Helyek élete

Egyéb

Andreas Fogarasi a kultúra nyújtotta információ útját kutatja. Projektjeiben ötvöződik az építészeti, városépítészeti érdeklődés, a térplasztikaként megjelenő elemek, az információs anyagok, szövegek, képrészletek, vizuális idézetek. Fogarasi építészként végzett, fő területe a komplex kultúrakutatás, azon belül a vizuális elemek identitásképző szerepe. Az Ernst Múzeumban bemutatott munkák nélkülözik az érzelmi hatást, konceptuális munkák, de annak egy speciális, a kutatás felé hajló értelmében. Művei ugyanis nem lezárt egészek. Az a néhány kép, amelyek keskeny fakeretben majdnem üres fehér felületet mutatnak, a kép közepén bolhányi kis pöttyel, nagyjából mindent elmond a szemléletéről. Fogarasi nem képeket készít, hanem folyamatokat tár fel. Az üres papírlapok közepére nyomott kis pöttyök egy-egy épület karakteréből absztrahált logók. Kegyetlenül pontosan állítja fel az arányt: igen, ilyen viszony áll fenn a kultúra terméke és annak felhasználási területe között. Egy épület, az abból kivonatolt néhány jellemző kontúr termékjellemző lesz, információs elem, üzenet a csatorna nagy fehér ürességében. Ezt az egyetlen formát használja fel egy város, egy közösség, egy gazdasági szervezet, hogy kulturális kötődését, hivatkozását megteremtse.

Ennek inverze a Velencében felállított - most itt is látható - hat nagyméretű fekete doboz, melyek belsejében egy-egy taccsra került budapesti művelődési ház terei és közege jelent meg lassú képmozgású filmeken. Be lehet ülni a zárt terekbe, belebámulni a nagy fekete űrbe, látni, hogyan tolja össze egy automata berendezés a széksorokat az óbudai művház színháztermében, látni, ahogy a MOM homlokzatán karakán munkások feszítenek fémplasztika képében. Itt a kultúrházak keresik identitásukat, mert egy ideológia- és paradigmaváltás folyamán létük radikálisan átértékelődött, és az új társadalmi-kulturális közegben még nem találtak kapaszkodókat.

A társadalmi terek vizsgálata egyre fontosabb a kortárs művészetben. Fogarasi azokat a projekteket követi, amelyek a városok szubjektív térképét, a térhasználat módjait elemzik tudományközi módszerekkel. Ő az elemzés helyett komplex képeket mutat, összefüggéseket jelöl ki, mozgósítja az asszociációs készséget. Mint ahogyan valójában a kultúra maga is így működik: nem előre kijelölt irányokon halad, nem logikai lépések mentén, hanem a korszellem, a divat, az érzelmek által
felidézett hangulatok viszik tovább egy-egy kulturális termék életét. A Trianon Parkban készült fotósorozata, vagy a Francia Kommunista Párt egykori párizsi székházának újrafelfedezését kommentáló képsor egyszerre több kor szellemi hátterével operál, miközben látszólag véletlenszerűen válogat a látványelemek közül.
De el is játszik az esetlegességgel, mint hajtóerővel: a múzeum terébe gondosan csiszolt fa bukkanót helyez, "csak útban van ez", mondja, egy fél mozdulattal megkerüli, és a gesztus performansszá bővül: az információ ott van az orrunk előtt, ha nem is akarjuk. Ennek a plasztikának párja a nagy fekete rámpa, aki végigsétál rajta, tudni fogja, hogyan jelöli ki a figyelem útját egy épület, egy tér. Itt derül ki, hogy Fogarasi igazi színházat játszik, koncept elemekkel. Ha ez a könnyedség hiányozna a kiállításából, pusztán a rációval felfogható, magyarázatra szoruló halmaz lenne. De így, a játék elevenségével az idea és az élmény valahogy egyensúlyba kerül.