafigyelni!

Háy János: A színház mindig tele volt és lesz is blöffel

A színház tele van elviselhetetlen produktumokkal, művészieskedő szemfényvesztéssel, szórakoztatásnak álcázott vicceskedő blöffel.