Híd az alkotótól a közönséghez

Egyéb

A dal, a tánc, az opera, a hangszeres zene egyes emberek számára életre szóló hivatást jelent. Hogy történt az első találkozás? Mi gyújtotta fel bennük a szikrát? Ezekre a kérdésekre keresi a választ a Müpában idén ősszel induló új Matinékoncert sorozat: a Szenvedélyem. Többek között Palya Bea és Ókovács Szilveszter mesélnek szakmájukról.

Az orgonaművész Fassang László, a népdalénekes Palya Bea, az Operaház főzeneigazgatója, Ókovács Szilveszter és a táncművész koreográfus Juronics Tamás vallanak arról: mi az, ami a saját műfajukhoz, a zene általuk művelt területéhez fűzi őket. A példájuk ragadós lehet fiatal hallgatóságuk körében is. Ahogy a kis Fassang Lacit annak idején elbűvölte az orgonista Draskóczy Laci bácsi előadása, úgy talán a mostani közönség soraiban is ott üldögél majd valaki, akit rabjává tesz a hangszerek királynője ? vagy épp a népdal, az opera, a tánc.

 

A szenvedély ? ha érdeklődésből, a művészettel való találkozás élményéből táplálkozik ? túláradó energiákat képes felszabadítani az emberben, ami mindig több mint az egyszerű szorgalom. Ezt a megfelelés, azt a megtalált hivatás izgalma hatja át. A Szenvedélyem sorozat házigazdái abba avatják be hallgatóságukat, őket mi ragadta meg egy-egy művészeti ágban, a zene általuk művelt területében.

 

A Szenvedélyem sorozat előadásai vasárnap délelőttönként várják a közönséget a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben. Elsőként október 2-án Fassang László beszél az orgonához fűződő viszonyáról tizenéveseknek és felnőtteknek. Őt követi Palya Bea, aki rendhagyó énekóráján az alkotás örömével ismerteti meg közönségét ? arról beszél majd, hogyan születik a dal. ?A hangulat oldott lesz a színpadon, megtelik élettel, hangokkal és szavakkal. A Müpa nagyterme akusztikus játszótérré alakul át, a dal, a ritmus, a szavak hidat vernek közöttünk? ? mesélte Palya Bea a novemberi előadásról.

 

Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója beszélgetőtársával, a zenetörténész Zsoldos Dáviddal már a dalműről, vagyis az operáról beszél jövő januárban. Jövő tavasszal pedig Juronics Tamás Kossuth-díjas táncművész, koreográfus és rendező, a Szegedi Kortárs Balett művészeti vezetője vall arról, miért választotta érzelmek és gondolatok kifejezésére a testet és a mozgást.

 

Azok a családok és gyerekek, akik a Szenvedélyem sorozat által kínált személyiségformáló élményt választják, az egész délelőttjüket a Müpában tölthetik, hiszen a 11 órakor kezdődő előadások előtt Ráhangoló címmel ingyenes zene- és drámapedagógiai foglalkozásokon is részt vehetnek.

 

A Müpa arra vállalkozott, hogy a közönségét inspirálva, velük párbeszédet kezdeményezve, a különböző művészeti irányzatoknak találkozási helyet teremtve váljon a hazai művészeti élet ösztönzőjévé és megújítójává. A Szenvedélyem sorozat személyes vallomáson keresztül hozza elérhető közelségbe hallgatóihoz, a gyerekekhez a művészet mint hivatás varázsát, miközben későbbi előadások értő közönségévé neveli őket.