Ifjak csokra

Egyéb

A tipikus helyezett a fesztiválon a Magyar Táncművészeti Főiskolára jár és lány: a több mint húsz díjazott és különdíjazott között mindösszesen két fiú (Rónai András, Túri Lajos) akadt, és két külföldi születésű (a barbadosi Valencia James és a japán Nakagawa Iku) - igaz, mindketten az MTF hallgatói. A három korcsoportban (Junior, Youth és Senior) magukat megmérettető táncosok balett és kortárstánc kategóriákban indultak. A verseny zsűrijét Frédéric Olivieri, a Milanói Scala balettigazgatója elnökölte, a tagok közt magyar részről (a fesztiválkiadványban megjelent sorrendben) Keveházi Gábort, Földi Bélát, Juronics Tamást, Szakály Györgyöt, Lőrinc Katalint, Barta Dórát és Fodor Zoltánt találhattuk meg. Az észt Meelis Pakri, a londoni Royal Ballet balettmestere, cseh pályatársa, a számos, rangos társulatnál vendégmesterként dolgozó Katya Zvelebilova, s a szintén cseh, a Győri Balettnél és a Győri Tánc- és Képzőművészeti Általános és Szakközépiskolában működő Hotova Éva táncos-pedagógus tartozott a grémium nemzetközi részlegéhez.
 

NewGeneration_ifjusagibalettverseny_MUPA_PalkovicsTiria_1.jpg
Palkovics Tíria

A díjkiosztó gála díszvendégeként harangozták be a Milánói Scala Balettakadémiájának végzős növendékeit, "akik Mats Ek fantasztikus koreográfiáját adják elő." Sajnos e programpontra - mindenféle kommentár, helyesbítés mellőzésével - nem került sor. Helyettük az első rész végén a Birmingham Royal Ballet két táncművésze, az egyaránt új-zélandi születésű Matthew Lawrence és Gaylene Cummerfield előadásában egy Hattyúk tava pas de deux-t láthattunk. Elegáns, magabiztos, kifinomult táncuk méltón zárta a gálaprogram első részét, amint Bajári Levente (a szerző és Pazár Krisztina előadta) koreográfusi debut-je, a Gergely Attila zenéjére komponált, s tavaly májusban, a 9. Kortárs Koreográfusok Estjén, a néhai Erkel Színházban bemutatott Point a másodikat.

 

NewGeneration_ifjusagibalettverseny_MUPA_HovanBlanka_2.jpg
Hován Blanka

Részletes színlap híján nem volt könnyű követni a nem közismert művek részleteivel szolgáló jelenéseket, így a kortárs program koreográfiái esetében például nem volt túl esélyes kideríteni, kinek a táncműveit adják elő a díjazott versenyzők. A korcsoportonként különböző, kötelező, klasszikus anyagok által magukat megmérető versenyzők közül igazi kedvencnek számítottak a legfiatalabbak. Vitárius Orsolya, Kovács-Galavics Dominika, Palkovics Tíria és Hován Blanka tüneményes táncaival lopta be magát zsűri és közönség szívébe. Dominika a kortársban is indult, s kategóriájában itt is díjazott lett: fehér szalagokkal díszített fekete dresszében nem pusztán egy tehetséges, bájos lányka benyomását keltette: tánca - roppant fiatal kora ellenére - nem nélkülözte az érettséget, komolyságot. Hován Blanka kifinomult mozgásával, okos tekintetével pedig igazi személyiség ígéretét mutatta. A legfiatalabbakat nehezemre esett volna említetlenül hagyni, de itt, most nincs tér minden versenyző külön méltatására.

 
Az eddig nem említett Horányi Adrienn, Kelemen Ágnes, Kasza Polett, Csonka Vanessza, Godó Szilvia, Domán Dalma, Egyed Beáta és a versenyzőknek a - szigorú olvasószerkesztő után kiáltó, sőt üvöltő - műsorfüzet névjegyzékében nem talált (így itt csak sötétben írt kusza jegyzeteimre támaszkodhatom)Vasas Erika, illetve Domoszlai Edit előadta, rövid versenyszámok kellemes, élvezetes élményt jelentettek. A kortárs kategóriájában Godó Szilvia, Rónai András, Domán Dalma, Valencia James, Egyed Beáta és Túri Lajos játéka volt emlékezetes, sajátos, karakteres.