Hungarikum és művészet

Egyéb

Idén ünnepli negyvenedik születésnapját a Rubik-kocka, Rubik Ernő találmánya, amelyet a feltaláló azért fejlesztett ki, hogy azt a térlátás tanításához használja. Rubik Ernő ? saját bevallása szerint ? csak a végleges konstrukciós és formai kidolgozás után ismerte fel, hogy a kocka nemcsak a térbeli mozgások szemléltetésére alkalmas (mivel ezért alkotta meg), hanem jó játék, és így értékesíthető is. Sikerét leginkább annak köszönheti, hogy 3 dimenziós, és akárhogy is mozgatjuk, a játék egy darabban marad. A megalkotás óta több mint ötszázmillió példányt adtak el belőle világszerte.

A neves magyar találmányt idén a Design terminálban is bemutatták, sőt New Yersey-ben is a hungarikum köré szerveztek programokat. A tárlat később világkörüli útra megy.

A magyar hungarikumnak minősített találmány számos művészeti produktumnak adott életet. A Haiku-kocka a Rubik-kocka mintájára szerveződik azzal a különbséggel, hogy itt a színek helyett szavak szerepelnek: így rövid haikukat lehet megalkotni a bűvös kocka algoritmusának segítéségével. Továbbá érdekes "újrahasznosítási" ötlet az is, hogy a kocka forgatásának hangját a zeneszerzésben is felhasználták, valamint a kombinatorikus zeneszerzés is előszeretettel használja a műtárgyat.

Azonban nem csak ez a hungarikum inspirálta a művészetet. A Paprikum! fűszermalmot Toronyi Péter alkotta meg, aki már egyetemista korában átvehette érte az egyik legrangosabb szakmai verseny, a Red Dot Design Award díjat. A formatervező a Heti Válasznak adott interjújában elmondta, hogy a formát a miska kancsó vonalai ihlették, és már több nemzetközi piaccal is kapcsolatban állnak a népszerűsítés miatt. A fűszermalmot eredetileg a hungarikumnak számító paprikával népszerűsítik, de természetesen más fűszerekkel is használható.

A ?röndös asszonyok? és a népművészeti motívumok felhasználása a farmerrel kiegészülve jelentkezik a Blue Paprika ruháiban. A Pállfy Szilvia és Szűcs Teréz által megálmodott ruhadarabokról kiderült, hogy a hordhatóság a legfontosabb kényelmi szempont, valamint leginkább a fekete és a királykék színekkel dolgoznak. "Gondolhatnánk, hogy a jelenlegi trend, a népművészet újrafelfedezése hozta az ötletet, azonban a tervezőpáros már a nagy divathullám előtt visszanyúlt a múltba" - idézte fel Szilvia a Kultúra.hu-nak adott interjújában a kezdeteket.

A Blue Paprika mellett a Matyodesign is népművészeti motívumokat használ fel. A Váczi Rozi és Váczi Bogyisz által alapított márka a matyó motívum felhasználásával készít ruhákat, kiegészítőket és táskákat. A kivitelezést tősgyökeres tardi asszonyok végzik. A vállalakozás sikere azt is jelzi, hogy egy amerikai pályázaton 6000 dollárt nyert a tervezőpáros, amelynek köszönhetően létrehoztak egy kisebb üzemet, ahol jelenleg hat asszony készíti termékeiket.