A fiatal animációsok fesztiválja, a Primanima tavaly a járványhelyzet miatt elmaradt, ám az esemény kilencedik kiadására rengeteg inspiráló alkotást neveztek, ezért a szervezők fontosnak tartják, hogy figyelmet fordítsanak ezekre egy évvel később is. Így született meg a rendhagyó Primanima Mini, amely a Budaörsi Animációs Bázison zajlik október 20. és 24. között.

A felnőtteknek és gyerekeknek szóló rövidfilmvetítések mellett animációs és grafikai foglalkozások, valamint nyílt nap várja a látogatókat. 

Az eseményen hazai és nemzetközi fiatal animációs alkotók rövidfilmjeit vetítik (diák-, diploma- és első film kategóriákban), melyek között ismét számos fesztiválsiker lesz.

A Cannes-ban debütáló Tamou egy identitáskeresés története a 20. századi Marokkóban, feszültséggel teli hangi atmoszférával; a mexikói Mitchelle Tamariz szintén itt bemutatott filmje, az Amikor elindulunk (When We Leave) a határátlépés komplex kérdéseit lírai szimbolikával teszi átélhetővé.

Társadalmi szatíra és formanyelvi bravúr is jellemzi a brit Tony Auberg munkáját, A rakást (Pile). Az Annecy-ban fődíjat elnyerő közönségkedvencet, az orosz Naked című filmet is láthatják majd a nézők, amelyben Kirill Kacsaturov a motion capture technikát használja fel, hogy egy egyedi látásmódú, a valóságot és a fantáziavilágot összemosó, „utópisztikus realista” filmet hozzon létre. 

Hagyományteremtő szándékkal a fesztivál ismét nagy hangsúlyt fektet az animációs dokumentumfilmekre, hiszen ennek a két formának a keverése egyre inkább foglalkoztatja a pályakezdő filmeseket. A Locarnót, Torontót és Ottawát megjáró brazil Hús (Flesh) öt különböző nő történetét beszéli el, mindegyiket más-más animációs technikával illusztrálva. A szaklapok szerint Oscar-esélyes svájci Kéreg (Peel) érzékeny, szikár vizuális nyelvvel, vázlatszerű rajzokkal dokumentálja egy idősotthon életét. Shoko Hara rendkívüli emberi viszonyokat dolgozott fel az animáció, a dokumentumfilm és az abszurd segítségével.

A Csak egy srácban (Just a Guy) három nő osztja meg intim pillanatait a sorozatgyilkos Richard Ramirezzel való kapcsolatukról és vonzalmukról, akivel az elítélése után levelezni kezdtek. A Primanima Minire érkezők széles merítést kapnak a magyar animációból is, hiszen a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem, a Budapesti Metropolitan Egyetem és az Illyés Művészeti Akadémia műhelyei is képviselik majd magukat. A fesztiváldíjakat sorra gyűjtő Pá, kis panelom!, A forrás és a torony vagy a Helfer mellett újabb diplomafilmek, mint a szarajevói fesztiválra is beválogatott Reduction és az Annecy-ban a zsűri díját elnyert Avant is láthatók lesznek.

A gyerekeknek szóló mesevetítések három korosztályt, az óvodásokat, az alsó és a felső tagozatosokat szólítják meg.

Itt lesz látható a vibrálóan színes Miért nincs a csigáknak lábuk? (Why Slugs Have No Legs?) című rajzfilm, amiben a meztelen csigák igyekeznek lépést tartani az élet rohamos tempójával a pénzügyi válság kellős közepén. Aliona Baranova Berlinalén startoló filmjében, a Falevélben (Leaf) egy kislány segítségével a hatalmas tengerész visszatalál a gyerekkori emlékeihez – a mese rögtön őszi hangulatba varázsol mindenkit. Fontos és tanulságos történeteket mesél el a Boldog nagymamák (Merry Grandmas) az idősek iránti szeretetről, valamint a Matilda és a tartalék fej (Matilda and the Spare Head) a szülői elvárásokról és a gyerekek iskolai terheiről.

Második alkalommal lesz Primanima Teen, vagyis kifejezetten tinédzsereket érintő filmek vetítése,

melyeket segítő beszélgetés követ majd a program védnökével, Peer Krisztina ifjúsági szakpszichológussal. A program összeállításában fontos szerepe volt annak, hogy a filmek egy köztes nyelvet nyújtsanak fiatalok és felnőttek, a serdülők és az őket körülvevő társadalom között. Így nemcsak kamaszoknak szólnak, de azoknak is, akik érteni szeretnék a világukat.

A barátság, a másikhoz való kapcsolódás, a bántalmazás, a krízishelyzetek megélése mind-mind olyan témák, melyekről nem könnyű beszélgetni, ugyanakkor elengedhetetlen a róluk való közös gondolkodás. A filmek és az utánuk való beszélgetés ebben igyekszik a látogatóknak segíteni. Ebben a válogatásban látható az Oscar-kvalifikált To the Dusty Sea bábanimáció, amiben két testvér küzd meg a szüleik válásával, a Devil in the Pocket pedig a csoportnyomás és a zaklatások kérdését járja körül. A Primanima Teen programra iskolás csoportok jelentkezését is várják a szervezők a nora@babter.hu címen. 

A vasárnapi családi nyílt napon a mese- és Prima Teen vetítések mellett bemutatják a Budaörsi Animációs Bázis és Kreatív Tér, vagyis a BABtér életét.

A gyerekek az animációs és grafikai játszóházban tanulhatnak kreatív trükköket, a felnőttek pedig bepillanthatnak a BABtér képzési portfóliójába, köztük a rajzakadémiába, a művészeti előkészítőbe, a művészeti műhelybe, valamint a diákok alkotásait is kiállítják. Bemutatkozik a nagyközönségnek a Primanima Print House is, ahol a sokszorosított grafika hagyományos és kortárs művészeti technikáit lehet megismerni és elsajátítatni. A részletes program már elérhető a BABtér honlapján, a Facebook eseményhez pedig itt lehet csatlakozni. 

Nyitókép: Why Slugs Have No Legs? Forrás: Primanima Mini