A 2012-ben létrehozott rotterdami O. festival nevének jelentése Opera.Music.Theatre, azaz opera, zene, színház, de a szervezők a műfaj határait tágan értelmezik. A fesztivál fókuszában a nézők-hallgatók szívét megérintő emberi hang és a teatralitás áll, és a kíváncsiság, a kalandvágy, a kockázatvállalás, az új, akár járatlan utak és a kapcsolódások keresése azok a kulcsszavak, amelyek leírják az alkotókat és a közönséget. És akár a helyszíneket is, mert a meghívott előadásokat nem konvencionális terekben játsszák.

Erre a különleges fesztiválra idén 34 ország 2018 óta született 147 zenés színházi előadását nevezték, a legjobb hat produkció közé pedig bekerült Az Ügy, a Soharóza, Halas Dóra, Nagy Fruzsina, Bartha Márk és Fekete Ádám catwalk koncertje.

A Soharóza rotterdami díja (fotó: Soharóza)
A formabontó alkotás egyszerre színház, koncert és divatbemutató.

A catwalk koncert műfaját 2015-ben alkotta meg Halas Dóra és Nagy Fruzsina, akik az előadóművészetnek egy még ismeretlen összművészeti határterületét álmodták meg, ami a kórusszínház, az extrém divatbemutató és a koncert metszetében kereshető. A kifutó alakú színpadon a Soharóza kórus tagjai éneklő modellként vonultatják fel az absztrakt, mesélő jelmezeket, miközben a zene és a látvány izgalmas dramaturgiával kapcsolódik egymásba. Az első egész estés catwalk koncert a Trafóban a 2016-os Tabu Kollekció volt, ezt követte két évvel később, a jelenleg is műsoron levő Az Ügy, amelynek koncepciója Kodály Zoltán Székelyfonó című daljátékának alapötletéből és formájából ered: egy népdalokból építkező etűdsorozatban mutat képet a jelenlegi magyar társadalomról.

Az alkotók korunk városának jellemző intézményébe invitálják a nézőt: egy hivatal napi működésének, az ott sűrűsödő ügyes-bajos eseményeknek leszünk szemtanúi. A bemutatott ügyek alaphelyzetéhez illeszkedő népdalok a Soharózában évek alatt kifejlesztett improvizatív és kollektív zeneszerkesztői módszerek révén születnek újjá, amelynek eredménye nem egy autentikus népzenei előadás lesz, hanem az archetipikus alapelemek (hangszín, móduszok, ritmusok, díszítések, hangszerelés) kortárs zenei újraszerkesztése. A Bartha Márk által modern elektronikus kísérettel megszólaló népdalok megidézik a jelenet alaphelyzetét, felmutatják a kapcsolódási pontot az eredeti és a mai téma között – ami a Fekete Ádám író-dramaturg által továbbírt szövegeken, valamint Cuhorka Emese koreográfiáján keresztül bontakozik ki.

Foró: Németh Melinda
Az Ügy jelmezeiért Nagy Fruzsina 2019-ben megkapta a Színikritikusok díját.

A Soharóza a rotterdami közönség előtt idén a Dalok a kamrából című, gasztro tematikájú catwalk koncertjével mutatkozik be. Az előadást tavaly nyáron mutatták be a Városmajori Szabadtéri Színpadon, az idei programban pedig június 5-én láthatják a nézők.

Nyitókép: a Soharóza Facebook-oldala